در هفته کولاک «تیغ رو» در سینماهای جهان

فیلم ترسناک IT ششصدو سه میلیون دلاری شد

بانی فیلم – گروه سینمای جهان: ورسیون تازه فیلم ساینس فیکشنی «بلید رانر» که آن را «تیغ رو» هم می نامند و ادامه ای بر ماجرای فیلمی است که در سال ۱۹۸۲ به نمایش در آمد و با همت ریدلی اسکات ستاره اقبال هریسون فورد را فروزان تر ساخت. این هفته به جز آمریکا و کانادا در قاره های دیگر هم گیشه های پر رونقی داشت و به واقع کولاکی به راه انداخت.
این فیلم در ۶۳ کشور و بازار خارج از منطقه آمریکای شمالی مجموعاً پنجاه میلیون و دویست هزار دلار کاسبی کرد و در ۲۵ کشور از این تعداد کشور صدرنشین جدول پر فروش ها شد. آغاز اکران این فیلم در بریتانیا هشت میلیون و سیصد هزار دلاری بود و این برابر با پولی است که «بین ستاره ای» فیلم فضایی سال ۲۰۱۴ کریستوفر نولان در هفته نخست پخش اش در این کشور بدست آورد. «بلید رانر ۲۰۴۹» در استرالیا نیز شروعی سه میلیون و ششصد هزار دلاری داشت و روزهای اول نمایش اش در روسیه را با سودسازی چهار میلیون و نهصد هزار دلاری همراه ساخت. این فیلم بازارهای مساعدی در کشورهای فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و برزیل هم داشت و از جمعه این هفته در کره جنوبی به نمایش در می آید و تاریخ آغاز پخش اش در ژاپن و چین هم به ترتیب ۸ آبان و ۲۰ آبان است و اینها مقاصدی هستند که فروش بالقوه خوبی را برای نسخه تازه «تیغ رو» نوید می دهند و اصولاً با اینگونه فیلم ها خوب برخورد می کنند. اهمیت توفیق های وسیع بلید رانر در این هفته در این نکته نهفته است که تقریباً در تمامی کشورهای محل نمایش اش یک موج آشکار از تحرک و استقبال را موجب شد که شاید از نوستالژی گذشته و این نکته برخیزد که فیلم کلاسیک ریدلی اسکات که روتگر هائر و شون بین نیز در آن شرکت داشتند سرانجام و بعد از سالها و دهه ها به گونه ای بازآفرینی شده و اگر هم سال وقوع اتفاقات تازه ۲۰۴۹ تلقی شود، آدم ها و تحولات و رویدادها فرق ریشه ای و بنیادینی با آنچه در فیلم نخست دیده بودیم، ندارند.
جادوی استیفن کینگ
فروش فزاینده و ریتم سودسازی «IT» که یک کار ترسناک براساس نوشته های جادویی استیفن کینگ مشهور است، در هفته ها و روزهای اخیر چنان استمرار یافته و لاینقطع بوده که این هفته سرانجام از مرز ۶۰۰ میلیون دلار هم عبور کرد و ششصد و سه میلیون و هفتصد هزار دلاری شد. نوزده میلیون و هشتصد هزار دلاری که این فیلم طی این هفته در قاره های اروپا، آسیا، آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه فروش کرد مجموع پولسازی آن در مناطقی به جز آمریکای شمالی را به ۲۹۸ میلیون دلار و با احتساب آمارش در آمریکا و کانادا به رقم بالای ۶۰۰ میلیون دلار و به عددی رساند که پیشتر از آن یاد کردیم. «IT» که کاراکتر اول آن یک دلقک قاتل و طیف اتفاقات و شکل و روال معرفی و بسط کاراکترها در آن چشمگیر است، تاکید تازه و مجددی بر این موضوع است که آن دسته از فیلم های ژانر هارور (وحشت) که بر پایه ترس های ولو موهوم و غیرواقعی مردم و با خلق کاراکترهای ویژه ساخته می شوند، معمولاً بسیار بیشتر از هزینه تولیدشان پولسازی می کنند و نماد و مظهر اقتصاد موفق سینمایی به حساب می آیند و «IT» نیز با بودجه غیرچشمگیر ۳۵ میلیون دلاری اش جدیدترین مصداق آن است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *