کارگردان انیمیشن و مدرس دانشگاه در گفت و گو با بانی فیلم:

بخش انیمیشن برگ برنده سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودک است

محمدعلی صفورا با تاکید بر اهمیت انیمیشن به عنوان هنری با توان بالا و از ارکان اساسی پیشرفت سینمای کودک و نوجوان، حمایت و توجه ویژه سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و اختصاص بخش تخصصی و جداگانه به انیمیشن در این جشنواره را یک اقدام قابل توجه و برگ برنده‌ای در راستای موفقیت جشنواره قلمداد کرد.
محمدعلی صفورا کارگردان انیمیشن و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با بانی فیلم درباره اختصاص یک بخش جداگانه برای انیمیشن در جشنواره کودک و نوجوان امسال گفت: این امر از چند منظر قابل توجه است؛ اول اهمیت خود سینمای انیمیشن است، زیرا انمیشین با کودک و نوجوان شناخته می‌شود و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است که در یک جشنواره که مختص کودکان و نوجوانان است، به صورت تخصصی و جداگانه به فیلم‌های انمیشین بپردازیم.
وی ادامه داد: در سینمای کشور ما کمتر به انیمیشن توجه شده است و سینمای انیمیشن نیاز به توجه و دیده شدن دارد. جشنواره کودک و نوجوان پیش قدم شده و می‌خواهد این حمایت را انجام دهد و امیدوارم که انیمیشن با حضور در جشنواره کودک و نوجوان بیش از گذشته دیده شود.
عضو هیات انتخاب بخش انیمیشن سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ادامه بیان کرد: امسال سینمای انمیشین به عنوان یک برگ برنده برای جشنواره کودک و نوجوان است و جشنواره نیز این فضا را به فیلمسازان این عرصه خواهد داد تا در کنار هم باشند و آثار یکدیگر را ببینند و مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. توان سینمای انیمیشن ایران بسیار بالاست و با توجه به ۲ دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و همین موضوع باعث نگاه ویژه‌تری از طرف مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره کودک و نوجوان شده تا یک بخش را به انیمیشن اختصاص دهند.
وی اظهار کرد: همچنین انیمیشن ما در بخش آموزش کار خود را به خوبی انجام داده است و ما فارغ‌التحصیلان زیادی در این رشته داریم. در بخش آثار تلویزیونی و فیلم کوتاه، با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کارهای بسیار خوبی طی این چند سال تولید شده است. همچنین جشنواره با بخشی که به انیمیشن اختصاص داده، می‌تواند فیلمسازان را به فعالیت در عرصه کودک و نوجوان ترغیب کند. انیمیشن ایران می‌تواند در همه زمینه‌ها با انیمیشن دنیا رقابت کند، بنابراین باید مدیریت کلان از آن حمایت کند و یک نگاه و افق دور اندیشانه‌ای از سوی مدیران به انیمیشن ما وجود داشته باشد.
این استاد دانشگاه گفت: امسال فیلم‌های قابل توجهی از لحاظ تعداد و محتوا در جشنواره داشتیم، اما باید برای سال‌های آینده روی این موضوع بیشتر تکیه داشته باشیم که فیلم‌ها مختص این قشر سنی افزایش پیدا کند، چون مخاطب‌شناسی مسئله مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت این توجه باید هم از سوی مدیران و هم از سوی فیلمسازان مورد بررسی قرار گیرد. وقتی که تولیدات برای کودکان و نوجوانان زیاد باشد، می‌توان در جشنواره بیشتر به انیمیشن پرداخت
سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۹ تا ۱۵ تیر در اصفهان برگزار می‌شود.
برگزاری نشست «خودمهارگری و ابرکودک؛ بازاندیشی در سینمای کودک»
سومین نشست تخصصی سی‌اُمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با عنوان «خودمهارگری و ابرکودک؛ بازاندیشی در سینمای کودک» شنبه ۲۰ خردادماه در خانه هنرمندان برگزار می شود.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی‌امین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی میان رشته ای سی‌اُمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با عنوان «خودمهارگری و ابرکودک؛ بازاندیشی در سینمای کودک» با حضور حجت الاسلام والمسلمین عباس پسندیده استاد حوزه و دانشگاه، علی اصغری فیلمنامه‌نویس، هادی نائیجی فیلمنامه‌نویس و کارگردان و محمدرضا مقدسیان مجری و منتقد سینما، شنبه ۲۰ خردادماه، ساعت ۱۶ در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار می‌شود.
ورود به این نشست برای دانشجویان و علاقمندان به مباحث سینما آزاد است.
سی‌امین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ٩ تا ١۵ تیرماه در اصفهان برگزار می‌شود.
در نشست تخصصى
«بازنمایى شمایل اجتماعى و رفتارى کودکان در سینماى کودک و نوجوان» مطرح شد:
شناخت دقیق، درست و به روز کودک
مهم است
دومین نشست تخصصی جشنواره کودک با عنوان «بازنمایى شمایل اجتماعى و رفتارى کودکان در سینماى کودک و نوجوان» و با حضور دکتر اعظم راوردراد استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران و معاون پژوهشى دانشکده علوم اجتماعى، دکتر علیرضا قاسم خان مدرس دانشگاه در رشته جامعه شناسى هنر و پژوهشگر و نویسنده و محمدرضا مقدسیان، مجری و کارشناس سینما در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان اصفهان؛ در ابتداى این نشست، محمدرضا مقدسیان ضمن تشریح موضوع و محور نشست و اهداف آن اظهار داشت: بنا بود که امروز آقاى فرزاد موتمن هم حضور داشته باشند که به دلیل کسالتى که براى ایشان پیش آمد، نتوانستیم از حضورشان استفاده کنیم.
سپس دکتر اعظم راودراد در ابتدا به مقدمه بحث پرداخت و چگونگى بازنمایى یا تصویر کودک در سینماى ایران را به عنوان محور اصلى صحبت هاى خود انتخاب کرد که براساس یک تحقیق آکادمیک و دانشگاهى به تحلیل و دسته بندى کودکان مى پردازد و اینکه کودکان با چه تیپ و چه شمایلى بازنمایى شده اند و در ادامه به مقایسه این تحقیق با کتاب «تصویر کودکان در فیلم هاى هالیوود» پرداخت و این مباحث را نشانگر اهمیت بازنمایى و چگونگى تصویر کردن کودکان در جامعه دانست.
محمدرضا مقدسیان هم به اهمیت انطباق تصویر کودک امروز با آن تصویرى که ما در سینما مى بینیم اشاره کرد و مواجهه با واقعیت را یک اصل اساسى در این عرضه دانست و به فاصله زیاد مابین فیلمساز و فیلمنامه نویس پرداخت و روبرو شدن با تصویر واقعى کودک امروز را یک اصل اساسى دانست.
دکتر علیرضا قاسم خان هم با بررسى کوتاهى از دهه هاى گذشته سینماى کودک و نوجوان و همچنین کارکرد کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، به شرایط زیستى و ورود به زندگى شهرى و رفتارشناسى و فلسفه رفتارى کودک و نوجوان در سیر تاریخی پیش از انقلاب تا حال اشاره کرد و به ویژگى هاى زیستى و جامعه شناسانه آن دوران پرداخت و سینماى کودک امروز را دستاورد سینماى پس از انقلاب دانست.
همچنین راودراد در بخش دیگرى از نشست به بررسى جایگاه تحقیقات و پژوهش در حوزه جامعه شناسى و کمک آن براى عرضه تصویر واقعى کودک که در طول تاریخ دچار تحول مى شود، اشاره کرد و شناخت کودک واقعى را با تکیه بر نقش جامعه شناسان و روانشناسان و مشاوره با آنها حائز اهمیت بسیار دانست.
وى با اشاره به دو نگاه فیلم هاى براى کودکان و درباره کودکان، در ادامه به تقسیم بندى سینماى کودک و بررسى آن در ژانر جنگ، درام اجتماعى و ژانر کودک پرداخت و ویژگى هاى روایت و تصویر کودک در این قالب ها را با مصادیق موجود در سینما تشریح کرد و مساله وابستگى کودک براى رشد و تربیت را مورد بحث قرار داد و وابستگى کودک را در هر سه تقسیم بندى قالب و مسلط دانست.
قاسم خان در بخش دیگرى از سخنانش ژانر را به عنوان یک کنش اجتماعى تشریح کرد و تولید فیلم کودک و نوجوان را نشانى از کنش و نظر و دیدگاه جامعه به این عرصه دانست و از سوى دیگر تولید نشدن این نوع فیلمها را نشان از فاصله جامعه با این قشر دانست و به شناخت و بررسى دقیق جایگاه کودکان در این شرایط پرداخت.
مقدسیان نیز به انطباق محتوا و جنس آثارى که براى کودکان تولید مى شود پرداخت و بخش خلاقه، ادراکى و شهودى را براى کودکان دانست و به اهمیت درک این موقعیت از نگاه روانشناسانه پرداخت و به تحمیل یک ذهنیت بزرگسالانه به کودکان در آثار سینمایى و ضعف در درک صحیح از کودکى و کودکان انتقاد کرد.
دکتر راودراد در ادامه سخنان خود به اهمیت کتاب تصویر کودکان در فیلم هاى هالیوود اشاره کرد و براساس این منبع به بررسى جایگاه کودک در سینما پرداخت و مرورى داشت بر تصویر کودک و نشانه ها و مصادیق آن در سینماى هالیوود و به اهمیت تغییر جامعه و نگاه آن به کودک و شرایط اجتماعى تاکید کرد و دلایل جذابیت فیلم ها از منظر کودکان را واکاوى کرد و بر همین اساس به مقایسه سینماى ایران و هالیوود پرداخت و در نهایت مساله شناخت دقیق و درست کودک را حیاتى دانست و فقدان شناخت به روز از این قشر را بسیار مهم خواند.
سلسله نشست های میان رشته ای سینمای کودک و نوجوان از برنامه های سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان است. این جشنواره ۹ تا ۱۵ تیرماه سالجاری در اصفهان برگزار می شود.
استقبال از فراخوان داورى کودک و نوجوان
فرزان معظم مدیر کمیته داوران کودک و نوجوان سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: طبق فراخوانی که منتشر شد و تبلیغاتی که صورت گرفت ثبت نام از مشتاقان و متقاضیان حضور در هیات داوران کودک و نوجوان از چند روز گذشته آغاز شده و به غیر از تعطیلات پیش رو تا ۱۸ خرداد ادامه خواهد داشت و کودکان و نوجوانان از میان رنج سنی ۹ تا ۱۵ سال اقدام به ثبت‌ نام خواهند کرد.
وی با بیان اینکه ۳۰ داور در بخش کودک، ۳۰ داور در بخش نوجوان و ۶ داور برای بخش بین‌الملل انتخاب خواهند شد، ادامه داد: ‌ما در این دوره فرم خاصی را طراحی کردیم که براساس آن بچه‌ها درخواست عضویت خود را بصورت شخصی و با امضاء خودشان پر می‌کنند و هدف از این اقدام هویت بخشی در گام اول به این قشر از جامعه بود تا بچه‌ها به یک باور شخصی و اعتماد به نفس برسند و در ادامه مسیر و در سالهای آینده موفقیت‌های بیشتری را حاصل کنند.
معظم در ادامه اظهارداشت: در این دوره براساس فراوانی حضور افراد در این عرصه آزمونی را طراحی کردیم و نام آن را آیین انتخاب گذاشتیم که واژه آزمون برای کودکان و نوجوانان دافعه نداشته باشد و در مجموع فضا را به سمتی سوق دادیم که بچه‌ها احساس صمیمیت داشته باشند و بتوانند نظرات خودشان را به راحتی اعمال کنند.
وی با تاکید دوباره بر اینکه هویت بخشی رویکرد اصلی این بخش از سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است ادامه داد: در دو روز ابتدایی ثبت نام استقبال خوبی صورت گرفته است و پیش بینی می‌کنیم که در دو روز انتهایی این حضور و تقاضا به حداکثر برسد و با توجه به اینکه در دوره بیست و هشتم بیش از ۴۰۰ نفر متقاضی و مشتاق حضور در هیات داوران بودند که امیدواریم در این دوره هم شاهد این استقبال باشیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *