منتقدان اسکرین دیلی امتیاز بالاتری به «سه رخ» داده اند، ولی همچنان دریافت نخل طلا تضمین شده نیست

فیلم پناهی محبوب تر از «همه می دانند» فرهادی در کن

شانس بالای ژان لوک گدار برای کسب نخل طلا
بانی فیلم- گروه سینمای ایران،هادی اعتمادی مجد: پس از نمایش فیلم «سه رخ» در کن با نگاهی به جدول ارزشگذاری منتقدان اسکرین دیلی به نظر می رسد فیلم جعفر پناهی محبوب تر از «همه می دانند» اصغر فرهادی شده است. بر این اساس «سه رخ» با کسب میانگین ۶/۲ درصد از آرا در قیاس با میانگین ۸/۱ درصدی که «همه می دانند» به دست آورده، در رتبه بالاتری ایستاده است. با این حال استقبال گرمی که تاکنون از فیلم لهستانی «جنگ سرد» پاول پاولیکوفسکی صورت گرفته، امکان طرح قطعی بودن دریافت نخل طلا از سوی دو فیلم ایرانی حاضر در کن ۲۰۱۸ را دشوار می کند. «جنگ سرد» با دریافت میانگین ۹/۲ آرای منتقدان اسکرین دیلی جزو آثار محبوب محسوب می شود.
با این وجود، نمی توان از «کتاب مصور» ژان لوک گدار هم غافل شد که بالاترین حد امتیاز یعنی سه از چهار را در این جدول به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر «دختران خورشید»، فیلمی که گلشیفته فراهانی در آن بازی داشته، در این جدول با کسب میانگین یک درصد آرا در قعر قرار دارد و وضع برای این فیلم زمانی ناگوارتر می شود که دریابیم دو منتقد فرانسوی و آلمانی هم آنرا اثری «بد» دانسته اند! ایو هوسون کارگردان زن فرانسوی این فیلم فیلم را درباره مبارزات زنان مسلح کرد علیه نیروهای اشغالگر داعش ساخته است.
از سوی دیگر، در حالی که فیلم جعفر پناهی در ناامید کننده ترین حالت تنها از سوی چهار منتقد «متوسط» دانسته شده، اما «همه می دانند» از سوی چهار منتقد فیلمی ضعیف ارزیابی شده و هیچکدام از منتقدان اسکرین دیلی آنرا اثری عالی تلقی نکرده اند. نشانه هایی مأیوس کننده برای علاقه مندان سینمای فرهادی که مسیر را برای کسب دومین نخل طلا توسط او ناهموار می بینند. فرهادی دو سال پیش برای نگارش فیلمنامه «فروشنده» نخل طلا گرفته بود و باید دید می تواند این موفقیت را امسال نیز تکرار کند یا خیر.
با این حال فیلم فرهادی اکران موفقی در فرانسه داشته و طی پنج روز نمایش پرتماشاگرترین اثر اکران شده لقب گرفته و دومین فیلم پرفروش اسپانیایی طی ۱۰ سال اخیر در فرانسه بوده است.
اصغر فرهادی، فیلمساز برجسته ایرانی می‌گوید، اینکه پناهی با وجود همه مشکلات منفعل نشده، قابل تحسین است.
اصغر فرهادی چهارم ماه مه جاری در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه درباره جعفر پناهی گفته بود: «نکته‌ای مهم این است که او در همه‌ این سال‌ها با مشکلاتی که برایش وجود داشت، منفعل نشد، افسرده نشد او همچنان به چیزی که علاقه داشت کارکرد و دارد کار می‌کند و این نکته بسیار روشن و قابل تحسینی است.»
بهناز جعفری، بازیگر فیلم سه رخ هم معتقد است: «همین که این قدم بزرگ را برداشتند و با تمام اتفاقات فیلم را ساختند، همین خیلی اتفاق مهمی بود، برای جهان خیلی این اتفاق ویژه خاص و ستودنی است. باز هم فکر می کنم همین راه را ادامه می‌دهند، آقای پناهی و آقای پناهی کارگردان یکی هستند از هم جدا نیستند اگر کارگردانی نکنند دیگر آقای پناهی نیستند».
در همین حال روز گذشته نیز نمایش ساخته تازه «اسپایک لی» با استقبال گرم تماشاگران در کن مواجه شد؛ به طوری که پس از نمایش آن حاضران در سالن لومیر جشنواره، شش دقیقه فیلم را ایستاده تشویق کردند.
ایسنا در این باره نوشت:««کلنزمن سیاه» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های امسال جشنواره کن است که نیمی از آن گذشته و اسپایک لی مطمئنا یکی از شانس‌های اصلی دریافت جایزه بهترین کارگردانی است؛ جایزه‌ای که می‌تواند جبرانی برای بی‌اعتنایی جشنواره به او در سال ۱۹۸۹ برای فیلم «کار درست را بکن» باشد.بسیاری از منتقدان سینمایی پس از نمایش این فیلم آن را یکی از بهترین ساخته‌های اسپایک لی در چند سال اخیر توصیف کردند و بسیاری از اعضای هیات داوران چون کیت بلانشت، آوا دو ورنای و کریستین استوارت و همچنین کریستوفر نولان در مراسم فرش قرمز و نمایش این فیلم حضور داشتند».
محمد حقیقت:
«همه می دانند» اگر دوباره تدوین می شد فیلم قوی تری بود

محمد حقیقت منتقد سینما می گوید هرچند بازتاب نمایش فیلم «همه می دانند» در کن نسبتا مطلوب بوده است،اما نظرهای متفاوتی درباره آن مطرح شده.
این منتقد و سینمایی پیشکسوت به سایت دویچه وله گفت: «همه می دانند» بازتابهای متفاوتی در کن داشته است.ضمن اینکه اکران فیلم در فرانسه هم با استقبال خوبی مواجه شده است.البته فیلم از لحاظ هنری به قدرت آثار قبلی فرهادی نیست،اما از حیث کارگردانی و سناریونویسی چنان است که می توان حالا وی را یک فیلمساز اروپایی خطاب کرد.هرچند اگر فیلم دوباره تدوین می شد و مقداری از آن جمع و جورتر بود،فیلم قوی تری می بود.
او در پاسخ به اینکه آیا همکاری فرهادی با ستاره های مطرح سینمای جهان کارکرد و نتیجه مناسبی داشته یا خیر توضیح داد:فرهادی در این فیلم نشان داد توانایی آنرا دارد که بتواند با هنرپیشه های خارجی هم همکاری خوبی داشته باشد.همانطور که امسال در بخش منتقدان کن فیلم «مرز» را از علی عباسی یک کارگردان ایرانی تبار به نمایندگی از سوئد داشتیم که نشان می دهد فیلمسازان ایرانی می توانند در بهره گیری از بازیگران غیر ایرانی هم موفق باشند.
او در ادامه «سه رخ» را فیلمی دانست که توقعش را چندان برآورده نکرده،اما از فیلم استقبال شده.وی افزود:اغلب منتقدان در فرانسه معتقدند که فیلم «سه رخ» از آثار کیارستمی کپی شده،بهره برداری کرده یا تحت تاثیر سینمای او بوده و یا هر اسم دیگری که روی آن بگذارید.در هر حال پناهی چه به کن می آمد و چه حالا که نیامده،به نفع فیلم تمام می شد.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *