نگاهی به مسابقه «خانه ما»

مشارکت خانواده ها در یک مسابقه تلویزیونی

گروه تلویزیون – زینب علیپور: مستند مسابقه «خانه ما» که مدتی است پایان هفته از شبکه های نسیم و مستند پخش می شوند، از آن دست برنامه هایی است که توانست با گذشت زمان مورد توجه قرار بگیرد. شاید به دلیل شروع نه چندان خوبی که در ابتدا داشت، مخاطب نتوانست با آن ارتباط خوبی برقرار کند و برنامه مورد توجه قرار بگیرد. به این دلیل که در فصل های نخست و شروع رقابت خانواده ها سوژه سفر رفتن و رقابت در صرفه جویی کردن که چالش سختی برای شرکت کننده ها و به خصوص بچه ها بود، چندان سوژه جذابی نبود. گرچه آن هم مخاطبان خود را داشت، اما در فصل های بعد با تغییر رویکرد مسابقه و طرح های جدیدی که در مسابقه اجرا شد، به نوعی توانست نگاه مخاطبان بسیاری را به خود معطوف کند. در این مسابقه سه خانواده به رقابت با یکدیگر می پردازند که در این رقابت نکات بسیار مثبت و تاثیرگذاری وجود دارد.
یکی از نکات مثبت این برنامه آموزش نحوه درست مدیریت اقتصادی خانواده‌های ایرانی است که اتفاقا با شرایط این روزهای اقتصادی خانواده ها همخوانی بسیاری دارد. از آنجایی که مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین معضلاتی است که این روزها گریبانگیر خانواده ها شده است، آموزش درست مدیریت اقتصادی که در این برنامه در قالب مسابقه مطرح می شود، می تواند تاثیر خوب و مثبتی روی زندگی خانواده ها بگذارد. از طرفی با توجه به فراگیر شدن فضای مجازی و فاصله ای که اعضای خانواده ها از یکدیگر گرفته اند و هر کدام غرق در دنیای خود در فضای مجازی هستند، نحوه ارتباط اعضای خانواده هایی که در این مسابقه شرکت می کنند و اتحاد و همدلی که بین آنها به وجود می آید، باعث می شود الگوی مناسبی برای خانواده های ایرانی باشد. از این رو این برنامه توانسته فرهنگ سازی خوبی در این زمینه کند. به خصوص شرکت در امور خیریه و انجام کارهایی از این دست که در فصل جدید برنامه وجود دارد، الگوی مناسبی برای تک تک اعضای یک خانواده به خصوص بچه ها می تواند باشد. از همه مهمتر مشارکتی است که بچه های کوچکتر خانواده در این مسابقه با والدین خود دارند که یکی از بهترین نمونه ها چند هفته ای است که روی آنتن است و بچه های این سه خانواده توانستند نکات بسیار مفیدی را در زندگی یاد بگیرند. از این رو مشارکت اعضای خانواده و همدلی و صمیمیت و مشورتی که بین آنها وجود دارد، یکی از مهمترین نکات مثبت این مسابقه است. از طرفی سالهاست که ما شاهد مسابقاتی بودیم که به صورت تک نفره اجرا می شد. اما در این مسابقه اعضای یک خانواده با هم به رقابت می پردازند.
یکی دیگر از ویزگی های این مسابقه به تصویر کشیدن زندگی حقیقی خانواده ها مقابل دوربین است. با همان چالش ها، درگیری ها و تلخی ها و شیرینی ها. در این مسابقه خانواده ها به نوعی زندگی خود را دارند و سعی نمی کنند تظاهر به چیزی که نیستند کنند. همین که شرکت کنندگان خود واقعی شان را مقابل دوربین بازی می کنند برای مخاطب جذاب است. شاید یکی از دلایل جذابیت آن هم برای مخاطب همین نکته است که به راحتی می تواند با شرکت کنندگان ارتباط برقرار کنند. ضمن اینکه مخاطب این برنامه منحصر به گروه سنی خاصی نمی شود. هر کدام از اعضای خانواده با هر سن و سالی می تواند پای این مسابقه بنشیند و از دیدن چالش هایی که مقابل خانواده ها قرار داده می شود، لذت ببرد. بنابراین این مسابقه ثابت کرده که قهرمانان یک برنامه هم می توانند خانواده های معمولی باشند و صرفا حضور سلبریتی ها و چهره های مشهور دلیل بر جذابیت یک برنامه نیست. بلکه ایده و خلاقیتی که در طح و اجرای یک برنامه وجود دارد، باعث جذابیت ان می شود. گرچه اگر این مسابقه تا آنجایی ادامه پیدا کند که از حضور چهره های مشهور و بنام هم دعوت شود و اگر انها هم بپذیرند، به جذابیت بیشتر برنامه می افزاید. با این حال همین خانواده های معمولی هم توانستند مخاطبان بسیاری را به برنامه جذب کنند.
یکی دیگر از نکات مهمی که در این برنامه وجود دارد، این است که منحصر به مردم تهران و شهر تهران نیست و بیننده می تواند با این مسابقه به شهرهای مختلف ایران سفر کرده و تا حدودی با فرهنگ و آداب و رسوم و اماکن گردشگری آن شهر آشنا شود تا از این طریق به صنعت گردشگری هم کمک کرده باشد. البته هنوز این مسابقه جای کار بسیاری دارد و دست اندرکاران و سازندگان آن می توانند ایده های جذاب تری هم به برنامه اضافه کنند. اما در همین حد هم به خوبی توانسته مورد توجه خانواده های ایرانی قرار بگیرد.
حسین افشار تهیه کننده این مسابقه پیش از این هم تجربه موفقی در مورد مستند مسابقه «فرمانده» داشته که همچنان از شبکه افق پخش می شود. مسابقه ای که به دلیل متفاوت بودنش در شکل اجرایی توانسته مورد توجه قرار بگیرد. از این رو می توان او را یکی از تهیه کنندگان جوان خلاق در این عرصه دانست که توانسته مستند مسابقه های جذابی را برای شبکه های مختلف سیما تهیه کند.
با این حال مسابقه «خانه ما» هم مانند هر کار دیگری ممکن است الگوبرداری از نمونه های موفق خارجی باشد. اما این مهم است که توانسته الگویبرداری مناسبی در جذب مخاطب باشد.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *