گفت و گو با مجید واشقانی

در اجرا از کسی تقلید نمی کنم

گروه تلویزیون – فاطمه شهدوست: شبکه هفت که خیلی ها با نام آموزش آن را می شناسند، از جمله شبکه هایی است که هر از چندگاهی در کنار برنامه های آموزشی خود، با تولیداتی که دارد، گاهی توجه مخاطبان جعبه جادویی را به خود جلب می کند.
از بین این تولیدات، برنامه های گفت و گو محور با توجه به چارچوب و فضایی که هر یک دارند، اغلب بینندگانی را با خود همراه می کنند.
برنامه پنجره ها به کارگردانی و تهیه کنندگی سهیل سلیمانی از جمله تولیدات این شبکه است که مدتی است با اجرای مجید واشقانی، جمعه هر هفته در قالب یک برنامه صبحگاهی به روی آنتن می رود.
مجید واشقانی پیش از این برنامه بعد از اجرا در چندکار، در مجموعه «دیوار شیشه‌ای» نقش مجری را بازی کرده بود. همچنین مسیر انحرافی، هوش سیاه۲، پایتخت، زیرهشت، هشدار پلیس، ماتادور، انقلاب زیبا و … از جمله سریال های وی و هاری، ناسپاس، شور عشق نیز نمونه هایی از کارهای سینمایی او هستند.
واشقانی در گفت و گو با بانی فیلم در باره حضورش در این برنامه به عنوان مجری، شیوه ای که برای اجرا دارد و فضایی گفت که در این برنامه وجود دارد.

 با پیوستنتان به این برنامه در قالب مجری شروع کنیم. با توجه به این که پیش از «پنجره ها» شما تجربه اجرا را در سریال دیوار شیشه ای داشتید، در این برنامه برای اجرا از چه سبک و المان هایی بهره گرفتید؟
– من چه در بازیگری و چه در اجرا، تلاشم بر این است که خودم باشم، یعنی کاراکتری که به من سپرده می شود را به گونه ای بازی کنم که اگر شخص دیگری آن را بازی کند، به شکل دیگری آن را ایفا کند. در واقع سعی من بر این بوده که همیشه یک امضا و و نشان مشخصی از خودم در آن نقش وجود داشته باشد. در زمینه اجرا نیز همینطور است و چون سال های قبل هم چندین بار اجرا کرده بودم ولی نه به این جدیت، شاید باز هم اگر قرار شود برنامه ای را با قالب دیگری به روی آنتن ببرم، آن را به شکل دیگر اجرا کنم. در این فضا مطمئنا به کار کسانی که سال هاست در این حوزه فعالیت دارند و با تجربه تر اند، توجه و دقت کرده ام، این اتفاق به این دلیل است که من شخصاً در هر شبکه و زمینه‌ای همیشهبرنامه‌های گفت‌وگو محور را دنبال می‌کنم و به آن هاعلاقه‌مندم. خود من هم سبک اجرای جدید که با فضای کلاسیک تفاوت دارد را بیشتر می پسندم، و سعیم این است که تلفیق این ۲ را داشته باشم، یعنی هم اصول اجرای کلاسیک را رعایت کنم و هم اجرای جدید را با توجه به فضای برنامه مان که قرار است یک برنامه صبح روز جمعه باشد، در آن دخیل کنم.
 فضای موجود در این برنامه چه قدر برای شما اهمیت داشت و چه ویژگی هایی در بخش های موجود در آن وجود دارد که توجهتان را جلب کرد؟
– بعد از شکل گیری کار، در ادامه با تهیه کننده و اعضای اتفاق فکر دورهم جمع شدیم و درباره مسائلی که قرار بود درباره اش صحبت کنیم، حرف زدیم. پرداخت به رخدادهای روز مجازی که خیلی از آن ها با بی فرهنگی مواجه اند و از بن اشتباه است، از جمله بخش هایی است که در این برنامه وجود دارد. مثل کسانی که به واسطه انجام کارهای عجیب و غریب در برخی از این فضاها مشهور شده اند و موجب شده اند تا به خصوص نسل نوجوان از آن ها الگو بگیرند، موضوعی که شاید کمتر به آن پرداخته می شود. همچنین در حوزه دعوت از مهمان برنامه ریز، بیشتر به سراغ کسانی می رویم که خیلی در برنامه های دیگر دیده نمی شوند، این اتفاق به این دلیل بود که شما به عنوان مخاطب بعد از دیدن چند برنامه در شبکه های مختلف به روزمرگی می رسید که در آن مدام تعداد مشخصی از چهره ها دعوت می شوند و دیگر سوال یا حرف جدیدی باقی نمی ماند. این موضوع نیز در اتاق فکر ما مطرح شد و در کنار آن تمام موارد، از دکور گرفته تا آیتم های بین برنامه ریز مورد بررسی قرار گرفت.
 ایفا کردن نقش یک مجری در سریالی که به آن اشاره شد، چه قدر به شما کمک کرد؟
– من در کل علاقه داشتم که در این فضا کار کنم، تا اینکه به سریال دیوار شیشه‌ای برخوردم. این کار با وجود اینکهفضای داستانی داشت، اما از لحاظ اجرا چه از نظر فیزیکی و چه از لحاظ تکنیکی به من کمک زیادی کرد. با این حال از آن جایی که تا کاری را در این رسانه انجام می‌دهی، همه همان را بارها به تو پیشنهاد می‌دهند؛ بعد از این سریال نیز درخواست‌های مختلفی برای اجرا داشتم ولی چون در این‌باره سخت‌گیری‌هایی داشتم، این اتفاق رخ نداد. در ادامه، حسین سلیمانی که از پیش او را می‌شناختم، من را به این برنامه دعوت کرد و از آن جایی که نسبت به هم شناخت داشتیم، توانستیم تا با هم همکاریداشته باشیم.
 برنامه های صبحگاهی در کل مخاطبان خاص خود را دارند، چه رسد به این که در شبکه ای که شاید کمتر دیده می شود؛ به روی آنتن برود؛ این نگرانی را برای برنامه پنجره ها نداشتید؟
– در‌حال‌حاضر چند قسمت از برنامه پخش شده است و احساس می‌کنم که هنوز برای قضاوت کردن درباره آن زود است، اما ما دائم برنامه را رتوش می‌کنیم و کار را ادامه می‌دهیم، چرا که قرار است که این برنامه مثل اپلیکیشنمدام به‌روز شود، به روزرسانی که هر هفته در حوزه سوژه، دکور، ساختار و… اتفاق می افتد. از همین رو برنامه‌هایگفت و گو محور این چنینی به زمانی نیاز دارند تا بینبیننده جا بیفتد و با این حال ما سعی نداریم تا با حاشیه‌سازی جلب توجه کنیم. با این وجود تا الان تنها ۲۰ درصد از آنچه که باید اتفاق افتاده و بعد از تکمیل آن بایددید که چه رخ می‌دهد. چرا که برنامه ما هنوز اسپانسر ندارد و از لحاظ مالی نمی توانیم چندان قوی عمل کنیم، از سوی دیگر در ساختار و فضای برنامه ریز هر چه بیشتر پیش می رویم پخته تر می شویم و با آزمون خطا متوجه علایق مخاطب می شویم. همچنین این برنامه در شبکه ۱ یا ۲ و یا ۳ نیست و در شبکه ای محترم که شاید مخاطبان خاص تری دارد به روی آنتن می رود، به همین دلیل تلاش و هدف ما این است که اساس برنامه دارای جذابیت باشد.
در این برنامه سوژه‌های اجتماعی هر هفته را مرور و سعیمی‌کنیم به‌روز صحبت کنیم و در‌عین‌حال انتقاد کنیم و مؤدب باشیم و برای دیده شدن دست به هر کاری نزنیم تا کم کم برنامه را جا بیندازیم. شبکه هم پشت این برنامه هست و مثل شبکه نسیم که زمانی مخاطب چندانی نداشت و به واسطه چند برنامه مورد توجه قرار گرفت، این امکان برای هر اثر موفقی نیز وجود دارد. ما هم کم کم پخته تر می شویم و پیش می رویم.
 سواد و معلومات از جمله مواردی است که بحث آن همیشه برای یک مجری مطرح است، شما در این باره چه نظری دارید و این موضوع چه قدر دغدغه تان است؟
– مجری باید سواد لازم را داشته باشد، ما هم در این برنامه در اتاق فکر به طور کلی فضا را براورد می کینم، ام این که جزء به جزء همه چیز را نویسنده بپیچد و من همان را بیان کنم، این طور نیست و من هم آن را دوست ندارم، چون این شکل کار کردن دیگر اجرا نیست و آن وقت هر کس که جلو دوربین هول نشود و آرامش داشته باشد، می تواند نوشته ای را از روی کاغذ حفظ کند و جلو بیاید و پلاتو بگوید. به همین دلیل خود من درباره هر موضوعی که قرار است صحبت شود، به اطلاعات کلی وعمومی بسنده نمی کنم و درباره اش مطالعه و بررسی انجام می دهم، حال چه مهمان برنامه باشد و چه رخدادی که قرار است درباره اش صحبت کنم. در فضای برنامه های گفت و گو محور شما نمی دانید که چه اتفاقی می افتد و آن فرد قرار است چه جوابی را بدهد، به همین دلیل هم به لحاظ هدایت صحنه و هم به لحاظ این که ریتم برنامه نیفتد و شما کنترل را در دست بگیری، اتفاقات بداهه ای رخ می دهد که باید به آن ها مسلط باشی، در این میان برخی از رخدادهای کلیدی حتی به شکل پلاتو در اختیار من قرار می گیرد و بعد پرداخت به آن دیگر به من بستگی دارد. حتی در این ضبط ها ما حداقل ۹۵ درصد شبهه زندهضبط می کنیم، مگر آن که مشکل فنی یا تپق بدی اتفاق بیفتد، به همین دلیل در اغلب موارد ما با تک برداشت پیش می رویم، به همین جهت مجری مطمئنا باید آدم باسوادی باشد که بتواند با اطلاعات و تسلطش کار را پیش ببرد، قرار نیست که این معلومات خیلی کارشناسانه باشد، اما باید در حدی باشد که شما به رخدادهایی که اتفاق می افتد، محاط باشی و بدانی درباره چه صحبت می کنی.
 اولین تجربه اجرای شما بعد از سال ها در یک برنامه ضبط شده اتفاق افتاده است، با این حال اجرای برنامه زنده تفاوت هایی را با چنین فضایی دارد؛ فکر می کنید در حال حاضر آمادگی اجرای زنده را دارید؟
– برنامه زنده شکل خاص و استرس های مخصوص به خودش را دارد، چون در این دست برتامه ها اجازه اشتباه کردنت به شدت کم می شود و باید با کمترین خطا پیش بروی، اما در برنامه تولیدی به هر حال یک فرصت وجود دارد که اگر اشکالی پیش آمد، بتوانی آن را دوباره تکرار کنی. با این حال از آن جایی که ما به این سمت که برنامه مان را زنده کنیم، پیش می رویم، از الان به همان سبک در حال پیش روی هستیم و اغلب اتفاقات را ما به همان شکل به روی آنتن می بریم، مگر آن که در بخشی زمان زیادی صرف شود و از تایم کنداکتور فراتر برویم، این اتفاق هم خیلی کم رخ می دهد، چون ما می دانیم که در کل چه قدر فرصت داریم و نقطه اوج و فرود کجا خواهد بود، به همین دلیل اغلب همان چیزی که روی آنتن می رود، عین رخدادهایی است که در همان یک بار ضبط اتفاق افتاده است.
 اما موضوع دیگری که در حوزه اجرا وجود دارد، بحث پوشش و لباسی است که یک مجری انتخاب می کند؛ در این باره چه قدر فکر می کنید و تا چه اندازه باید به آن پرداخته شود؟
– در حوزه پوشش هم متنوع برخورد می کنیم، یعنی یک روز اسپرت، یک روز کلاسیک و یا سبک های دیگری که وجود دارد، با این وجود نه می خواهیم که این موضوع خیلی مدون و تعیین شده باشد و نه اینکه فراموش شود، متاسفانه بعضی از مجریان ما با همان لباسی که صبح از خانه بیرون می آیند و قرار است تا شب با همان پوشش کارهای معمولشان را انجام دهند، جلو دوربین می روند، اما باید توجه کرد که لباس شما یک جور احترام گذاشتن به مخاطب است، این که چه پوششی داشته باشید به خودی خود بخشی از زبان بدن است و توجه مخاطب را جلب می کند، مثلا شما اگر بخواهید به مهمانی بروید، سعی می کنید بهترین لباستان را بپوشید و در کنار آن برخورد خوب و ویژه ای کنید، حال ما نمی خواهیم بحث مدلینگ را مد نظر قرار دهیم، اما تلاش می کنیم که به دکور، فضا و صحنه ای که پوشش من هم بخشی ازآن است، نگاه ویژه ای داشته باشیم و گاهی درباره اش صحبت می کنیم که مقابل فلان مهمان با چه پوششی و چه سبکی حاضر شویم. برای خود من هم آراستگی اهمیت زیادی دارد، به طور کلی این دست برنامه ها الگوسازی را برای مخاطبان خود دارند و هر کس که ۵ دقیقه از برنامه را نیز ببیند، مطمئنا به لباس های من هم دقت می کند و در صورت نامناسب بودن آن در وهله اول به میزبان که همان بیننده است، بی احترامی می شود. همچنین به طور کلی محترم بودن برنامه برای ما اهمیت زیادی دارد و تلاشمان این است که برخورد با مهمان و مخاطب در شان رسانه ملی و مردمی باشد که آن را می بینند.
 در حال حاضر مدت هاست که مهمانان حاضر در برنامه های این چنینی هزینه هایی که گاهی عجیب است را درخواست می کنند، در این باره چه نظری دارید؟
– ارقام عجیب غریبی در این فضا وجود ندارد و اگر هم باشد، اغلب توان آن نیست، به عنوان مثال خود من دلی سر این کار آمدم و بحث مالی آن به هر حال جزو اولویت های من بود، اما نه اولویت ۱ یا ۲، من آمدم تا با حضورم در آن به این کار کمک کند، حال این که این حضور تا چه حد می تواند به برنامه وجهه دهد، با تماشاچی است ، چرا که من تمام تلاشم را می کنم که درست ظاهر شوم، گفت و گو ها را به بهترین نحو پیش ببریم و موارد دیگر که جزو ملزومات یک برنامه خوب است. تمام سعی ما هم این است که این برنامه را بلند مدت کنیم، آن را جا بیندازیم و مخاطب با رسانه ملی اخت شود. این به نفع همه ماست، زیرا هر چه ای رسانه برنامه های موفق تری داشته باشد، چه من در آن باشم چه نه، به نفع من است، چون رسانه ملی خانه من است و من مدت زیادی از زمانم را در این فضا سپری می کنم به همین دلیل اگر نوع زندگیم برایم مهم باشد، برای آن شأنی قائل هستم که اهمیت دارد. مطمئنا حضور چهره ها در برنامه ها چه به عنوان مهمان و چه میزبان به آن شخصیت می دهد، البته در صورتی که این اتفاق با فکر و برنامه رخ دهد و دستمان باز باشد که به موضوعات مختلف بپردازیم، هر چند که من معتقد هستم که یکسری خطوط قرمز باید در رسانه رعایت شود، چون این فضا یک شبکه اجتماعی نیست که هر چه می خواهیم را بگوییم، هر چند که در این فضاها نیز باید رعایت هایی صورت بگیرد، چون بی فرهنگی در این فضاها رواج پیدا کرده که باعث شده تا یکسری آدم سبک مغز در دنیای مجازی دست به اتفاقاتی بزنند که انعکاس آنها حقیقی است، مسئله ای که برخی ها برای پرداخت به آنها و معضلی که هست، به ما انتقاد کردند. این در حالی است که وقتی ما درباره مسئله ای حرف می زنیم، بحث ما آن شخص نیست بلکه موضوعی است که بازتاب داشته و لازم است تا به آن پرداخته شود و بخش شبکه های اجتماعی ما نیز همین است.
 علاوه بر پنجره ها این روزها مشغول چه کاری هستید؟ چون می دانم درگیر یک سریال بودید..
– بله، من این روزهامشغول ضبط سریال آنام به کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه هستیم، مجموعه ای که آن را خیلی دوست دارم و در جریان آن چندین فیلم و سریال را رد کردم، چون فرصتی نداشتم که به سراغ فضای دیگری بروم، همچنین این مجموعه را عاشقانه انتخاب کردم، چون از پیش جواد افشار را می شناختم و از کار کردن با او بسیار لذت می برم.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *