گفت و گو با کارگردان انیمیشن تحسین شده «لایت سایت»

فیلم و انیمیشن ایران در جهان ارج بیشتری نسبت به فضای داخلی دارد

گروه سینمای ایران-بهاره گل پرور: سید مسلم طباطبایی، کارگردان، طراح و محقق رسانه ای است که در رشته مهندسی معماری و کارشناسی ارشد انیمیشن تحصیل کرده است. او در ده سال گذشته فعالیت حرفه ای خود را به طور موازی هم در زمینه طراحی معماری و هم فعالیت های فرهنگی در کشورهای ایران و امارات متحده عربی دنبال کرده است. او همچنین در مقوله  فیلم سازی، در تولید چند تله فیلم و مستند کوتاه تلویزیونی به عنوان دستیار کارگردان، تدوینگر و عکاس همکاری داشته است. طباطبایی در حال حاضر مشغول ادامه تحصیل در زمینه واقعیت مجازی و روایتگری تعاملی در کشور کانادا بوده و تلاش می کند تحصیلات و تجارب حرفه ای خود را در پروژه پژوهشی اخیر خود ادغام کند. انیمیشن کوتاه «لایت سایت» محصول سال ۲۰۱۶ است که تاکنون در ۲۷۰ جشنواره ملی و بین المللی پذیرفته شده و موفق به کسب ۶۶ جایزه نیز شده است. به همین بهانه با کارگردان این انیمیشن گفت و گویی داشتیم که از نظرتان می گذرد.
 کمی انیمیشن «لایت سایت» را معرفی کنید. چند دقیقه است؟ موضوع آن چیست؟ در حوزه انیمیشن قبلا چه کارهایی کرده بودید که به «لایت سایت» رسیدید؟
-زمان این انیمیشن حدود ۷ دقیقه است. این انیمیشن در واقع پروژه عملی پایان نامه ام در مقطع کارشناسی ارشد رشته انیمیشن در دانشگاه هنر بود و به عنوان اولین کار مستقل من محسوب می شود. البته پیش از این به عنوان تدوینگر و عکاس در چند تله فیلم همکاری داشتم و در یکی- دو انیمیشن دانشجویی هم به عنوان دستیار و انیماتور و کامپازیتور همکاری کردم.
«لایت سایت» را به خاطر فرم نسبتا انتزاعی اش می توان به موضوعات مختلفی می شود و شاید به همین علت هم در جشنواره های مختلف در بخش های متنوعی به نمایش درآمده است. البته ایده اولیه و حس کلی فیلم در یکی از کلاس های دانشگاه شکل گرفت که در قالب یک تمرین از دانشجوها خواسته شده بود که با عنوان «پرتره شخصی» یک ایده را با هر تکنیک دلخواهی شروع کنیم. برای من، علت استفاده از تکنیک سه بعدی، تجربه چند ساله ای بود که در به کارگیری نرم افزارهای سه بعدی و رندر داشتم. البته برای ایده پردازی، طراحی و تصویرسازی معماری از آنها استفاده می کردم. تحصیلات مقطع کارشناسی من، مهندسی معماری بوده که در واقع کسب و کار حرفه ای من هم که حتی موازی با تحصیل در انیمیشن هم ادامه داشته از راه طراحی معماری بوده است.
 فکر می کنید حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های معتبر خارجی چه نقشی در جهانی شدن سینمای ایران دارد و خودتان چه بازخوردهایی در این زمینه دریافت کردید؟
-قطعا هر جشنواره به منزله  یک تریبون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، فرصتی برای فیلمسازان به خصوص مستقل فراهم می کند که آزادانه از باور و نظراتشان بگویند. یکی از مهم ترین برچسب هایی که فیلم های جشنواره ای را دسته بندی می کند، کشور ارسال کننده هست. اینکه فلان فیلم از کدام کشور آمده، جزو اجتناب ناپذیر گفتگوی مخاطب و داور هر جشنواره ای است. قطعا نمایش فیلم ایرانی برای سینمای ایران اعتبار به ارمغان می آورد. به خصوص در مقابل خواست سیاسی جهان -که گویا هر چه کمرنگ تر کردن نام ایران در هر زمینه ای است- به نظرم این بین المللی شدن فیلم های ایرانی ارزش فراسینمایی دارد.
 به نظرتان «لایت سایت» چه ویژگی خاصی داشت که مورد توجه قرار گرفت؟
-همانطور که گفتم، شاید فرم انتزاعی و در عین حال غیر پیچیده «لایت سایت» باعث برقراری ارتباط این فیلم با مخاطب های مختلف شده است. حیرت، شعف و در نهایت تقلایی که کاراکتر فیلم برای رسیدن به هدفش دارد را شاید هر مخاطبی در زندگی شخصی خودش تجربه کرده باشد و به همین دلیل هم احتمالا با حال و روز کاراکتر همذات پنداری می کند.
 وضعیت فیلم کوتاه و انیمیشن را در ایران چطور ارزیابی می کنید؟ فکر می کنید با چه مشکلاتی روبروست؟
-به نظرم فیلم و انیمیشن ایران در فضای بین المللی ارج و آبروی بهتری نسبت به فضای داخلی دارد. متأسفانه مصرف کنندگان کالای مختلف فرهنگی بسیار منفصل از هم به نظر می رسند. مثلا مخاطب جشنواره های فیلم و انیمیشن، معمولا خود فیلمسازها هستند. این یعنی خریدار همان تولید کننده هست! به عبارت دیگر این یعنی عدم رونق اقتصادی برای فیلمساز و عدم رونق فرهنگی برای غیر فیلمساز!  البته ممکن است این مسئله تحت تاثیر عوامل کلی تری نیز بشاد؛ اینکه ارگان های پرچم دار فعالیت فرهنگی هر کدام تقریبا در جزیره  مستقل خودشان و بعضا علیه هم فعالیت می کند، باعث می شود که مخاطب از آشنایی با ذائقه های مختلف فرهنگی-هنری، دسته بندی و محروم شود. ضمن اینکه این به ضرر استحکام اقتصادی ارگان های فرهنگی هم می شود و معمولا همگی هم از نچرخیدن اموراتشان شاکی هستند؛ تلویزیون، سینما، جشنواره ها، ارگان های آموزشی از جمله خود آموزش و پرورش، ارگان هایی با فعالیت مذهبی، همه و همه گویا آن طور که باید همدیگر را به رسمیت نمی شناسند!
 آیا به ساخت انیمیشن بلند در آینده فکر می کنید یا خیر؟
-البته که به فراهم شدن بسترش بستگی دارد. ولی معتقدم ساخت کار بلند، آن هم در شرایطی که توقع و سواد رسانه ای مخاطب روز به روز بیشتر می شود، کار دشواریست. خود من در جایگاه مخاطب ترجیح می دهم وقتم به تماشای چند فیلم کوتاه با کیفیت بالا صرف شود تا تماشای یک فیلم بلند با کیفیت متوسط.

(بازدید: 21)

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *