فرهادی کجایی! اسکار، سینمای ایران را می خواند

هادی اعتمادی مجد:

شباهت دنیای فوتبال با سینما اجازه آن را می دهد تا این طور مقایسه کنم سینمای ایران امسال برای معرفی فیلم به آکادمی اسکار، شبیه بارسلونایی شده که لیونل مسی اش را در اختیار ندارد یا رئال مادریدی که از حضور کریستین رونالدو محروم است. این قیاس وقتی شکل واضح تری به خود می گیرد که مطلع باشیم فیلم جدید اصغر فرهادی با توجه به زمان تعیین شده برای فیلمبرداری اش اصلاً به اسکار نخواهد رسید و اصولاً چون یک اثر خارجی محسوب می شود، قطعاً نماینده ایران نخواهد بود.
این در حالی است که سال گذشته در همین روزها سینمای ایران با نوعی شکم سیری «فروشنده» را ورانداز می کرد و آن را با دیگر گزینه هایش می سنجید. ضمن اینکه نامهایی مثل «ابد و یک روز» و «اژدها وارد می شود» هم این مجال را می داد تا برای انتخاب قطعی «فروشنده» با مکث عمل شود. از سویی زیر فشارهایی که از سوی مخالفان فرهادی با ابزارهای مقابله ای همچون «ایستاده در غبار» یا «لانتوری» به مسوولان سینمایی وارد می شد، دست کم امکان قطعی کردن شتاب آلود «فروشنده» میسر نبود. تجربه ناکام سال پیش از آن در معرفی فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی هم بار دیگر ثابت کرد اعضای آکادمی با هیچ کشوری تعارف ندارند و مناسبات داخلی آن را درک نمی کنند. امسال اما اوضاع کاملاً متفاوت است. در غیبت فرهادی، تقریباً هیچ گزینه ای در دسترس نیست که همه کارشناسان سینمای ایران روی آن اتفاق نظر داشته باشند. ضمن اینکه هیچ یک از فیلمسازانی که امسال نامشان در میان شانس داران به چشم می خورد، به عنوان نمایندگان سینمای ایران در سطح بین الملل شناخته نمی شوند.
«رگ خواب» در کمال تأثیرگذاری اش فیلمی از حمید نعمت ا… است که وجهه جهانی ندارد، اما ساخته اش به یمن درخشش لیلا حاتمی، امتیازی اضافه نسبت به رقبا اندوخته. حاتمی بازیگری سرشناس در سطح جهانی است که نامش با فیلم «جدایی نادر از سیمین» فرهادی پیوند خورده و در خاطر تماشاگران خارجی ماندگار شده. او می تواند برای «رگ خواب» شانس مضاعفی بخرد و مسیر دشوار سینمای ایران را برای ورود به اسکار هموار کند. هر چند بر کلیت فیلم ایرادهایی وارد است که از دیدگاهی واقعگرایانه نمی شود آنها را نادیده گرفت. از «زیر سقف دودی»، «ماجرای نیمروز»، «مالاریا» و «بدون تاریخ بدون امضا»، به عنوان دیگر فیلم هایی یاد می شود که هیأت معرفی فیلم نماینده کشورمان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا باید نگاهی هم به آنها داشته باشند. از این بین دو فیلم آخر هنوز بند هفت روز اکران در کشور سازنده را رعایت نکرده اند که باید برایشان در فرصت باقیمانده فکری کرد. ضمن اینکه هر یک در بررسی جزئی نگرانه، ویژگیهایی دارند که شاید به مذاق اعضای آکادمی خوش نیاید. «ماجرای نیمروز» با وجود تحسین های گرمی که در داخل دریافت کرده و شاخصه های سینمایی اش، بعید است به عنوان فیلمی انقلابی در اسکار اقبال داشته باشد. «زیر سقف دودی» در همان جشنواره فجر ۳۵ هم نتوانست نظر مثبت خیلی از تماشاگران و اهالی سینما را به خود جلب کند. «مالاریا» پارسال طرفداران پرویز شهبازی را مأیوس کرد. «بدون تاریخ بدون امضا» اما در این بین رقیب جدی تری برای «رگ خواب» به چشم می آید. به ویژه آنکه دیروز در جریان نمایش در ونیز با استقبال مواجه شده است و همین پیش زمینه آرای آن را افزایش می دهد.
در شرایطی که تا آخرین فرصت اعلام فیلم نماینده کشورمان به اسکار ۲۰۱۸، دوم اکتبر مطابق با دهم مهر، کمتر از یک ماه فرصت داریم، شایسته است مسوولان سینمایی که امروز وزیر ارشاد جدید را مستقر در جایگاه خود می بینند، برای انجام این مهم زودتر دست به کار شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *