گفت و گوي باني فيلم با بهمن ارک، کارگردان فيلم کوتاه «حيوان»: فستیوال کن جایی است که می ‏توان از بالا به موضوعات جهان نگاه کرد

در دوران طلایی فیلم کوتاه ایران قرار گرفته‏ ایم

بانی فیلم-گروه سینمای ایران- بهاره گل پرور: هفتادمین دوره از جشنواره فیلم کن اوایل خرداد امسال به پایان رسید و در این دوره نیز برخی از فیلمسازان ایرانی با همتایان خارجی خود به رقابت پرداختند. از جمله این فیلم های ایرانی، فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهرام و بهمن حاج‌ابول‌لو(ارک) بود که جایزه دوم بخش سینه فونداسیون (بخش فیلم های منتخب دانشگاه ها و مدارس فیلمسازی سراسر دنیا) این جشنواره را از آن خود کرد. «حیوان» برادران ارک میان ۲ هزار و ۶۰۰ فیلم کوتاه از ۶۲۶ دانشگاه و مدرسه فیلمسازی که برای حضور در این بخش رقابت داشتند توانست بار دیگر به موفقیت های ایرانیان در زمینه فیلمسازی در عرصه بین المللی بیفزاید و برنده جایزه ۱۱ هزار و ۲۵۰ یورویی این بخش از جشنواره کن شوند.

این دو برادر جوان پیش از این با فیلم های کوتاه «نجس»، «آفتاب‌سوخته»، «سیمین سینماست» و فیلم بلند «سویوق» در بین اهالی سینما شناخته شدند و امیدوارند بتوانند با تجربیاتی که از این نوع سینما کسب می کنند در تولید آثار بلند خود در آینده استفاده کنند. در گزارش پیش رو با بهمن ارک یکی از کارگردانان این فیلم کوتاه گفتگو کردیم که از نظرتان می گذرد.

بهمن ارک، برنده جایزه دوم بخش سینه فونداسیون هفتادمین جشنواره فیلم کن به بانی فیلم گفت: بالاخره حضور در فستیوال بزرگی مثل جشنواره فیلم کن و آشنایی با آدمهای بزرگ با خود تجربه های جدیدی را در نگاه آدم می آورد. گویی فستیوال کن جایی است که می توان از بالا به موضوعات جهان نگاه کرد، فیلم های دیگر و آدمهای بزرگی را دید و با بینش های مختلف درباره سینما و استعدادهای بزرگ سینمایی آشنا شد. همه این ها یک جا جمع شده اند و همین ناخودآگاه یا خودآگاه روی روند فیلم سازی تاثیر می گذارد. البته باید این تاثیر را در مسیر بعدی خود ببینیم که آن را احساس می کنیم یا خیر. این گونه باید بگویم که دریافت این جایزه خود مسیر فیلمسازی را هم هموارتر می کند و باعث می شود که تهیه کننده ها و سرمایه گذاران و یا کسان دیگر بیشتر به کارمان اعتماد می کنند.

وی با اشاره به حضور فیلمسازان ایرانی در جشنواره فیلم کن افزود: ما جایزه های خوبی را در فستیوال کن گرفتیم و جایزه ما یکی از آن جایزه هاست ولی اینکه جایزه ما در دیده شدن ایران در عرصه جهانی موثر است یا خیر را نمی دانم. پیش از این آقای کیارستمی و آقای فرهادی و رسول اف و… در سینمای بلند جایزه های مهمی گرفته اند. اما وقتی در زمینه فیلم کوتاه از این دست اتفاقات برای بچه های فیلم کوتاه می افتد، بسیار متفاوت است. البته موفقیت فیلمسازان کوتاه تنها در جشنواره فیلم کن نیست و در فستیوال های دیگر مثل پوسان فیلم «هنوز نه» آرین وزیر دفتری جایزه گرفت،‌«روتوش» کاوه مظاهری از جشنواره ترابیکا جایزه گرفت و… این موضوع نوید جریان نو در سینمای ایران و نسل جوان آن را می دهد. کسانی مثل سعید روستایی هم که از سینمای کوتاه شروع کرده اند در سینمای بلند به موفقیت هایی دست پیدا کردند نشان می دهد که نسل جوان ما به خوبی در این زمینه پیشرفت کرده است. امیدوارم همین طور قدرتمند پیش برویم و یک جهش بسیار خوب اتفاق بیفتد.

این فیلمساز در خصوص جایگاه فیلم کوتاه در ایران عنوان کرد: به نظرم فیلم کوتاه در دوره ‌آقای ایوبی خودش را بسیار خوب پیدا کرد و ایشان توجه خاصی به این مسائل داشتند. البته در هیچ کجای  دنیا به فیلم کوتاه توجه شایانی نمی شود معمولاً چون بازار فیلم های ما هم برای فیلم های بلند است به فیلم کوتاه توجه زیادی نمی شود. البته در ایران زیاد با مقوله فیلم کوتاه تخصصی برخورد نمی کنند. اگر با این مقوله تخصصی تر برخورد شود شامل حال قشر جوان می شود، قشری که نیاز به آموزش و فیلمسازی و آزمایشات بیشتر دارد تا بتواند در سینمای بلند بتواند به موفقیت های بیشتری دست پیدا کند و آزمون و خطاها را گذرانده باشد. به هر حال ما جوانان چه با کمک دولت و چه بدون کمک سعی خودمان را می کنیم. البته اگر دولت کمک بیشتری کند قطعاً موفقیت های بیشتری کسب خواهیم کرد.

ارک در خصوص فیلم «حیوان» و ویژگی های آن که در جشنواره مورد توجه قرار گرفت گفت: به نظرم فیلم برای آنها دارای ایده جذابی بود و از شکل و فرم اجرایی آن جا خورده بودند و نوع کارگردانی و میزانسن و فضاسازی برای آنها تکان دهنده بود. این فیلم، یک فیلم داستانی بود که عناصر آلترناتیو داشت،‌ بدین صورت که شما در طول فیلم با سینمای معمولی که می بینید مواجه نیستید و فضاسازی عجیب و غریبی دارد. وی در خصوص برنامه های آینده خود گفت: البته ما پیش از این نیز فیلم بلند تولید کرده بودیم. منتها من سالهاست که در زمینه سینمای کوتاه فعالیت می کنم. در هر حال قصدم این است که فیلم سینمایی تولید کنم و دوست داریم این اتفاق بیفتد. ولی در این بین فیلم کوتاه هم می سازیم. چرا که در فیلم های کوتاه مواردی را تجربه می کنیم که به شکل گسترده تر می خواهیم در سینمای بلند ادامه دهیم و نمونه های خوبی از آن چیزهایی که در ذهنمان است. ما در ابتدا فیلم را پیش از جشنواره فیلم کن برای جشنواره نهال فرستادیم. منتها چون ما دانشجوی مدرسه ملی سینمای ایران هستیم و جشنواره فیلم نهال ما را به رسمیت نمی شناختند فیلم ما را قبول نکردند. اولین فستیوال خارجی که در آن شرکت کردیم فستیوال کن بود. در ابتدا برنامه ای برای اینکه آن را به فستیوال ها بفرستیم نداشتیم. البته جشنواره های دیگر جهانی خودشان به ما ایمیل می دهند و فیلم را برای جشنواره شان می خواهند. فعلاً جشنواره فیلم ملبورن و جشنواره ای در اسپانیا فیلم را پذیرفته اند. باید دید چطور می شود.

ارک اضافه کرد: دوست دارم اتفاقاتی که برای سینماگران ایران می افتد بازتاب بیشتری داشته باشد. ما در دوران طلایی فیلم کوتاه ایران قرار گرفته ایم و اتفاقات خوبی برای آن در حال رخ دادن است و نیازمند توجه بیشتری است. از مدرسه ملی سینما گرفته تا انجمن سینمای جوانان و حتی مراکز دیگر مثل هنر و تجربه سینمای نو و هنری ما را ساپورت می کنند و امیدوارم که حمایت های دولت از این مراکز قطع نشود و در دوره جدید آقای روحانی ادامه پیدا کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *