گفت و گوی پرویز نوری با سازنده «دونده»

امیر نادری با ۳۰ میلیون دلار، «فارنهایت» را می سازد

بانی فیلم،گروه سینمای ایران:برای امیر نادری نگارش سناریویی به اتفاق رامین بحرانی از روی رمان براد بری «فارنهایت۴۵۱» یک اعتبار بی نظیر است.
نادری که قبلاً هم به همراه بحرانی روی سناریوی فیلم «۹۹ خانه» کار کرده بود، این روزها درگیر فیلم تازه اش- با عنوان موقت «فانوس خیال»- است و به جهت توفیق نمایش «فارنهایت۴۵۱» پرویز نوری با او گفت و گویی اختصاصی انجام داده است:

 اول بگویید چه شد که تصمیم گرفتید در دوباره سازی یک اثر کلاسیک سینما کار کنید؟
– فرصتی باور نکردنی بود. داشتم با رامین [بحرانی] درباره «فارنهایت» فرانسوا تروفو حرف می زدم و ناگهان به فکرم رسید چه طور است ما آن رمان و داستان را در زمان حاضر پیاده کنیم؟ اولش رامین مردد بود اما وقتی من توضیح بیشتری دادم، پذیرفت.
 از کجا اطمینان داشتید چنین فیلم پُر هزینه ای می تواند تهیه کننده داشته باشد؟
– موضوع را با مدیران HBO در میان گذاشتیم و آن ها تا فهمیدند می خواهیم چه تغییراتی در داستان بدهیم، موافقت کردند.
 با چه هزینه ای؟
– با ۳۰ میلیون دلار، باور می کنید؟ آن هم فیلمی با دو تا ایرانی!
 فکرتان در امروزی کردن «فارنهایت» چه بود؟
– به نظرم موضوع داستان براد بری این اجازه را می دادید که اوضاع و احوال کنونی را جایگزین آن چه در اصل کتاب بود، بکنیم. بعد هم دیدیم دوباره ساختن فیلم تروفو کار غلطی است. فیلم تروفو متعلق به نیم قرن پیش بود و زمان همه چیز را تغییر داده بود. به فکرمان رسید نقش قهرمان داستان یعنی «مونتاگ» را به یک سیاه پوست بدهیم. البته دلیلش هم معلوم بود.
 فقط همین؟
– نه، این اولین تغییر بود بعدش هم زمان را برگرداندیم به دوران اینترنتی و کامپیوتری و ماشینی امروز بی آنکه بخواهیم فضای تخیلی اش را از دست بدهیم. «فارنهایت»ها یک تخیلی مدرن است.
 به نظرم یکی از مهم ترین تغییراتی که داده اید ترسیم خشونت و سبعیت محیط بود، آن چه در دنیای کنونی همه جا گیر شده است.
– می دانید، ما قصه را از جایی شروع کردیم که تقریباً بیش تر کتاب ها سوزانده شده و حالا گروه «مردان آتش» می خواهند آن هایی را که هنوز کتاب می خوانند، از میان بردارند. بعد این آدم ها چه کسانی اند؟ واقعاً در محیط و دنیایی که الان زندگی می کنیم جایی برای کتاب خوان ها هست؟
 زیباترین نمونه و صحنه فیلم آن جاست که یک زن میانسال با کتاب هایش در آتش سوزانده می شود.
– همین دیگر. برای حفظ کتاب از حمله وحشیانه «مردان آتش» خبر این راهی هست؟
 شما پایان داستان را این بار برخلاف فیلم تروفو، با پرواز یک پرنده و پیوستن آن به بیشمار پرنده در آسمان، تغییر داده اید. چرا؟
– به تصورمان به این شکل می شد پیام امید و روشنی را نشان داد و نمی خواستیم با صحنه ای غم انگیز و نومید کننده تمام کنیم.
 آیا شبکه HBO از فیلم تان راضی بوده اند؟
– بسیار زیاد. آن ها فیلم را پسندیده اند و فیلم هم میلیون ها بیننده داشته است. همین. کات.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *