اسماعیل عفیفه: قصه جذاب و شخصیت های باورپذیر، عامل ماندگاری سریال «پس از باران»

گروه تلویزیون – زینب علیپور: سریال «پس از باران» یکی از مجموعه های پرمخاطب دهه های گذشته است که به همین دلیل بارها بازپخش آن روی آنتن شبکه های مختلف رفته است. مدتی است که بازپخش این مجموعه روی آنتن شبکه آی فیلم است.
اسماعیل عفیفه که این روزها تهیه کنندگی سریال «آنام» را نیز برعهده دارد، سالها پیش تهیه کنندگی سریال«پس از باران» را برعهده داشته است. وی درباره جذابیت این مجموعه در گفت و گو با بانی فیلم عنوان کرد: من هم گاهی اوقات فرصت کنم، بازپخش سریال را می بینم و خوشحالم که هنوز هم این سریال برای مخاطب جذابیت دارد و با گذشت این همه سال هنوز هم بازخورد خوبی از مردم به خاطر این سریال می گیرم.
وی در ادامه درباره علل جذابیت این نوع کارها عنوان کرد: ۱۶ سال از پخش نخست این سریال گذشته است، اما به نظرم هنوز سریال باطراوتی است و با توجه به چیزهایی که شنیده ام، از برخی سریال ها که برای نخستین بار روی آنتن می روند هم مخاطبان بیشتری دارد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا سریال هایی که ساخته می شوند، نمی توانند به جذابیت کارهای گذشته باشند و هنوز هم سریال های دهه ۷۰ و ۸۰ و حتی ۶۰ برای مخاطبان جدید و حتی قدیم تر جذابیت دارد، افزود: من هم گاهی ناراحت می شوم از اینکه سریال سازی در تلویزیون در طول این سالها هیچ پیشرفتی نکرده است و هنوز هم کارهای دهه ۷۰ و ۸۰ پرمخاطب تر از برخی سریال هایی است که این سالها ساخته و پخش می شوند. البته فکر نمی کنم هیچ گروهی دوست داشته باشد کاری بسازد که مخاطب نداشته باشد. قطعا همه دوستان و همکارانی هم که در سریال سازی فعالیت می کنند، از ابتدا به دنبال این هستند سریالی بسازند که مخاطب از دیدن آن لذت ببرد. بنابراین وقتی یک کاری پخش می شود و گروه آن نتیجه ای را که پیش بینی می کرده، از بازخوردها نمی گیرد، قطعا از این وضعیت خوشحال نیست. اما خب عوامل بسیاری در این زمینه موثر هستند.
من فکر می کنم قصه جذاب و شخصیت های باورپذیر در سریالی مثل «پس از باران» باعث شده که همچنان مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی جغرافیای کار هم در این زمینه موثر بود. استان گیلان یک جغرافیا، فرهنگ، آداب و رسوم خاصی دارد که به جذابیت کارهایی که در آنجا ساخته می شود، می افزاید.
تهیه کننده سریال «پریا» درباره علت های مختلفی که باعث می شود کارهای پرمخاطب در این سالها کمتر ساخته شوند، بیان کرد: نقش ارتباط مدیران سازمان با تهیه کننده ها و اعتمادی که به یکدیگر دارند، در این زمینه خیلی موثر است و موضوعی است که سالهاست مورد غفلت واقع شده است. به عنوان مثال شنیدن تجربه سریال پس از باران در این مورد خالی از لطف نیست. فیلمنامه اولیه پس از باران فقط شامل داستان بخش معاصر بود. زمانیکه اقای سلطانی بخش گذشته داستان را بع عنوان پیش¬زمینه داستان معاصر نوشتند دیدیم که قصه بسیاز جذابی از کار در آمده. من به مدیر وقت فیلم و سریال شبکه سه اقای میرمیران پیشنهاد دادم که قصه بخش گذشته را هم بسازیم. ایشان نیز پذیرفتند و به ما اعتماد کردند و نتیجه ان شد که سریال جذابی ساخته شود که اتفاقا بخش گذشته ان که از ابتدا در فیلمنامه مصوب موجود نبود بیشتر مورد توجه مخاطب قرار گرفت. تصمیمی که در آن مقطع اتخاذ شد ناشی از اعتمادی بود که بین تولید کنندگان و مدیر گروه و شبکه وجود داشت. این اعتماد متقابل بین ما و ناظر کیفی و سایر ارکان شبکه هم وجود داشت. گویا همه با هم و دست در دست هم هدف واحدی داشتیم و انهم ساخت سریالی خوب و برقراری ارتباطی شایسته با مخاطب بود. اصولا خصلت سریال سازی اعتماد بین سفارش دهنده یعنی شبکه و گروه مربوطه و تهیه کننده را می طلبد.
اما متاسفانه در حال حاضر فضای اعتماد بین طرفین کمرنگ شده است و اصلا روند تولید شباهت زیادی به سال های گذشته ندارد.
وی در پایان نیز در تکمیل گفته هایش عنوان کرد: بهر حال فکر می کنم وظیفه هر گروهی ساخت اثری با کیفیت و پرمخاطب است. این اتفاقی است که کمتر دراین سالها شاهد آن هستیم. اگر نگاهی دقیقتر به مدیریت ها و نوع عملکرهایمان کنیم، شاید باز هم بتوانیم به روزهایی که در گذشته داشتیم، بازگردیم و سریال هایی را تولید کنیم که همچنان برای مخاطب جذاب باشد و آنها را پای تلویزیون بنشاند.

(بازدید: 75)

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *