گفت و گو با رامین ناصر نصیر

بامزه بازی در «افسانه هزارپایان» جایی ندارد

گروه تلویزیون- زینب علیپور: رامین ناصر نصیر را بیشتر با مجموعه های طنزی که بازی کرده می شناسیم. گرچه در برخی کارها نیز حضور جدی ای داشته است.
وی تا به امروز در سریال هایی چون: در حاشیه، معمای شاه، خانه اجاره ای، قهوه تلخ، زن بابا و… ایفای نقش کرده است.
و این اواخر در سریال «گمشدگان» حضور داشت و یکی از متفاوت ترین بازی هایش را در این مجموعه به تصویر کشید، ناصر نصیر همزمان در حال بازی در دو مجموعه «شهرزاد» و «افسانه هزارپایان» است که در همکاری اش با شهاب عباسی نقش و گریم متفاوتی را تجربه می کند.
از این رو بانی فیلم با وی گفت و گویی پیرامون حضورش در این دو مجموعه و انتقاداتی که به «شهرزاد۲» وارد شده است، داشته که در ادامه می خوانید:

گویا در سریال «افسانه هزارپایان» نقش و گریم متفاوتی را تجربه می کنید؟

– بله این سریال زمینه تاریخی دارد، اما تاریخ مشخصی نیست و به زمان و مکان خاصی اشاره ندارد. از این رو من هم تجربه هایی از این دست کمتر داشته ام. البته شاید بتوان گفت که شکل دیگری از آن را با سریال «قهوه تلخ» پیش از این تجربه کرده بودم. به هر حال فیلمنامه ای که به من پیشنهاد شد، قابلیت های خوبی داشت. از طرفی با یک سری کارهای معروف سینما و تلویزیون هم شوخی شده بود که یک سری از تماشاگرانی که اهل فیلم دیدن هستند، حتما برایشان آشناست. به نوعی جنس کمدی این کار متفاوت است. البته در دنیا متداول است، اما در ایران کمتر این نوع کارها را تجربه کرده ایم.
با این حساب به نوعی تجربه چنین کارهایی در تلویزیون می تواند ریسک کردن باشد!
– بله به نوعی ریسک کردن است. چون ما تجربه این گونه کارها را کمتر داشته ایم و از طرفی هم نیاز به مسائل فنی دارد که فکر می کنم امکاناتی از این دست کمتر در ایران وجود داشته باشد و از این نظر از امکانات روز دنیا عقب هستیم. بنابراین از این نظر به نوعی این دست کارها ریسک کردن است. اما هر تجربه جدیدی ریسک خودش را دارد و به ریسک کردنش می ارزد. به هر حال این مسائل جزو جذابیت های این فیلمنامه بود که من هم دوست داشتم تجربه کنم. ضمن اینکه این کار پتانسیل یک کار جدید و متفاوت شدن را دارد که البته باید در اجرا دید که شرایط این اجازه را می دهد که این اتفاق بیفتد یا خیر.
پس می توان گفت که این کار بر اساس طنز موقعیت است تا طنزهای کلامی معمول که در اغلب کارها شاهد هستیم؟
– بله جنس کمدی این کار به گونه ای نیست که بر اساس بامزه بودن فلان بازیگر بخواهد بنا شود و یا اصطلاحا بامزه بازی دربیاورد. اتفاقا فیلمنامه به گونه ای است که باید موقعیت ها درست و جدی بازی شود و این موقعیت هاست که می تواند خنده دار باشد.
پس در این سریال خبری از تیپ سازی نیست؟
– بیشتر تیپ شخصیت است و همانطور که گفتم بازیگر بامزه بازی در نمی آورد. موقعیت ها کمدی و خنده دار است.
یکی از مشکلاتی که اغلب در کارها وجود دارد و بازیگران از آن گله مند هستند، مشکل فیلمنامه های ناقص است که خط و ربط اصلی را به بازیگر نمی دهد. شما در این کار با این مشکل روبرو شده اید؟
– نه خوشبختانه تعجیل در فیلمنامه وجود ندارد. در واقع زمانی که این کار پیشنهاد شد، مقدار قابل توجهی از فیلمنامه نوشته شده بود و تا به امروز هم با مشکل فیلمنامه روبرو نشده ایم. اما به دلیل مشکلات مالی و بودجه این تعجیل در روند فیلمبرداری کارهایی که ساخته می شوند، وجود دارد که در این کار هم ناگزیر با چنین مسئله ای روبرو هستیم. بنابراین ناچاریم با راندمانی کار کنیم که سرعت را با خودش می آورد.
درباره نقشی که در این مجموعه بازی می کنید هم بگویید.
– در واقع دو تا شهر مختلف در قصه داریم که ما در بخش کهن شهر داستان هستیم و من هم نقش حکیم را در این سریال بازی می کنم.
 همزمان با این کار و «شهرزاد۳» سر پروژه دیگری هم هستید؟
– نه فرصت نمی کنم که در کار دیگری حضور داشته باشم. البته دو فیلم سینمایی در اکران دارم. فیلم های «من و شارمین» و «قهرمانان کوچک» که البته در فیلم دوم نقش کوتاهی دارم و کار برای بچه هاست.
شما تجربه کارها و نقش های متفاوتی را تا به امروز داشته اید. چطور این شرایط برای شما مهیا می شود. آن هم در شرایطی که چندان کارهای متفاوتی ساخته نمی شود؟
– به هر حال برای هر بازیگری تجربه های متفاوت جذاب است و اینکه بتواند فضاهای مختلفی را تجربه کند. بنابراین بازیگر باید کمی ریسک کند. اما اشکالی هم که معمولا وجود دارد این است که معمولا بازیگر را بر اساس تجربه موفقی که قبلا داشته انتخاب می کنند. یعنی اگر بازیگر در زمینه کمدی موفق باشد، بیشتر نقش هایی که به وی پیشنهاد می شود، در این زمینه است و برعکس آن هم اگر در کارهای جدی جواب گرفته باشد، نقش هایی از این دست به وی پیشنهاد می شود. از این رو مشکلی که در این میان پیش می آید این است که اغلب استفاده های تکراری از بازیگر می شود. به هر حال ما هم که انتخاب کننده نیستیم، انتخاب می شویم و بعد مجبوریم که بین پیشنهادهایی که داریم، انتخاب کنیم. از این رو حق انتخاب زیادی که نداریم. بنابراین باید یک جاهایی هم ریسک کنیم. گرچه من هم در ابتدا به دلیل حضور در کارهای طنزی که داشتم، بیشتر چنین پیشنهادهایی تا به امروز داشته ام و ۹۰ درصد کارهایی که بازی کرده ام، طنز بوده اند و کمتر پیشنهاد کارهای جدی داشته ام. اما همیشه این جذابیت برای بازیگر وجود دارد که بتواند نقش ها و فضاهای متفاوت را تجربه کند.
برای شما اولویتی در کار طنز و یا جدی وجود ندارد؟
– نه واقعا. همین که کاری باشد که فیلمنامه خوبی داشته باشد و اصطلاحا سرش به تنش بی ارزد، کافی است تا بازی کنم. یعنی کاری باشد که بازیگر را به شوق بیاورد و اشتیاق بازی در آن نقش را داشته باشد به نظرم معیار مهمتری است تا اینکه کار کمدی باشد و یا جدی.
اجازه بدهید که کمی هم وارد بحث شهرزاد بشویم. اینکه خیلی از منتقدان و حتی هنرمندان و مخاطبان این سریال هم معتقد هستند که فصل دوم جذابیت کمتری به نسبت فصل اول داشت و نتوانست که مخاطبانش را راضی نگه دارد. شما به عنوان یکی از اعضای این پروژه که در هر دو فصل حضور دارید و حال در فصل سوم هم بازی می کنید، صادقانه نظرتان در این باره چیست؟
– برای من که هر سه فصل جذاب است. اما خب این چیزها سلیقه ای است و نمی توان نظر قطعی داد. من فکر می کنم مشکل فاصله ای است که بین فصل اول و دوم افتاد و توقعی که ایجاد شد. به هر حال بعد از حادثه بزرگی مثل مرگ بزرگ آقا طبیعی است که ریتم قصه یک مقدار پایین بیاید. بنابراین اگر قسمت اول فصل دوم به عنوان قسمت ۲۹ پخش می شد، شاید این مشکل پیش نمی آمد. به نظر من یک سال وقفه باعث شد که این تفکر به وجود بیاید.
از «شهرزاد» که بگذریم، فکر می کنید سریال «افسانه هزارپایان» هنگام پخش با چه بازتابی روبرو خواهد شد؟
– من فکر می کنم خیلی زود است که در این باره صحبت کنیم. چون هنوز تصویربرداری ادامه دارد. اما به نظر من پتانسیل این را داشته که برایم جذاب بوده باشد و من بازی در این کار را بپذیرم. امیدوارم در اجرا هم این اتفاق محقق شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *