در سینماهای آمریکای شمالی روی داد

سبقت «اوشن۸» از غول های گیشه

برنده رقابت فیلم های منطقه آمریکای شمالی برای کسب عنوان پرفروش ترین فیلم هفته جاری این منطقه از جهان، فیلم «اوشن۸» بود که نه فقط انتظارات را در مورد صدرنشینی اش در جدول این منطقه برآورده کرد، بلکه از رقم پیش بینی شده برایش در بدو اکران هم فراتر رفت و ۵/۴۱ میلیون دلاری شد.
«اوشن۸» ادامه ای بر تریلوژی قبلی اوشن است که با عناوینی چون اوشن۱۱، ۱۲ و ۱۳ در حد فاصل سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ اکران شد و فروش زیادی هم داشت اما اگر آن آثار سینمایی مختص مردان بود و فقط یک زن عمده همچون جولیا رابرتز در جمع آنها مشاهده می شد، در «اوشن۸» تکیه و تاکید برروی زنان است و ۸ خلافکار زن طرح سرقت یک بزرگ را در یک نمایشگاه بزرگ در شهر نیویورک می ریزند و خود نیز به اجرای آن همت می گمارند. در چنین فضایی و در حالی که «اوشن۸» به جای چند فیلم پولساز و رکوردشکن هفته های اخیر آمریکا و کانادا یعنی «ددپول۲»، «انتقامجویان۳» و البته «سولو: یک داستان استاروارزی» تکیه زده است، یک فیلم تازه اکرن شده دیگر به نام «ارثی» (یا «میراث») نه فقط حریف ورسیون تازه اوشن نشد بلکه پشت سر سولو و ددپول هم قرار گرفت و فقط در رده چهارم پرفروش ها نشست و با این وجود با گیشه ای ۱۳ میلیون دلاری بهترین «آغاز اکران» را برای یک فیلم متعلق به شرکت تازه تأسیس A24 رقم زد. سومین فیلم تازه به نمایش درآمده این هفته که «هتل آرتمیس» نام دارد و محصول شرکت گلوبال رود است از ۱/۳ میلیون دلار درآمدسازی فراتر نرفت و در نتیجه در رده هشتم جدول سودسازان سینماهای آمریکای شمالی مستقر شد.
برخلاف پیش بینی ها
طبق اکثر تخمین زنی ها چیزی بیش از یک فروش ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلاری برای نسخه جدید اوشن متصور نبود زیرا به رغم حضور امثال ساندرا بولاک، کیت بلنشت و هله نا بونهام کارتر نامدار در این فیلم این تصور و توقع که آنها در بافت فیلم هایی که درباره اقدامات یک مشت سارق شیک پوش از کازینوهای لاس وگاس و امثال آن است، با بازیگران مرد «اوشن»های قبلی برابری کنند، دور از ذهن نشان می داد و هر چند این باور هنوز هم وجود دارد اما حداقل قضیه این است که نامبردگان در این زمینه پایین تر از حتی جورج کلونی، براد پیت و مت دیمون نیستند. از آنجا که اوشن تازه بیش از ۷۰ میلیون دلار بودجه ساخت نداشته، درآمدسازی هفته نخست اش در آمریکای شمالی مقدمه ای به رسیدن سریع به رقم فوق و سودآفرینی هر چه بیشتر در سطح جهان است. البته دو موضوع حکومت تازه شکل گرفته «اوشن۸» را در معرض تهدید قرار داده اند و یکی از آنها اکران شدن دو فیلم بالقوه پرفروش همچون «شگفت انگیزهای۲» و «دنیای ژوراسیک: امپراتوری ساقط شده» طی دو هفته پیش رو است و دیگری پر بودن بازار از فیلم های پربیننده ای که می توانند هر هفته بازی اقتصادی در صحنه سینماهای آمریکای شمالی را به شکلی تازه و به سود خود در آورند و اینک بنیه اقتصادی فیلم هایی مثل «سولو»، «ددپول» و «انتقامجویان» با اینکه عمر اکران شان بین ۳ تا ۷ هفته در نوسان است، با هر حرکت سریعی طی دو- سه هفته بعدی قابل تغییر است و آنها همچنان غول گیشه ها جلوه می کنند و حتی بازگشت «سولو» و «ددپول» به صدر جدول نیز یک احتمال کاملاً دور از ذهن و غیرممکن نیست و سوخت شدن قسمت اعظم بنیه مالی «ددپول» در ۴ هفته ای که از شروع پخش آن می گذرد، نیز این گمانه زنی را منتفی نمی کند. هر چه هست آمار و شکل فروش «اوشن»های ۱۲ و ۱۳ حاکی از آن است که چیزی حدود ۱۳۰ میلیون دلار و حتی قدری پیش از آن می تواند دستاورد بدیهی این ورسیون تازه تا زمان پایان نمایش اش در آمریکای شمالی باشد و البته بحث سودآفرینی آن در خارج از مرزهای آمریکای شمالی مقوله ای کاملاً مجزا است و این قسمت از قضیه نیازمند محاسبه ای مجزا و دقت عمل مختص خود است. این را نیز بگوییم که از تماشاگران هفته نخست «اوشن۸» طبعاً شمار بیشتری را زنان تشکیل می دادند (۶۹ درصد به ۳۱ درصد) و از مجموع بینندگان ۶۸ درصد ۲۵ سال یا بیشتر از آن سن داشتند.
رکوردهای تازه «A24»
پس از فیلم های «سولو» و «ددپول۳» که رتبه های دوم و سوم را در جدول پرفروش های آمریکای شمالی تصاحب کردند، رتبه چهارم همان طور که قبلاً نیز نوشتیم، سهم فیلم «ارثی» (یا «میراث») شد که در پیش بینی های قبل از اکران حداکثر ۹ تا ۵/۹ میلیون دلار به عنوان رقم شروع پخش آن به حساب می آمد اما این فیلم با پشت سر نهادن آغاز اکران ۸/۸ میلیون دلاری «جادوگر» در سال ۲۰۱۶، ترسیم کننده بهترین شروع اکران برای فیلم های ساخته شده توسط کمپانی A24 شد. البته این امر و دستاورد جالب تا حدی مدیون نمایش آن در ۲۹۶۴ تالار در سطح آمریکا و کانادا بود که برای آثار ساخته شده توسط این کمپانی بی سابقه بوده است. «جادوگر» در حالی پس از فروشی ۲۵ میلیون دلاری در آمریکای شمالی از پرده ها برچیده شد که بودجه اش از ۴ میلیون دلار فراتر نمی رفت. بودجه «ارثی» به طور رسمی و دقیق اعلام نشده است اما گمان می رود ۱۰ میلیون دلار باشد ولی مسئله ای که شکلی درباره آن وجود ندارد، این است که از تماشاگران هفته نخست فیلم ۵۸ درصد مرد و ۴۲ درصد زن بودند و ۷۴ درصد از کل آنها زیر ۳۵ سال سن داشتند.
کوشش برای بقاء
«Adrift» فیلم تازه STX، دیگر شرکت تازه تأسیس سینمایی آمریکا نیز این هفته با تنزلی ۵/۵۶ درصدی نسبت به هفته اول پخش اش به یک درآمدسازی ۵ میلیون دلاری اکتفا کرد ولی در سایه همین رقم نیز رتبه ششم را در جدول پرفروش ها به دست آورد. این فیلم کاری از ژانر درام و صاحب تمی رمانتیک و کوششی بزرگ برای بقاء است و از آنجا که این مشخصه ها در فیلم های «اوشن۸» و «باشگاه کتاب» هم مشاهده می شوند، پرواز و فروشی فراتر از این برای این فیلم میسر نشد. این را نیز ناگفته نگذاریم که «باشگاه کتاب» با ۲/۴ میلیون دلاری که این هفته کسب کرد، در پایان چهارمین هفته اکرانش در آمریکای شمالی ۸/۵۶ میلیون دلاری شد. این در حالی روی داد که این فیلم در هفته اول پخش اش به رقم ۵/۱۳ میلیون دلار فروش نایل شده بود. این فیلم متعلق به پارامونت نیست اما این شرکت قدیمی هالیوودی امتیاز توزیع آن را در ازای ۱۰ میلیون دلار خریداری کرده است.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
24 + 24 =