کدام فاکتورها در قیمت گذاری فیلمنامه های تلویزیونی موثرند؟ - بخش پایانی

شل کردن «سرِ» کیسه / هرچقدر پول بدهی، همانقدر آش می خوری!

بانی فیلم-گروه تلویزیون – فاطمه شهدوست: در شماره های گذشته به موضوع قیمت و ارزش مادی و معنوی فیلمنامه سریال های تلویزیونی پرداختیم. در این گزارش و در گفت و گو با کارشناسان این عرصه و نویسندگان فاکتورهای موثر در قیمت فیلمنامه را از زوایا مختلف بررسی کردیم. سعید جلالی، خشایار الوند، بابک کایدان، سعید فرهادی، مسعود بهبهانی نیا، رضا مقصودی، امیرعباس پیام، رویا غفاریان و… در این گپ و گفت به نکات جالبی در اینباره اشاره کردند. در این شماره و در بخش پایانی نیز این موضوع در گفت و گو با مهدی سجاده چی، هومان فاضل و محمد محمود سلطانی بررسی می شود.

 

مهدی سجاده چی:
توقع دارند، اما پول نمی دهند!

مهدی سجاده چی نویسنده روز سوم، قاعده بازی، هقت سنگ و…. در بخش دیگری از این گزارش درباره فاکتورهای موثر بر تعیین قیمت یک فیلمنامه به بانی فیلم گفت: من ترجیح می دهم که در این باره صحبتی نکنم، ولی در کل نیمی از مسوولیت هر کاری به عهده فیلمنامه است، و نویسنده های موفق این حوزه نیز تمام رسانه ها را می بینند، به شیوه جذب مخاطب آگاه هستند و رسانه ای که با آن کار می کنند را می شناسند و عنصر اصلی جذب مخاطب نیز در سپردن نیمی از کار به نویسنده برمی گردد، از همین رو لازم است که این حوزه آن طور که شایسته است مدنظر قرار دهد.
وی ادامه داد: شیوه پرداخت ها به تناسب راه ارائه فیلمنامه کمی فرق می کند. ولی به طور کلی در حال حاضر درست است که برآورد در نظر گرفته شده چندان بالا و مطلوب نیست، ولی خوب خیلی پایین هم نیست،اما در این شرایط بعضی نویسندگان این ارقام را قبول نمی کنند و از سوی دیگر برخی از نویسندگان حاضرند مبلغی را از جایی کم و به متن اضافه کنند، اما از طرفی عده ای هستند که همان برآورد مدون را هم پرداخت نمی کند، به همین دلیل جدا از آن چارچوب در کل قیمت یک کار به شرایط و ارتباط تهیه کننده با نویسنده و سازمان بستگی دارد.
این نویسنده خاطرنشان کرد: در کل رقم تعیین شده برای فیلمنامه به جز شاید یک مورد در سال برای نویسنده آن قدر ناچیز است که عملأ یک فیلمنامه نویس به جز چند نفر، باید دائم کار کند و این اتفاق نتجیه مشخصی چون افت کیفیت در فیلمنامه ها را به دنبال خود دارد.
سجاده چی یادآور شد: در حال حاضر توقعی که از یک نویسنده می رود، این است که متن او با تمام کارهای موجود در تلویزیون و شبکه های خارج از کشور که معاند اتلقی می شوند، بتواند برابری کند و احتیاجات فرهنگی مردم را رفع نماید، این انتظار درحالی است که می گویند این کار را بکن اما ما پول چندانی به تو نمی دهیم. در واقع مثل این است که به مربی بگویند که تو و گروهت باید به جام جهانی برودذ اما ما پولی را می دهیم که به یک باشگاه حذفی میدهند! این اتفاق امکان پذیر نیست ونمی شود که منتظر ماند آدم ها نیت های بزرگی داشته باشند و تهیه کنندگان و کسانی که در این حوزه هستند نیز به این مسائل واقف هستند، اما در مورد نویسنده این مسئله مثل عادت شده است.

 

محمد محمودسلطانی:
سازمان تعیین کننده قیمت هااست

محمد محمودسلطانی که این روزها مشغول نگارش سریال سرنوشت به تهیه کنندگی اکبر تحویلیان برای شبکه ۲ شده است و پیشتر نگارش مجموعه هایی چون شاید برای شما اتفاق بیفتد را در کارنامه کاری خود دارد، در ادامه این گزارش درباره بحث عواملی که تعیین کننده قیمت فیلمنامه اند، به بانی فیلم گفت: تا جلیی که من می دانم، سازمان در طی سیاست های جدیدش، کف و سقف دستمزد ها را تعیین می کند و از مبلغی بیشتر را آن تهیه کننده به نویسنده نمی دهد، اما تهیه کننده و نویسنده می توانند توافق کنند که قسمت بیشتری از بودجه کار را به فیلمنامه اختصاص دهند.
وی ادامه داد: دستمزدی که الان وجود دارد، با توجه به اینکه فیلمنامه نویس مولف کار محسوب می شود و به گفته همه یکی از مهمترین و برجسته ترین عوامل در هر کاری ابتدا فیلمنامه است، رقم اختصاص داده شده به آن، خیلی کم است.
این نویسنده اظهار کرد: من فکر نمی کنم که دستمزد یک نویسنده به واسطه شبکه، زمان آماده سازی و …. چندان فرق کند و البته هر شبکه با توجه به تعریفی که دارد ممکن است به طور کلی برای همه عوامل کار هزینه بیشتری را صرف کند.
وی افزود: طبیعتأ در این میان تهیه کننده ای که شما با او تجربه کار دارید و با سابقه است، می تواند شبکه را راضی کند که حداکثر دستمزد را در نظر بگیرد،
از همین رو من فکر می کنم آن چه که در دستمزد و تعیین آن خیلی تاثیر دارد، سابقه نویسنده است، قطعا آن که کم کارتر بوده و کارهای معمولی تری را انجام داده و یا تازه وارد شده است، دستمزدش پایین از یک فرد با تجربه تر است.
در این بین اینکه کار چه طور از آب در می آید نیز اهمیت دارد چرا که گاهی دیده ایم که نویسندگان از تصویر نهایی که اجرا شده شاکی اند.
به همین دلیل در کل عوامل متعددی وجود دارد که این فضا را شکل می دهد.

 

هومان فاضل:
در تلویزیون مبلغ ها ثابت هستند

هومان فاضل نویسنده سریال «آسمان من»، «ستاره های سربی» و… در بخش دیگری از این گزارش درباره فاکتورهای مؤثر بر تعیین قیمت فیلمنامه به بانی فیلم گفت: خود تلویزیون با توجه به سابقه فیلمنامه نویس یک کف و سقف مشخصی را برای دستمزد فیلمنامه در نظر می گیرد و این قانونی است که وجود دارد. حال با توجه به سابقه فیلمنامه نویس، کارهای قبلی که انجام داده و مورد استقبال قرار گرفته و مدیران و تهیه کنندگان آنها را پسندیده اند، همه دست به دست هم می دهند که نرخی را برای فیلمنامه نویس مشخص می کند. در این میان نظر خود نویسنده نیز موجب می شود تا یک فضای مشخص در حوزه قیمت به وجود بیاید، به همین دلیل نوسان و تغییرات عجیب و غریبی در تلویزیون وجود ندارد.
فاضل اضافه کرد: تقریباً با تمام شبکه ها کار کردم، در این میان بخش زیادی از اتفاق به شیوه سفارش کار برمی گردد، یعنی تهیه کننده از فیلمنامه نویس دعوت می کند، در این موارد شبکه ها تأثیر چندانی نمی گذارند و من تا امروز این اتفاق را حس نکردم، البته که شبکه ۳ به دلیل باکسی که دارد، تهیه کنندگان و نویسندگان راغب ترند تا با آن کار کنند، به همین دلیل بحث مالی و توافقات نیز در این شبکه متغیرتر است و تهیه کننده با نویسنده راه می آید.
این نویسنده تصریح کرد: به هر حال تهیه کننده ای که به کیفیت کارش اهمیت می دهد و سابقه درخشانی دارد، طبیعتاً وقتی به تلویزیون می گوید که من می خواهم فلان مبلغ را برای فیلمنامه هزینه کنم، تلویزیون نیز با او راه می آید و برآورد مالی را با اطمینان بیشتری در اختیار او می گذارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *