گفت و گو با بهزاد فراهانی

عده ای بیکار هستند، برخی سه سریال در ماه کار می کنند!

گروه تلویزیون – زینب علیپور: مدتی است که سریالی با عنوان «سایه بان» روی آنتن شبکه دو است که با توجه به مضمون و داستانی که دارد، توانسته است مورد توجه مخاطبان این شبکه قرار بگیرد. نویسنده در این مجموعه به نکاتی توجه داشته که شاید به دلیل روزمرگی هایمان به آنها بی توجه شده باشیم. از این رو «سایه بان» تلنگری است به انسانهایی که در گیر و دار زندگی برخی مسائل ارزشی و اخلاقی را نادیده گرفته اند.
در کنار داستان سریال، حضور بازیگران توانمندی که در این سریال ایفای نقش کرده اند و حتی همراهی بازیگران جوانتری که آنها نیز به خوبی از پس نقش خود برآمده اند، ویژگی دیگر این سریال است.
بهزاد فراهانی در این سریال نقش مردی به نام خسرو را ایفا می کند که به تازگی به ایران آمده و مصرّ به ازدواج دخترش مژده با خواهرزاده اش آرمان است، مثل همیشه توانسته است با بازی اش تاثیرگذار باشد. وی که آخرین حضورش بازی در سریال «عقیق» بود و چند شبی است که کاراکتری که بازی می کند، وارد داستان سریال شده است، در این زمینه و فعالیت های اخیرش با بانی فیلم به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید:
 در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟ بازی تان در «سایه بان» تمام شده است یا همچنان مشغول این کار هستید؟
– بله «سایه بان» که تمام شده است و این روزها من تمرکزم روی یکی از قصه هایم است که روی آن کار می کنم.
 سریال یا تئاتر؟
– نه یک نمایشنامه است که روی آن کار می کنم.
 قرار است آن را کارگردانی هم کنید؟
– من همیشه نمایشنامه های خودم را خودم کارگردانی می کنم.
 بازی چطور؟
– شاید بازی هم بکنم. مشخص نیست.
 خب درباره این کار کمی توضیح می دهید که چه زمانی روی صحنه می رود و در چه زمینه ای است؟
– نه فعلا نمی توانم در این باره صحبتی کنم.
 پس اگر اجازه بدهید درباره سریال «سایه بان» و نقش خسرو صحبت کنیم و اینکه جذابیت فیلمنامه باعث حضورتان در این کار شد؟
– البته حضور خسرو در سریال خیلی کوتاه است. اما نقش قشنگی است و فیلمنامه خوبی هم داشت. تنها لطفی که این نقش برای من داشت، این بود که به گرجستان سفر کردم و به همین دلیل دخترم را هم دیدم.
 به هر حال در کنار دیدار دخترتان، قطعا فیلمنامه و نقش هم برای بازیگری مثل شما جذاب بوده است؟
– بله به هر حال شخصیت خسرو برایم جالب بود. خسرو آدم تنها و سرمایه داری است که به دلیل مشکلی که برایش پیش آمده است، نگاهش به دنیا تغییر می کند. مثل بسیاری از افرادی که با یک تهاجم سرنوشت گونه دنیا را تمام شده می بینند.
 منظورتان همان قضیه ازدواج دخترش با آرمان است؟
– نه در کنار این مشکل، مسائل دیگری هم در زندگی اش دارد که در قسمت های بعد متوجه خواهید شد.
 بیشتر از این نمی توانید درباره این شخصیت صحبت کنید؟
– نه به این دلیل که داستان لو می رود و کار حرفه ای نیست. چون من هرچقدر درباره خسرو حرف بزنم، جزء گره های قصه است و جذابیت کار از بین می رود. بهتر است صبور باشید و خودتان کار را دنبال کنید.
 یکی از ویژگی کار ملموس بودن آدمها و فضای داستان است که فکر می کنم توانسته مورد توجه قرار بگیرد. نظر شما چیست؟
– بله به این دلیل که مشکلات اغلب مردم در این سریال مطرح شده است. جنس مسائلی که در این داستان مطرح می شود، امروزی است و از دل جامعه بیرون آمده است.
 پیش از این که با برادران محمودی کار نکرده بودید و یا اینکه کارهایشان را دنبال کنید؟
– نه اولین همکاری من با این برادران است و اتفاقا هیچ آشنایی با آنها نداشتم. اما یک دستیاری داشتند که الان دیگر نیست. بسیار مرد شریفی است و او در این کار یاد من کرده بود. کارهایشان را هم ندیده بودم. اما الان خیلی با هم دوست هستیم.
 پس از همکاری با آنها و حضور در این کار راضی بودید؟
– من از هر همکاری راضی هستم و سعی می کنم وظایفم را به خوبی انجام بدهم. ضمن اینکه اجازه هم نمی دهم کسی از وظایفش خطور کند.
 شما که یکی از بازیگران باتجربه و توانمند این سریال هستید. این سوال را بدین جهت پرسیدم که شرایط در برخی کارها به گونه ای است که بازیگرانی مثل شما را آزرده خاطر می کند.
– شرایط این کار که خوب بود. اما متاسفانه برخی از افرادی هم هستند که به دلیل وابستگی ها به حاکمیت حق و حقوق بچه ها را می خورند. اما برادران محمودی جزو این افراد نیستند. آدم های با اخلاقی هستند که باعث می شود بازیگر انگیزه پیدا کند تا با چنین افرادی همکاری مجدد داشته باشد. ضمن اینکه کار خودشان را هم بلدند.
 شما هم مانند بسیاری از بازیگران توانمند و با تجربه این اواخر در تلویزیون و سینما کم کار شده اید. آیا فیلمنامه ها راضی کننده نیستند؟
– اوضاع تلویزیون که اصلا مساعد نیست.
 البته تولیدات به نسبت قبل بیشتر شده است.
– بله اما ما در گذشته سریال های خوبی داشتیم که به هیچ عنوان تکرار نشدند. مثل: هزار دستان، گرگها، رعنا و…
متاسفانه این گذشته خوب در تلویزیون از بین رفته است و جای خود را به کارهایی داده که من شخصا نمی پسندم.
 با همکاران شما که در این باره صحبت می کنیم، همه چیز را مربوط به کمبود بودجه و مشکلات مالی تلویزیون می دانند. نظر شما در این باره چیست؟
– من فکر می کنم مدیریت هنری در تلویزیون خصوصی شده است. عده ای که به یک جاهایی وصل هستند، کارها را در مالکیت خود قرار می دهند. آنهایی که در ماه سه سریال در دست دارند و همین امر باعث شده که عده ای بیکار بمانند.
 منظورتان برخی بازیگران است؟
– منظور من هم بازیگر است و هم تهیه کننده و کارگردان. همین باعث شده تا ارزش های تلویزیون از بین برود و همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده است.
 فکر می کنید این اتفاق صرفا در تلویزیون افتاده است و یا در تئاتر و سینما هم شرایط به همین منوال است؟
– به نظر من مدیریت هنری اصلا در این کشور وجود ندارد.
 منظور شما این است که در زمینه مدیریت، آدم ها سر جای خودشان قرار نگرفته اند و بر اساس قابلیت هایشان انتخاب نمی شوند؟
– بله. مدیریت را بر مبنای خودی و ناخودی تعریف کرده اند. بنابراین طبیعی است که شرایط به این گونه باشد. در صورتی که مدیریت هنری برای خودش تعریف دارد و نیاز به شناخت، تخصص و میهن پرستی و دلبستگی ملی دارد. اینها نکات مهمی است که کمتر به آن در این زمینه توجه می شود. گفتن ما هم دردی را دوا نمی کند.
 دلیل اینکه شما در سینما هم کم کار هستید، همین قضیه است؟
– من سالهاست که در سینما به نوعی بایکوت شده ام. هم به دلیل دخترم و هم به این دلیل که من مخالف ستاره های بی سواد و ورود انها به بازیگری هستم. نابازیگرهایی که اصلا تخصص و توان و شناخت درستی از هنر بازیگری ندارند. اما متاسفانه وارد سینما می شوند و فعالیت می کنند.
 البته در تلویزیون هم شاهد حضور نابازیگرهایی هستیم که به نوعی اسپانسر هستند.
– بله متاسفانه و هیچ کاری هم نمی توان کرد. البته ما قرار نیست که کاری کنیم. کسانی که مسوولیت این کار را دارند باید در این زمینه فکری به حال مدیریت هنری باشند.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
8 + 13 =