سوژه «سوءتفاهم» از کتاب «در جستجوی نشانه ها» آمد

* احمد رضا معتمدی
جرقه فیلمنامه «سوء‌تفاهم» از مطالعه کتاب «در جست‌وجوی نشانه‌ها» اثر «ژان بودریار» در ذهن من زده شد . بودریار علاوه بر نویسنده، عکاس و فیلسوف نیز است، او در این کتاب درباره اهمیت واقعیت و تصویر سخن می‌گوید .
به عقیده بودریار؛ تصویر روزی بازنمایی واقعیت بوده است. او در یک مرحله بعد تصویر، به جای بازتاب واقعیت به پنهان کردن آن پرداخته است و یک مرحله پیش‌تر د ر تصویر به بازنمایی ناواقعیت پرد اخته است. بودریار معتقد  است د ر جهان معاصر اساسا این رابطه دگرگون شده است. تصویر به جای بازنمایی واقعیت خود ،جای واقعیت را گرفته که از آن به (وانموده) تعبیر می‌کند.
ما در جهانی گرفتار شده‌ایم که به سلسله‌ای از بازنمایی‌ها بدل شد ه است که او از آن به عنوان «واقعیت حاد » یاد می‌کند و این سوال را عنوان می‌کند که واقعیت در تسلسل بازنمایی‌ها گم شده است یا به جهانی د یگر؟
واقعیت به تابعی از تصویر بدل شد ه است، چیزی نزدیک به این مفهوم را بیش از این «میکل‌آنجلو آنتونیونی» در فیلم «آگراندیسمان» بیان کرد ه است.قصه فیلم «سوء‌تفاهم» یک ماجرای گروگان‌گیری است که همه چیز در متن واقعیت آن پیش می‌رود  اما از جایی این شبهه پیش می‌آید  که این حادثه بیشتر یک سوء‌تفاهم یا توهم است و اما در متن توهم هنوز عناصری از واقعیت به چشم می‌آیند و ماجرای گروگان‌گیری را به جلو سوق می‌دهند.
بنده در سال‌های گذشته در یک سفر ناخواسته با جناب جلیل شعبانی آشنا شدم و از همان ابتدا به دلیل محبت خاصی که این بزرگوار به اینجانب ابراز کرد حلقه دوستی عمیقی میان ما شکل گرفت. من طرح چند  صفحه‌ای قصه را با ایشان در میان گذاشتم و او با جدیت خاص برای جذب سرمایه فیلم تلاش و مرا تشویق به نگارش فیلمنامه کرد . او همه زحمات مربوط به تهیه و تولید را برعهده گرفت و امیدوارم با تولید یک اثر خوب محبت‌های این دوست عزیز را جبران کنم.


بازدید : 1

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *