داعش در پردیس کارناوال وحشت در «کوروش»

مسعود داودی
گویا حاشیه های فیلم سینمایی «به وقت شام» نه برای ابراهیم حاتمی کیا تمامی دارد و نه برای مردم!
آخرین بداعت تیم تبلیغاتی این پروژه که با هدف کنچکاوی و ترغیب مردم برای تماشای این فیلم روز دوشنبه بعدازظهر در مجتمع کوروش صورت گرفت، موجی از نارضایتی و اعتراض حاضران در این محتمع و متعاقب آن واکنش های اعتراض آمیز در فضای مجازی را به وجود آورد.
ایده آوردن تعدادی از «داعشی نما»ها به مجتمعی در تهران و مواجهه خشونت آمیزشان با مردم حاضر در آنجا همانقدر اشتباه بود که برخی از واکنش های عصبی کاربران فضای مجازی.
مسیر اشتباه و اصطلاحا «کمپین تبلیغی» طراحی شده برای آخرین ساخته حاتمی کیا، تلقی و برداشت مردم را از فیلم دچار تعارضات هویتی کرد. آغاز این تلقی های متفاوت مخاطب پیام های تبلیغاتی «به وقت شام»، از تکیه کلام مکرر «چطوری ایرانی» که در تیزرهای تلویزونی از زبان یکی از داعشی های فیلم بیان می شد نه تنها حس انتقامجویی و ترغیب روحیه ظلم ستیزی و رویارویی با موجودات حیوان صفت داعش را باعث نشد بلکه تکرار مکرر آن نوعی اثر معکوس گذاشت و ادامه این شیوه وارونه، خلاف اخبار رسمی مبنی بر پیروزی و نابودی بر این قوم ظالین را به ذهن می رساند.
کیست که نداندموضوعاتی چون امنیت ملی و آرامش روانی ایرانیان در سایه از خود گذشتگی ها و رشادت های جوانان این مملکت به دست آمده و ملت و کشور بهای سنگینی برای کسب این فضای ایمن پرداخته اند.
از همین منظر است که اشتباهاتی مانند انچه که در کوروش طراحی و اجرا شد، نابخشودنی ست. چنین طراحی و اجرای پروژه های تبلیغی، عمدتا به فاصله گذاری مردم حاضر در مجتمع کوروش با محصول سینمایی انجامید و در نهایت هر آنچه که مد نظر مجریان و طراحان بود به باد فنا رفت و نتیجه اش غیر قابل باور و عصبی کننده بود.
این یک امر بدیهی و واضح است که مردم ایران به دور از هرگونه گرایش سیاسی و تعلق حزبی، در یک موضوع متفق و همراه هستند و آن ایستادگی در برابر دشمنان و بدخواهان این مرزوبوم است؛ بهره گیری های غلط و وارونه ازاین تفکر مقدس، آفت های بسیاری به همراه خواهد داشت.
بر اساس شواهد و انچه که در رسانه های دیداری شاهدش هستیم شیوه استفاده از ابزارهای تبلیغی مانند طرح اعزام داعشی نماها به مجتمع تجاری برای –مثلا- ایجاد حساسیت ها، نتیجه ای جز تقابل مستقیم مردم با دیدگاه های صاحبان تبلیغ در پی نداشت.
خدا می داند اگر از تمامی مردم حاضر در مجتمع کوروش پرسیده می شد چه اندازه با این حرکت تبلیغی-نمایشی راه انداختن کارناوال خشونت آمیز توسط داعشی نماها موافق هستید، چند نفر را می شد یافت که به این پرسش پاسخ مثبت دهد؟!
دامنه اعتراض مردم حتی پس از پایان کارناوال ترس و وحشت به سالن نمایش فیلم هم کشیده شد و واکنش تماشاگران به نحوه چنین ضدتبلیغی در ویدیوهایی که در فضای مجازی پخش شد کاملا معلوم است. این اعتراضات حتی با پوزش حاتمی کیا از مردم برای استفاده نادرست تبلیغاتی برای «به وقت شام» فروکش نکرد و باعث شد یک امتیاز منفی در کارنامه اکران این محصول پرخرج سازمان اوج درج شود.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
17 − 1 =