درباره «سفر به اسپانيا» به كارگرداني مايكل وينتر باتوم

ادامه ای بر زندگی نگاری های عادی یک فیلمساز ویژه

بانی فیلم – گروه سینمای جهان: مایکل وینتر باتوم دنیایی ویژه خود را دارد و با کمتر فیلمساز دیگری که مربوط به طیف زمانی ۳۰ سال اخیر باشد، قابل قیاس است.
وی در ادامه فیلم های زندگی نگارانه خود و پرداختن به امور عادی مانند رشد تدریجی کودکان و صرف زمان هایی طولانی و حتی فراتر از ۱۰ سال برای به تصویر کشیدن چنین زندگی هایی جدیدترین کارش را هم که فیلمی به نام «سفر به اسپانیا» است و چندان از خط و خطوط فوق دور نیست، رو کرده است.
اگر برخی فیلم های وینتر باتوم تعقیب بخش های مختلف زندگی واقعی یا خیالی افراد در گستره های زمانی دو دهه و بیش از آن بوده، او حالا صاحب یک تریلوژی مسافرتی هم هست که قسمت اول آن با نام ساده «سفر» در سال ۲۰۱۰ با بازی مایکل کین بریتانیایی و پر دوام در رل اصلی عرضه شد. وینتر باتوم در پی آن «سفر به ایتالیا» را ساخت که نوعی مانوور روی ایده ها و حرکات مایکل کین در آن فیلم و ادامه ای بر فیلم نخست بود و در آن دو بازیگر نخست فیلم با نام های آشنای استیو کوگان و راب برایدون به موازات عنوان فیلم به ایتالیا مسافرت می کردند و آنجا اقدام به خوردن غذاهای لذیذ محلی و بازدید از برخی اماکن تاریخی و دیدنی این کشور می کردند و البته از خاطرات و مسایل مورد نظر وینتر باتوم سخن می گفتند.
قسمت سوم یک تریلوژی
با این اوصاف «سفر به اسپانیا» قسمت سوم از تریلوژی مسافرتی وینتر باتوم با همان ابزار و ادوات فیلم دوم است و این بار کوگان و برایدون سر از اسپانیا در می آورند تا غذاهای دوست داشتنی آنجا را صرف کنند و به شادی های تازه ای نایل آیند. اگر ایرادی را در این فیلم نشان کنیم، کمبود تازگی ها در آن است و این که فیلم شبیه به مجموعه ای از اپیزودهای یک سریال تلویزیونی شده است. درست است که وینتر باتوم در بعضی سکانس ها تازگی هایی را فراهم آورده اما فقط در زمان هایی که این اجبار را حس کرده و این برای کلیت این فیلم ۱۱۰ دقیقه ای کافی نیست. در شروع فیلم کوگان طی تماسی تلفنی از برایدون دعوت می کند او را در سفر به اسپانیا همراهی کند. این سفر گران قیمتی همچون سفر قبلی آنها به ایتالیا است اما فرض و خواسته کوگان این است که طی این سفر رُمانی را که در دست نوشتن دارد کامل کند و برایدون نیز یک بروشور معرفی کننده رستوران های محلی اسپانیا را کامل و معرفی کند.
زحماتی کمتر، نعماتی بیشتر
آنها طی سفر دریایی شان به اسپانیا یک نهار مفصل را برای خود تدارک و سپس آن را صرف می کنند و صحنه های مربوط به آن بسیار ساده است و در عین حال به سبب چشمگیر بودن غذا و مخلفات آن بیننده ها را به شدت سر ذوق می آورد و اشتهای آنها را نیز تحریک می کند. سپس در عناوین و صحبت های مربوطه مشخص می شود که هر دوی این مردان رقم ۵۰ سال سن را رد کرده اند و بر این باورند که قسمت اصلی مشکلات خود را پشت سر گذاشته اند و باقی مانده عمرشان که به اعتقاد آنها اندک هم نیست با زحمات کمتر و نعمات بیشتری همراه خواهد بود.
آن قدرها هم بدون داستان نیستیم
این فیلم البته بدون Plot و داستانی بدوی و یک تصویر ساده و صرف از زندگی های رایج در سطح دنیا نیست و در تایید این طرز نگرش روزی مدیر برنامه های استیو کوگان به او تلفن می زند و می گوید از آژانسی که در استخدام آن بوده کناره گرفته و در نتیجه نمی تواند دیگر نماینده و سخنگوی او باشد و این وظیفه را به دستیارش سپرده است. خبر خوش او این است که سناریوی ارائه شده وی را استودیوی موردنظر او پسندیده است ولی هدف و تم اصلی فیلم همان طور که پیشتر گفتیم، رفتن دو کاراکتر اصلی به رستوران های معروف در سطح اسپانیا و امتحان کردن غذاهای مختلف و صحبت درباره فرهنگ مردم این کشور و البته حرف زدن در پشت سر این و آن است! وینتر باتوم این رسم به شدت غیر رایج در هنر فیلمسازی فیچرو در دنیای ساخت فیلم های داستان گو را جا انداخته است که می توان به بدیهی ترین و پیش پا افتاده ترین موضوعات هم پرداخت و اگر مردم عادی هم قدری آن را می پسندند منتقدان و آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری گاه چنان به آن دل می بازند که فیلم «پسر» را (در دو سال پیش) کاندیدای جایزه اسکار برترین فیلم سال نیز می کنند.
پی آمدهای ورود دو کاراکتر جدید
نظم و روال عادی «سفر به اسپانیا» فقط زمانی سبک تر می شود که دو زن هم وارد ماجرا می شوند و کوگان و برایدون برای جلب نظر آنها که یکی شان دستیار شغلی کوگان است و دیگری یک عکاس صنعتی مسیر صحبت شان را عوض می کنند اما آن را جدی نگیرید زیرا این همان وینتر باتومی است که قرار است اصل زندگی را چنان مهم بشمرد که از سینمای داستان گو به آسانی بگذرد و مهم نیست که دیگران در این باره چه می اندیشند!

منبع: Sight and Sound

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *