یادداشت رسیده

زالوهای گریم در سینمای ایران

مهرداد قلی پور
متاسفانه تصور نادرستی که از گریم در بین عامه مردم و بعضا دوستان همکار وجود دارد. مسئله مهمی که هنوز متاسفانه با آن برخورد می کنیم، تعریف نادرست از فن گریم است که در ذهنها باقی مانده است و این ناآگاهی باعث شده تا دو مقوله متفاوت گریم و آرایش را در یه کفه ترازو قرار داده و با هم مقایسه می کنند.
تعریفی که سالها اساتید مجرب این فن (گریم) به ما آموخته اند«گریم به عنوان ابزاری مهم برای ایفای نقش بازیگران در سینما و تلویزیون و صحنه شناخته شده است» که انگار دستخوش تغییراتی شده که به شخصه آن را نمیفهمم.
متاسفانه با توجه به شرایط تولید در سینمای ایران و ترس از عدم فروش، باعث شکاف فاحشی بین حضور حرفه ای ها و غیر حرفه ای ها در پروژه ها شده است.
تعدادی از همکاران تهیه کننده برای پایین آوردن هزینه های تولید و کسب سود، سعی می کنند از افرادی در پروژه استفاده کنند که دستمزد کمتری را طلب می کنند؛ حال می خواهد فرد مورد نظر علم آن رشته را و یا حتی تجربه نسبی از آن را داشته باشد که گریم هم مستثنی نبوده و نخواهد بود.
افرادی هستند که با گذراندن یک دوره کوتاه مدت گریم در بعضا آموزشگاهای غیر معتبر و یا حتی معتبر خود را گریمور معرفی می کنند.در خوشبینانه ترین حالتی که می توانم این مسئله را توجیه کنم این است که بگویم همکاران محترم ما گول می خورند و قراردادهایی را با این افراد منعقد می کنند که سرآغاز مشکلات فراوانی در پروژه ها است.
انعقاد چنین قراردادهایی باعث می شود تا کسانی که سالها زحمت کشیده اند و تلاش کرده اند تا سطح کیفی سینمای ایران را ارتقاء دهند خانه نشین شده اند و افرادی که فقط و فقط دغدغه عکس گرفتن را دارند، در پروژه ها حاضر می شوند. هرچند متاسفانه این قصه سر دراز دارد و به بیان ساده می توان گفت «امنیت شغلی در پی اخلاقیات است که به ثمر می رسد».
در پایان امیدوارم روز به روز آگاه تر شویم و به همدیگر و شغل یکدیگر احترام بگذاریم تا قبل از مرگمان.
* طراح گریم سینما و تلویزیون
و عضو انجمن چهره پردازان سینمای ایران

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *