بخش مستند جشنواره فیلم فجر؛ فاقد نوآوری و کشف جدید

محمد دیندار

هر جشنواره معتبر و استاندارد سینمایی در جهان اولویت و وظیفه اصلی اش ارائه و کشف فیلم های نو و طبعا رونمایی از آثار به نمایش در نیامده می باشد. در این بین البته برخی جشنواره ها با تدوین برخی مقررات و شرایط خاص، استثناهایی نیز برای پذیرش فیلم هایی که در برخی جشنواره های دیگر حضور داشته اند، قائل می شوند. البته درچنین وضعیتی میزان این نوع فیلم های تکراری، درصد پایینی را به خود اختصاص می دهد تا جشنواره اصلی اصالت و نوآوری خود را حفظ کند.

با این حال آنچه که در دو سال اخیر در بخش مستند جشنواره فیلم فجر شاهد آن هستیم،خلاف این رویه طبیعی و استاندارد جهانی است ،بطوری که امسال همچون پارسال در کمال تعجب می بینیم ۹فیلم انتخابی  از ۱۱ فیلم این بخش با وجود تمام احترامی که برای آنها قائل هستیم، فیلم هایی هستند که همین آذر ماه در جشنواره مستند سینما حقیقت به نمایش در آمده اند و عملا نمایش آنها در جشنواره فیلم فجر، آن هم با فاصله سه ماه از جشنواره حقیقت،کاری تکراری و فاقد نوآوری و کشف جدید است.

قطعا با توجه به مقررات جشنواره فیلم فجر هر چند انتخاب فیلمهایی از جشنواره سینما حقیقت برای بخش مستند این جشنواره بلا مانع است،اما انصاف و اعتدال و استانداردهای جهانی حکم می کرد که میزان این انتخاب در حدی معقول و حداکثر ۲ تا ۳فیلم باشد و نه اینکه ۹ فیلم و به عبارتی حدود نود درصد فیلم های این بخش، تکرار جشنواره ای دیگر باشند. البته اگر قرار بود که بخش مستند جشنواره فیلم فجر رسما به مرور آثار جشنواره ارزشمند سینما حقیقت تبدیل شود، این روش و منش بلااشکال به نظر می رسید،اما وقتی قرار است جشنواره فیلم فجر آیینه آثار جدید باشد، این نوع چینش و روش و سهمیه، مقبول، منطقی و استاندارد نیست و هرگز نیز نخواهد بود.

حالا شما این تعداد از فیلم های تکراری را اگر در کنار برخی اعضای هیأت انتخاب و دست اندرکاران بخش مستند فیلم فجر که قبلا نیز در جشنواره سینما مسئولیت داشته اند، قرار دهید، آن وقت پی خواهید برد دایره تکرار در همه شئون بخش مستند، فراخ و فراختر می شود.

متاسفانه با اینکه شنیده ام برخی دوستان و رسانه ها سال گذشته نیز بر این روش خرده گرفته و خواهان اصلاح آن شده اند،اما این روند غیر طبیعی امسال نیز تکرار شده که جا دارد نه سال دیگر، بلکه از همین امسال این روش اصلاح شده و بازنگری هایی در این خصوص صورت گیرد.

کلمه مستند از سند نشات می گیرد و جا دارد عزیزان متولی امور فیلم های مستند همانطور که سینمای مستند را دوست می دارند،حرفها و استدلال های مستند و منطبق بر سند را با رویی گشاده پذیرا شوند.

از رییس محترم سازمان سینمایی و دبیر محترم جشنواره فیلم فجر نیز انتظار می رود در این خصوص ورود کرده و نسبت به اصلاح آن اقدام عاجل کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *