گفت و گوی بانی فیلم با اهالی سینما و تلویزیون در خصوص تاثیر آثار تلویزیون در فروش فیلم های نوروزی

احتمال حکومت مقتدرانه سریال های نوروزی بر اکران ها

گروه سینمای ایران- بهاره گل پرور: سال هاست که مناسبت هایی همچون نوروز، ماه رمضان، عید فطر و… بهانه ای برای نمایش آثار جذاب و سرگرم کننده در سینما و تلویزیون است. ایام نوروز نیز به عنوان یکی از همین مناسبت ها و به عنوان زمانی که مردم نسبت به سایر ایام سال اوقات فراغت بیشتری دارند، زمان مناسبی برای جذب مخاطب سینما و تلویزیون باشد.
با نظر به تجربه سال های گذشته، از برخی سریال های نوروزی استقبال قابل توجهی شد، به طوری که زمان پخش این سریال ها که همزمان با ساعات پرمخاطب سینماها بود، از آثار روی اکران آن استقبالی که انتظار می رفت صورت نگرفت. همچنین عکس این موضوع نیز صدق می کند. سال هایی که تلویزیون سریال های نوروزی دندانگیری نداشت، طبق آماری که اعلام شد استقبال از اکران های نوروزی بیش از حد انتظار بود.
در این میان برخی معتقدند، این استقبال ها ارتباطی با مدیوم های دیگر ندارد، یک اثر خوب در هر مدیومی باشد مخاطبان خود را جذب خواهد کرد. حال چه سینمایی باشد و چه تلویزیونی و چه به صورت نمایش خانگی و برنامه های اینترنتی باشد.
امسال نیز تلویزیون با برنامه های نوروزی و سریال هایی –همچون «پایتخت» و «کلاه قرمزی» -که طبق تجربیاتی که در سال های گذشته داشته اند مخاطبان قابل توجهی را جذب کرده اند، گمان می رود بتواند خانواده ها را پای تلویزیون بنشاند.
با نگاهی به سال های گذشته در سال ۹۴ فیلم های سینمایی «استراحت مطلق»، «ایران برگر»، «طعم شیرین خیال»، «روباه» و «رخ دیوانه» اکران های نوروزی را تشکیل می دادند که به نظر می رسد پخش سریال های پرمخاطب در آن سال در کمتر استقبال شدن از این فیلم ها بی تاثیر نبوده باشد. در مقابل، در سال هایی که سریال های تلویزیونی نوروزی در وجه سرگرمی نتوانستند انتظار مخاطب را برآورده کنند، فیلم های کمدی همچون «۵۰ کیلوآلبالو»، «من سالوادور نیستم» و توانستند گل کنند و عنوان پرفروش ترین ها را از آن خود کنند.
نکته دیگر این است که دو مدیوم تلویزیون و سینما سال هاست به گفته خود اهالی آنها، به عنوان رقیب به شمار می روند، در صورتی که هر دو می توانند به ارتقای دیگری کمک کنند.
در بحث تبلیغات آثار سینمایی، تلویزیون به عنوان یکی از مهم ترین رسانه هاست که از آن به عنوان رسانه ملی یاد می شود، می تواند نقش موثری داشته باشد و از طریق تیزر، زیرنویس و… به معرفی آثار سینمایی بپردازد، موضوعی که با وجود اینکه مدتهاست خلاء تبلیغات ماهواره ای حس می شود و پیگیری ها از سوی مراجع در این خصوص جدی تر بوده است، اهمیت بیشتری پیدا می کند.
به هر حال دو رسانه سینما و تلویزیون هر کدام می توانند مخاطبان خود را داشته باشند و هر یک در رقابت با دیگری می تواند در جهت ارتقای آثار خود تلاش بیشتری کنند. قطعا مخاطب امروز آگاه دیگر آگاه تر است و در دنیای رسانه ها از حق انتخاب بیشتری برخوردار است.
***
مسعود ده نمکی:
تلویزیون با پخش تیزر و آگهی به اکران فیلم های سینمایی کمک کند

مسعود ده نمکی، کارگردان چندین فیلم سینمایی از جمله «اخراجی ها»، «رسوایی» است که در ایام نوروز اکران شده بودند.
او همچنین سریال «دارا و ندار» را در کارنامه دارد که در ایام نوروز از شبکه تهران پخش می شد. این کارگردان معتقد است بخشی از مخاطبان دو مدیوم تلویزیون و سینما مشترک هستند.
ده نمکی در خصوص این موضوع به بانی فیلم گفت: یک بخش از مخاطبان سینما ثابت هستند و بخش دیگر مخاطبان متغیری هستند که اگر فیلم های سینمایی برایشان جذابیت داشته باشد به سینما می روند و اگر برنامه های تلویزیون برایشان اولویت داشته باشد به تماشای تلویزیون می نشینند.
وی افزود: تلویزیون نیز می تواند از طریق پخش تیزر و آگهی می تواند به اکران فیلم های سینمایی کمک شایانی کند.
***
ایرج محمدی:
آنتن خوب گیشه را تحت الشعاع قرار می دهد

ایرج محمدی یکی از تهیه کنندگانی است که سریال های نوروزی همچون «زعفرانی»، «خوب، بد، زشت» را در کارنامه خود دارد و امسال نیز سریال «آرماندو» در شبکه سوم سیما دارد. او معتقد است سینما و تلویزیون می توانند روی یکدیگر تاثیرگذار باشند، سال هایی که تلویزیون آنتن خوبی در ایام نوروز داشته، تاثیرگذاری اش را در گیشه دیده ایم.
ایرج محمدی در خصوص این موضوع به بانی فیلم گفت: طبیعتا مردم در ایام نوروز برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی می کنند و به دنبال کارهای جذاب و مورد پسندشان می گردند. در سریال های نوروزی یک فصل ۱۳ الی ۱۵ روز را داریم که شامل این تعطیلات می شود. همچنین مردم فیلم های سینمایی روی پرده را هم می بینند. به نظرم این دو می توانند روی یکدیگر تاثیرگذار باشند. اگر سریال های تلویزیون در جذب مخاطب موفق باشند قطعا می توانند روی اکران های نوروزی تاثیر گذار باشد. سال هایی که تلویزیون آنتن خوبی در ایام نوروز داشته، تاثیرگذاری آن را در گیشه دیده ایم. این یک امر مشخصی است که تجربه اش را هم داشته ایم.
این تهیه کننده در مورد رقابت سینما و تلویزیون گفت: در حال حاضر رقابت از سطح تلویزیون و سینما هم خارج شده، در کنار این دو مدیوم یک بخش هم مربوط به رسانه نمایش خانگی است که به صورت DVD در اختیار مخاطبان قرار می گیرد، از طرفی بخش VOD هم فعال شده و سایت های مختلفی هم برنامه هایی ارائه می دهند. رقابت دیگر به آن سادگی نیست که به دو شبکه تلویزیونی و چند فیلم سینمایی ختم شود.
محمدی ادامه داد: از زمانی که مخاطب به فیلم های سینمایی توجه ویژه ای نشان داده، اکران های نوروزی پویا و پرگیشه شده است. همین موجب رقابت سنگینی بین تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات تصویری شده که هر کدام رقبای جدی هستند. طبیعتا این رقابت هر چه به سمت پسند مخاطب و ارتقای سطح فرهنگی و هنری کشور باشد، جدی تر می شود. تاثیرگذاری آن هم در این است که باید کیفیت اثر بالاتر رود تا بتواند مخاطب بیشتری جذب کند. هر کسی محصولی ارائه دهد که از نظر کیفی و جذابیت پایین باشد طبیعتا در این میدان رقابت شکست خورده ای بیش نیست.
تهیه کننده سریال «متهم گریخت» در مورد اینکه تلویزیون چگونه می تواند به اکران بهتر فیلم ها در ایام نوروز کمک کند، گفت: این موضوع سازکاری دارد که تعاملی بین تلویزیون و سینما است که تیزرها از طریق تلویزوین پخش شود. البته تا زمانی که فیلم های اکران نوروز مشخص نشده، زمان تبلیغات به هدر می رود و کشته می شود. در این مدت صاحبان اثر نمی توانند آثارشان را چه از طریق تلویزیون و چه از طریق رسانه های مجازی تبلیغ کنند. روش هایی که می توانند بسیار موثر باشند. به نظر من حتی خود سریال های تلویزیونی هم باید زودتر تبلیغات را شروع کنند که مخاطب از طریق همین آنونس ها و تیزرهایی که پخش می شود، جذب شود.
***
سید جمال ساداتیان:
سینما و تلویزیون نمی توانند مخل یکدیگر باشند

سید جمال ساداتیان، تهیه کننده بسیاری از فیلم های سینمایی است که برخی از آنها اکران نوروزی داشتند. او معتقد است سینما و تلویزیون نمی توانند مخل یکدیگر باشند و هر کدام جذاب باشند حتما مردم برای آنها وقت می گذارند.
ساداتیان به بانی فیلم گفت: به نظرم باید منتظر بمانیم و ببینیم که هر کدام از سریال ها چقدر می توانند موثر باشند. باید دید هر کدام چقدر جذابیت دارند و بعد قضاوت کنیم.
وی افزود: البته به نظرم اگر کارها جذابیت خودشان را داشته باشند هر کدام مخاطبان خودشان را جذب می کنند و نمی توانند مخل همدیگر باشند. اگر هر کدام جذاب باشند حتما مردم به گونه ای برای آنها وقت می گذارند و استقبال می کنند. بالاخره در ایام نوروز مردم اوقات فراغت بیشتری دارند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «چهارشنبه سوری» افزود: در ایام نوروز پخش تیزر و تبلیغات خوب برای فیلم ها از طریق تلویزیون نیز در فروش فیلم ها تاثیر زیادی دارد.
***
هاتف علیمردانی:
تلویزیون با تبلیغات پر و پیمان به سینما کمک کند

هاتف علیمردانی تجربه اکران نوروزی را داشته است. او معتقد است تلویزیون و سینما مکمل یکدیگرند.
علیمردانی در این خصوص به بانی فیلم گفت: به نظر من تلویزیون و سینما مکمل یکدیگرند و هر دو می توانند به این کمک کنند که مردم سال خوبی را آغاز کنند. این دو هیچ تاثیر بدی روی هم نمی گذارند چون مردم در این ایام اوقات فراغت خود را می گذرانند و نسبت به ایام دیگر سال بیشتر به تلویزیون و سینما می پردازند. کارگردان فیلم سینمایی «کوچه بینام» افزود: تلویزیون هم می تواند همانند سال گذشته با تبلیغات پر و پیمان و دادن سوبسیدهای خوب برای تبلیغات به سینما کمک کند. امیدوارم امسال، سال خوبی برای سینمای ایران باشد.
***
سعید سلطانی:
تلویزیون کار درجه یک بسازد توقع از سینما بالاتر می رود

سعید سلطانی، کارگردان سریال های پرمخاطبی همچون «پس از باران» و «ستایش» است. او معتقد است. او معتقد است دو مدیوم سینما و تلویزیون باید به هم کمک کنند رقابتشان سازنده باشد و به ارتقای هم کمک کنند.
سعید سلطانی در خصوص این موضوع به بانی فیلم گفت: به نظرم برنامه های سینما و تلویزیون هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. اثری که جذاب باشد- چه در تلویزیون و چه در سینما- بیننده خودش را دارد و با مخاطب ارتباط برقرار کرده و جای خود را باز می کند. وی افزود: بسیاری از مجموعه های تلویزیونی هستند که مورد اقبال بیننده قرار می گیرند و بیننده برای آنها وقت می گذارد، حتی در زمان هایی که باکس های غیرفعال محسوب می شوند و روزهایی است که معمولا سریال ها دیده نمی شوند. تجربه زمان هایی که سریال ها پخش شده اند و پربیننده هم بوده اند نشان دهنده این است که کار خوب مخاطب خود را پیدا می کند. از این جهت چه در تلویزیون و چه در سینما بر این عقیده ام که مردم هر چه فرصت انتخاب داشته باشند بهتر از فرصتشان استفاده می کنند.
این کارگردان تلویزیونی در مورد اینکه تلویزیون چطور می تواند به رونق اکران ها کمک کند، عنوان کرد: مسئله اینجاست که سینما و تلویزیون موازی هم نیستند، گویا هر دو خطوطی هستند که همدیگر را قطع می کنند و به هم مربوط نیستند در صورتی که چه سینما و چه تلویزیون هر کدام در مقیاس خود آمده اند که پیام رسانی کنند، وقت مخاطبین را پر کنند و لحظات شادی را برای مخاطبین خود رقم بزنند. این تصور باید میان هر دو طرف باشد و همه باید خوشحال باشیم که یک سریال تلویزیونی دیده می شود، مخاطب تلویزیون بیشتر می شود و مردم را جذب می کند. از آن طرف سینما هم وظایف خود را به عنوان یک رسانه قدرتمند انجام می دهد. این ها در کنار هم اگر دیده شوند به هم کمک خواهند کرد. به نظرم بیشتر مسئله افراد است. واضح است که این دو مدیوم باید به هم کمک کنند ولی در واقع حتی اگر این رقابت سازنده باشد تلویزیون سعی می کند خود را به سطح سینمایی برساند که به لحاظ جذب مخاطب و انتقال پیام موفق تر سینما باشد و این سطح را پیدا کند. در قبال آن وقتی تلویزیون کارهای خوب و درجه یک بسازد مردم توقعشان از سینما نیز بالاتر خواهد رفت و این دو به ارتقای هم کمک می کنند.
این نویسنده ادامه داد: سینما و تلویزیون متناقض نیستند و هر دو را در یک مسیر می بینم. هر چند جریان تولیدشان دو ماجرای جداگانه است، یکی از آنها دولتی و یکی خصوصی است. ولی باز هم تصورم این است که اگر سینما را بر عهده خودش بگذارند، برای آن تبلیغ شود و فضا برایش باز شود، این بضاعت را دارد که سر پای خود بایستد ولی هر کدام هم معضلات خودشان را دارند.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
7 + 19 =