یادداشتی بر فیلم

«بدون تاریخ ، بدون امضاء»؛اهمیت دادن به اخلاق، وجدان، انسانیت و معرفت آدم ها

از نگاه خوانندگان – پویا سیرتی
فیلم با صحنه ای شروع می شود که ما از داخل ماشین همراه با راننده مشغول حرکت در خیابان هستیم و سکوت نسبی هم در آن فضا حکمفرماست. به یکباره شلوغی خیابان و…. در نهایت اتفاق اصلی داستان که در همان ابتدای فیلم رخ داد. تماشاگر به این ترتیب در همان لحظات اولیه روی صندلی میخکوب می شود و با هیجان منتظر اتفاقات بعدی می ماند. به قدری سکانس های ابتدایی بی نقص به تصویر کشیده شده که بعد از دیدن آن ها به این فکر می کنید مگر می شود جور دیگری آن را ساخت که تا این اندازه مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد؟
این از هوش بالای کارگردان بر می آید که امضای او را نه تنها در مقام کارگردان که در فیلمنامه هم می توان مشاهده کرد.
جلیلوند در این دو فیلم خود نشان داده از سوژه های خیلی ساده و البته جدید، اثری می سازد که نتیجه آن برای مخاطبانش فیلمی می شود که از هر نظر (زاویه قرار گرفتن دوربین ، صحنه ، لباس و…) باورپذیر است .
«بدون تاریخ بدون امضاء» دومین فیلم بلند وحید جلیلوند مانند فیلم اولش بسیار فیلم تلخی است، اما به نسبت فیلم قبلی او« چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» فیلم جذاب تری است . دلیل پختگی این دو فیلم به پیشینه غنی و قابل دفاع کارگردان بر می گردد که تجارب فراوانی در تئاتر ، رادیو و قاب تصویر داشته و همینطور اعتقادات شخصی و باورهایی که در آثارش به وضوح و نه شعارگونه نمایان است.
تا امروز فیلم های وی شامل موضوعات و دغدغه های اجتماعی بوده که سعی دارد حرف خود را در لایه های پنهان فیلمنامه مطرح کند.در عین حال جهان بینی و طرز فکر کارگردان کاملا در دو فیلم اخیرش مشهود است. اهمیت دادن به اخلاق،وجدان ، انسانیت و معرفت آدم ها از جمله خصلت هایی هستند که برای سازنده اثر دارای اهمیت فراوانی است .
روابط بین آدم ها کاملا واقعی است. در قسمت هایی از فیلم واکنش های عصبی بازیگران را کنترل شده می بینیم و با اینکه
هر لحظه منتظر یک انفجار در رابطه آنها با اطرافیانشان هستیم ، بر خلاف انتظار چقدر زیبا در لحظاتی عصبانیت خود را کنترل شده بروز می دهند و در لحظات دیگر ،کاملا برعکس آن را می بینیم. این نکته بیشتر در بازی امیر آقایی و نویدمحمدزاده دیده می شود. بازی این دو بازیگر مثل همیشه خوب و بی نقص بود و همراهی هدیه تهرانی با آنها نیز این چرخه را کامل تر کرد و به عنوان یک سوپاپ آرامش در جریان داستان حضور داشت .
دیگر نکته تحسین برانگیز فیلم، بازی های بی نقص دیگر بازیگران است ، آنهایی که نقش های فرعی و به ظاهر کم اهمیت فیلم را ایفا کردند. بدون شک علاوه بر توانمندی خود بازیگران ،تاثیر کارگردان نیز در ارائه بازی های روان و یکدست آنها مشهود بود. به همین خاطر منصفانه نیست که تنها از امیر آقایی ،نوید محمدزاده و هدیه تهرانی به عنوان بازی های درخشان این فیلم نام ببریم . یکی دیگر از نقاط قوت فیلم مربوط به تدوین خوبی است که ریتم آن را قابل قبول کرده و باعث می شود پلان و سکانس بیهوده ای را در فیلم نبینیم.
اولین تلنگر این فیلم یادآوری این نکته به ظاهر ساده است که به تاریخ انقضای بیمه نامه خودروی خود دقت کنید. بی اعتبار بودن بیمه نامه شخص ثالث، باعث به وجود آمدن تمامی مشکلات شخصیت اصلی فیلم شد. نکته ای ساده که از دل آن درامی تاثیرگذار شکل گرفت (از آنجاکه فیلم اکنون در حال اکران است، درباره داستان توضیح بیشتری نمی دهم). این فیلم سرشار از لحظاتی است که بیننده لحظات آرام و ملتهب آدمها را می بیند ، تحت تاثیر قرار می گیرد و در هر لحظه با یکی از شخصیتهای فیلم همزاد پنداری می کند که این یکی از نکات مهم فیلمنامه های قوی و قابل تحسین است ، اینکه هیچ کدام از کاراکترها خوب مطلق و بد مطلق نیستند و با توجه به شرایط از آنها عکس العمل های متفاتی می بینیم.
در انتهای این یادداشت دوباره این نکته را یادآوری می کنم که به نظرم جلیلوند به روش تحسین برانگیزی در آثارشان به خصلتهایی ارزشمند مثل اخلاق،وجدان،معرفت، راستگویی و عدالت می پردازند که متاسفانه در دنیای امروز و در روابط بین انسانها کمتر شاهد این هنجارها هستیم و در این فیلم چقدر خوب به تصویر کشیده شده است .

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
23 − 11 =