به رغم کار خوب تازه واردها

«تور» پولساز اول باقی ماند

بانی فیلم – گروه سینمای جهان: قسمت سوم سری فیلم های کمیک استریپی «تور» که آن را «راگ ناروک» هم نامیده اند، همان طور که پیش بینی می شد برای دومین هفته متوالی عنوان پرفروش ترین فیلم آمریکای شمالی را کسب کرد و در این راه پنجاه و شش میلیون و ششصد هزار دلار فروخت. این رقم سبب شد مجموع پولسازی «تور۳» پس از فقط ۱۱ روز نمایش از ۲۱۱ میلیون دلار هم فراتر برود و این از درآمد نهایی هر یک از دو قسمت قبلی «تور» که در ۹ سال اخیر اکران شده بودند، بیشتر است. این لزوماً به معنای نمایش ضعیف فیلم های تازه اکران شده در این هفته نیست، چنان که قسمت دوم فیلم کمدی- اجتماعی «پدر به خانه بازگشته است» که با تم تعطیلات قریب الوقوع سال نو میلادی همراه است و همچنین بازسازی فیلم «جنایت در قطار اکسپرس اورینت» هم در گیشه ها خوب کار کردند و در رده های دوم و سوم جدول پرفروش های این هفته نشستند و ارقام فروش هر دو فیلم نیز قدری بیشتر از چیزی بود که برایشان پیش بینی می شد. «بانو برد» محصول تازه استودیوی A24 هم با اینکه فقط در ۳۷ سالن در سطح آمریکا و کانادا به نمایش درآمد اما با یک میلیون و دویست هزار دلار پولسازی در رده دهم جدول قرار گرفت تا یکی از فیلم های Top Ten این کشورها باشد.
ارقام در دسترس
«تور: راگ ناروک» در قیاس با هفته گذشته که شروعی انفجاری و عالی در گیشه ها داشت، دچار ۵۴ درصد تنزل در فروش شد که البته برای فیلم هایی از این دست رقمی عادی است ولی همان طور که پیشتر آمد هر دو قسمت قبلی تور بر پایه توفیق فعلی قسمت سوم زیر دست این فیلم جدید قرار می گیرند. فیلم اول با ۱۸۱ میلیون دلار درآمدسازی به حضورش در سینماهای آمریکای شمالی پایان بخشیده بود و دومی که «تور: دنیای تاریک» نام داشت، به ۲۰۶ میلیون دلار دست یافته بود ولی عبور فیلم فعلی از رقم ۳۰۰ میلیون دلار قطعی است و حتی ۳۲۰ میلیون دلار هم در دسترس آن قرار دارد. به واقع براساس همین ارقام فعلی نیز «تور۳» اینک دوازدهمین فیلم درآمدساز در تاریخ کمیک استریپ سازی شرکت مارول است که هم غول انتشاراتی اینگونه داستان ها به شمار می آید و هم شروع کننده و ادامه دهنده ساخت فیلم هایی سینمایی از روی این داستان ها با همکاری کمپانی قدیمی والت دیسنی بوده است و عبورش از سد «دکتر استرنج» که ۲۳۲میلیون دلاری و صاحب رتبه یازدهم در جدول پولسازان مارول در آمریکا و کانادا است حتی نشان می دهد و ظرف چهار- پنج روز آینده انجام خواهد شد و از قضا «دکتر استرنج» سال پیش در همین موقع و همین هفته اکران شده بود.
مردم در تضاد با منتقدان
«پدر به خانه بازگشته است۲» که محصول پارامونت است، در نقدهای پیش از شروع نمایش اش در رسانه های آمریکا و اروپا با برخوردهایی منفی مواجه شده بود اما مردم بی اعتنا به این مسئله به سمت ۳۵۷۵ سالن محل نمایش این فیلم در آمریکا و کانادا هجوم بردند و فروشی ۳۰ میلیون دلاری و رتبه دوم جدول سودسازان این کشورها را برایش رقم زدند. البته این «شروع اکران» هشت میلیون و هفتصد هزار دلار کمتر از آغاز نمایشی است که قسمت اول این فیلم برای خود پدید آورده بود ولی تفاوت هایی در این قضیه و قیاس ها وجود دارد. از یک سو فیلم اوری ژینال در تعطیلات کریسمس اکران شد که طبعاً زمان مناسبی برای فروش زیاد تمامی فیلم ها است و از جانب دیگر فیلم جدید نه فقط تعطیلی موسوم به ایام شکرگزاری را بلکه کل ماه دسامبر را که بوی کریسمس و ژانویه (سال نو) را می دهد، پیش رو دارد و می تواند در این روزها بر درآمدزایی اش بیافزاید. از تماشاگران هفته اول این فیلم ۵۷ درصد زن بودند حال آن که فیلم اول به درصدی بهتر از ۴۸ درصد در این زمینه دست نیافته بود. از مجموع بینندگان فیلم جدید نیز ۶۵ درصد حداقل ۲۵ سال سن داشته اند.
فیلمی که ماندگار است
رتبه سوم در جدول درآمدسازان سینمای آمریکای شمالی همان طور که قبلاً نوشتیم، به بازسازی فیلم «جنایت در قطار اکسپرس اورینت» اختصاص یافت که در بیش از ۳۴۰۰ سالن در سطح آمریکا و کانادا به بیست و هشت میلیون و دویست هزار دلار دست پیدا کرد. از تماشاگران هفته اول این فیلم ۵۶ درصد زن و ۴۴ درصد هم مرد بودند و ۵۱ درصد از کل بینندگان ۳۵ سال یا بیشتر از آن سن داشتند. از آن جا که این فیلم تا ۵ هفته بعد بر پرده ها خواهد ماند فروشی بسیار بیشتر از رقم فعلی برای آن پیش بینی می شود و قیاس با سرنوشت نهایی اقتصادی فیلم های جنایی و یا فضایی- پر ماجرای دیگری از همین دست که در اوقاتی مشابه از سال اکران شده اند، بر امیدواری ها می افزاید. به عنوان مثال فیلم «دختری در قطار» سال پیش کارش را در گیشه ها با بیست و چهار میلیون و پانصد هزار دلار شروع کرد و در نهایت ۷۵ میلیون دلاری شد و «رسیدن» (ورود) نیز بعد از آغازی ۲۴ میلیون دلاری و رسیدن به ۱۰۰ میلیون دلار در هفته های بعدی، از پرده های آمریکای شمالی برچیده شد.
اوضاع خوب کریسمس بد
«کریسمس بد مادرها» که آن را کمپانی STX تهیه کرده، در دومین هفته پخش اش در آمریکای شمالی در رده چهارم جدول درآمد آفرینان منطقه مستقر شد و مجموعاً وضع خوبی داشت. این فیلم نسبت به آمار هفته نخست خود بیشتر از ۳۱ درصد تنزل در فروش نداشت و این کمترین نزول برای کل فیلم های کمدی- اجتماعی در هفته دوم اکران در طول سال ۲۰۱۷ به حساب می آید که فقط یک ماه و نیم از آن باقی مانده است. البته رقم کلی فروش این فیلم در آمریکای شمالی پس از ۱۲ روز اکران فقط به مرز ۴۰ میلیون دلار نزدیک شده است.
کار عالی «بانو برد»
با احتساب نشستن فیلم های پیشتر اکران شده «Jigsaw»، «بو.۲، تایلرپری»، «جئو استورم» و «بلید رانر ۲۰۴۹» در رده های پنجم تا هشتم جدول پرفروش های آمریکای شمالی باید به موضوع فیلم تازه به نمایش درآمده «بانو برد» که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد، توجهی دوباره را مبذول کنیم و متذکر شویم که این فیلم به رغم به نمایش در آمدن در کمتر از ۴۰ سالن به فروش عالی یک میلیون و دویست هزار دلار در سطح آمریکا و کانادا نایل آمد تا به حد متوسط سی و سه میلیون و هفتصد و شصت و شش هزار دلار فروش در هر سالن دست یابد که رقم فوق العاده ای است. این فیلمی عاطفی- اجتماعی است که گره تا گرویک هنرپیشه زن آمریکایی آن را کارگردانی کرده و استقبال قابل توجهی چه از دیدگاه هنری و چه از منظر اقتصادی از آن صورت پذیرفته است- «Lady Bird» از اواخر همین هفته و همزمان با تعطیلات روز شکرگذاری به سالن های بسیار بیشتری بسط می یابد و به تبع آن فروش فزون تری را به نام خود خواهد نوشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *