تلويزيون در رقابت با فضاي مجازي چه مي كند!؟

موج سواری ناشیانه تلویزیون بر فضای ناخلف مجازی

گروه تلویزیون: با حرکت رو به رشد مدیای مختلف به خصوص در فضای مجازی و سهل الوصول بودن دسترسی به آن در هر شرایطی برای مخاطب و انتظار رعایت خطوط قرمز کم کم باید به سراغ میزان تاثیر فضای مجازی بر صدا و سیما رفت.
امروزه رسانه ملی به شدت با مراقبت و احتیاط با پدیده فضای مجازی و سامانه ها و رسانه های ارتباطی موجود در این محیط ارتباط بر قرار میکند به نحوی که نه به دنبال نفی آن است و نه هرگز می تواند آن را تایید کند. در این مقال به تاثیر مثبت و منفی فضای مجازی بر رسانه ملی خواهیم پرداخت، تاثیری که در گذر زمان پر رنگ تر و شاید غیر قابل کنترل تر از قبل باشد.
 تاثیر مثبت فضای مجازی بر رسانه ملی
تلویزیون به عنوان پر مخاطب ترین و ارزان ترین رسانه در دسترس مخاطب به شدت در تیررس مخاطب است و این ماجرا باید توجه و وسواس مدیران و برنامه سازان را دو چندان کند که قطعا هر گونه افت و کوتاهی کیفی به شدت زیر ذره بین خواهد رفت.
دسترسی مخاطب به انواع مدیا به او فرصت کنکاش و چالش و مقایسه می دهد. در واقع گذشت آن دوره ای که می شد آنتن سیما را با هر جنس اثری پر کرد و حتی گاهی اوقات مطالبی را خارج از باور مخاطب با اغراق و تعارف برای او طرح کرد. به دلیل اینکه سرعت انتقال فضای مجازی و اهالی فن و البته عموم در خصوص مطالب مختلف با واکنش همراه خواهد بود و حتی این امکان وجود دارد که یک انفاق ایجاد موج کند.
فضای مجازی و کاربران آن بدون هیچ تعارفی به نقد و بررسی تلویزیون می پردازند و حتی گاهی در این مسیر اهالی تلویزیون را هم با خود همراه می سازند و این مساله حساسیت مدیران سیما را بیش از قبل خواهد کرد.
اکنون زمانی است که بخش های مختلف خبری برای جا نماندن از رسانه های فعال در فضای مجازی پرتلاش تر از قبل عمل میکنند و مراقب هستند نه تنها تولید اخبار از پیش سوخته را از راس اخبار رسانه در بخش های مختلف خبری خالی کنند که به اخباری که اصولا در گذشته از اعلان آن در رسانه ملی پرهیز می شد با نگاهی بازتر و منطقی تر روی سر خط اخبار دقت کنند که عملا این مساله در جذب مخاطب موثر واقع خواهد شد.
نگاه ریزبینانه و خواسته های منطقی افراد از رسانه کار را به جایی کشانده که هر شخصی و با هر جایگاه اجتماعی اجازه اظهارنظر، نقد و برررسی اتفاقات روز جامعه در گونه های مختلف سیاسی، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی و…. را دارد به سرعت میتوان دید و همه اشخاص این اجازه را به خود می دهند که نظرشان را ولو بی رگه های کارشناسانه با مخاطبان در میان بگذارند و جالب اینکه گاهی از مطلب طرح شده بیش از برنامه تلویزیونی بازدید می شود.
در این شرایط تلویزیون که خودش را زیر ذره بین میبیند از فرصت های مختلف آنتن اش مراقبت میکند تا نکند آنچه نباید طرح و روی آنتن برود مانند گزارش ساختگی سیما از خوشحالی مردم از فیلترینگ تلگرام که واکنش های مفصلی با خود در فضای مجازی به همراه داشت.
 معاونت سیاسی صدا و سیما توبیخ شد
عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس صدا و سیما مجید آخوندی، معاونت سیاسی این سازمان را به علت اینکه خبرگزاری تحت مدیریت آن گزارشی ساختگی از «شادمانی مردم بخاطر فیلترینگ تلگرام» پخش کرده توبیخ کرد.
گفته‌اند رئیس صدا و سیما این گزارش را «نامتوازن، غیرواقعی و غیرحرفه‌ای» دانسته و در توضیحات دیشب در واکنش به اعتراض‌ها و تکذیب‌های مردم حاضر در گزارش این مسئله را نیز «ناشیانه و عذر بدتر از گناه» خوانده است.
این واکنش پس از آن صورت گرفت که خبرگزاری صدا و سیما تحت مدیریت مهرداد سیدمهدی گزارشی درباره استقبال مردم از فیلتر تلگرام پخش کرد که در فضای مجازی و از سوی مردم به شدت مورد نقد و طعنه و تمسخر قرار گرفت. دیشب هم گزارش تکمیلی که تاکیدی بود بر ساختگی بودن گزارش ابتدایی مایه اعتراض مسوولان و مقامات شد.
بی شک این حاصل تاثیر فضای مجازی بر رسانه ملی است واکنش های عجیب و غریب کاربران فضای مجازی بر این گزارش از طرق مختلف حتی ساخت انیمیشن هم انجام شد و این اتفاق رییس سازمان صدا و سیما را مجاب کرد تا با این مسئله برخوردی جدی داشته باشد. به هر حال اگر قرار است رسانه ملی از آن ملت باشد که هست باید بازتابی از واقعیت باشد.
در واقع مردم وقتی میتوانند به رسانه ملی اعتماد کنند که مطمئن باشند آنچه در این رسانه ساخته و تولید میشود واقعیت داشته نه کتمان حقیقت و ساخت اثری غیر واقعی، اگر تلویزیون از مخاطبش فاصله بگیرد عملا نمیتوان رسانه را ملی دانست چرا که این رسانه به دنبال نمایش چیزی جز حقیقت بوده است.
سطح فکر و سواد رسانه ای مخاطبان امروز تلویزیون با گذشته قابل مقایسه نیست پس سازندگان باید در به روز نگه داشتن سیما و در مرحله بعد در انعکاس واقعیت از آنتن جمهوری اسلامی کاهلی نکنند که این به نفع رسانه متبوع شان نخواهد بود.
 فضای مجازی رسانه ناظر بر سیما
اگر امروز فضای مجازی با این وسعت و توان وجود نداشت شاید ماجرای این گزارش غیر واقعی که حتما مد نظر مدیران سازمان هم نبوده با این واکنش همراه نبود.
شاید اگر گزارشی با این خصوصیات سالها پیش روی آنتن میرفت تا این حد سر وصدا نمی کرد و همه چیز در سکوت حل و فصل می شد.
در واقع مدیران سیما می توانند از طریق فضای مجازی واکنش ها را ببینند و به دور از هرگونه تعارف های معمول رسانه ای به میزان باز خورد مخاطبان از آثار مختلف دست پیدا کنند. ارتباط مستقیم با مخاطب در فضای مجازی به برنامه ساز این فرصت را میدهد با مشورت مخاطب نظر او در برنامه اش تغییراتی ویژه را لحاظ کند و به شما مدیر تلویزیونی نیز فرصت رصد می دهد تا به دور از زنده بادهای پر از رودربایستی بفهمی برنامه مد نظر درآمده است یا خیر؟
 دلجوبی از ناصر ملک مطیعی و آبی بر آتش به کمک فضای مجازی
به هر حال روی آنتن نرفتن فرمان سینمای ایران در روزگاری که او دیگر آردهایش را بیخته و الک هایش را آویخته، به هر دلیل رسانه ای که بوده و به قوانین صداو سیما مرتبط می شود بک بحث و بازخورد این اتفاق در فضای مجازی یک طرف دیگر ماجراست، شاید اگر تلویزیون هر دو برنامه ناصر ملک مطیعی را روی آنتن می فرستاد او تا این حد متوجه محبوبیت و جایگاه خود در میان علاقه مندان سینما نمی شد. هر چند جایگاه ملک مطیعی به عنوان یکی از بهترین های بازیگری محفوظ است اما حمایت موج گونه ای که همه خانواده سینما از جمله بزرگانی چون پرویز پرستویی و خیلی های دیگر افراد به عمل آوردند، کدورت را از دل این پیشکسوت بازیگری پاک کرد تا بتواند این اتفاق را راحت تر فراموش کند.
 طراح خودرو مهمان حالا خورشید
همانطور که ویدیوی حضور جواد خیابانی برای کمک به آسیب دیدگان زلزله در برنامه رضا رشیدپور چرخید پیچید، دیده شد و حتی خبر ممنوع الکاری وی نیز مطرح شد طوری که خودش در ویدئویی اعلام کرد گزارشگر بازی پرسپولیس خواهم بود و ممنوع الکاری ام شایعه است (البته این فرمول در مورد انواع و اقسام اتفاقات رخ داده در برنامه رشیدپور صدق می کند به این منوال که اگر او جوک های فضای مجازی را هم در برنامه اش بگوید ویدیو های مفصلش در این فضا طوری می چرخد که گویا یک اختراع رخ داده است) و یا مثلاً حضور پسری نوجوان در برنامه رشیدپور به عنوان طراح خودرو طوری سر و صدا کرد که نه تنها طراحان خودرو و ملت فعال در فضای مجازی به ماجرا شاکی شدند که سخنگوی دولت هم دست به پست شد و اعلام کرد موارد مطرح شده در برنامه رشید پور مورد تاییدش نیست.
در واقع ماجرای نوجوان نخبه ای که گویا کمی بیش از اندازه توانش منعکس شد کار را به جایی رساند که رشید پور پدر را پای خط آورد و تمام توان رسانه ای اش را معطوف کرد به حل وفصل ماجرایی که کم کم میرفت به شر تبدیل شود.
 موج سواری تبلیغاتی سیما بر فضای مجازی
با توضیح بالا باید گفت برخی از برنامه های تلویزیون مدیون موج تولید شده در فضای مجازی هستند و برخی برنامه ها براساس محتوا، موضوع و یا مهمان جذاب شان بریده بریده در فضای مجازی می چرخند و ده ها هزار بازدید کننده دارند و برخی هم عمدا با طرح موضوع هایی که ممیزی دارند یا موضوع و یا طرح آنها جسارت می خواهد عمدا سراغ دیده شدن با این فرمول می روند نکته قابل توضیح این است که تلویزیون از این موج که اتفاقا خوش ارتفاع هم هست استفاده خوبی میکند و چه بسیار برنامه های سیما از این طریق دیده شده و سر وصدا ایجاد می کنند و حتی خودشان گاهی به حواشی رخ داده دامن می زنند که در عصر رقابت رسانه باید گفت برنده این زد و خورد دوستانه در نهایت رسانه ملی است که از این آب خواسته یا ناخواسته ماهی خوبی به تور می زند.
قطعا هر برنامه ساز باهوشی از این فضا به نفع بهتر دیده شدن برنامه اش بهترین بهره را می برد چرا که از میزان بازید فضای مجازی که گاهی به نسبت از رسانه متبوعش بیشتر هم هست اطلاع دارد.
 مهران مدیری با فاصله از فضای مجازی
اگرچه لحظات کوتاهی از برنامه های «دورهمی» متشکل از خود مدیری ومهمانش و البته بخشی از گپ بامزه و جذاب آن برنامه، در فصای مجازی شب هایی که «دورهمی» پخش می شود در فضای مجازی می چرخد اما یادمان نرود که مهران مدیری رفت و آمدی به این فضا ندارد. او نه علاقه مند این قصه است و نه اهل رفت و آمد در فضای مجازی، اگر از برنامه «دورهمی» که تا حدودی مدیری را به مردم نزدیکتر کرده فاکتور بگیریم همگان به این مسئله که او اصولا در دسترس مخاطب نیست اذعان دارند. شاید یکی از فاکتور های موثر در ساخته شدن این چهره کاریزماتیک در این سالها برگردد به همین مراقبت ستاره گونه مدیری از خودش به جای حضور مداوم در اماکن و فضاهای واقعی و مجازی، که البته بسیاری از هنرمندان عقیده وی را ندارند و کوچکترین اقدامات حرفه ای و غیر حرفه ای خودشان را با انواع کپشن منتشر می کنند و شما کمتر شاهد غیبت آنها در صفحات شخصی شان هستید. چرا که نمی خواهند از غافله پربیننده جذب فالور و لایک و گپ مستقیم با مخاطبان جا بمانند. این فاصله نزدیک با مخاطب به همان اندازه که می تواند مفید و قابل بهره برداری باشد قطعا در معمولی شدن سلبریتی ها که در دسترس نبودنشان از آنها چهره ویژه ای می سازد، موثر خواهد بود. (بزودی در نگاهی ویژه به این مقوله نیز خواهیم پرداخت)
 و حرف آخر
با این اوصاف نلویزیون از چند زاویه از فضای مجازی نهایت استفاده را برده و می برد. بسیاری از برنامه های سیما از جمله «نود» از این فرصت برای بازپخش موضوعی برنامه سود می برند، ضمن اینکه لحظات جذاب و خاص«نود» مثل انتقاد فردوسی پور از رفتن مهدی طارمی به تیم قطری با لحن خاصش به سرعت در دنیای مجازی دست به دست شد در حالی که قبل از این برنامه سابقه نداشته لحظات نمکی مجری اش تا این حد در فضای مجازی بازدید داشته باشد چرا که نه کانالی بود و نه بازخوردی و نه فرصت پخش چندباره ای و این مساله درباره بسیاری از برنامه های سیما که تا حدودی از خطوط قرمز به لحاظ لحن و موضوع اجازه عبور دارند صدق می کند و عملا تلویزیون تا به حال از این فرمول برای بیشتر دیده شدن کمک گرفته و منطقی نیست که جایگاه نت، شبکه های مجازی و کانال ها و گروه ها رادر این زمینه نادیده بگیریم. نا گفته نماند در روزهایی که به دلایل مختلف برنامه های مختلف اجازه نام بردن از تلگرام و کانال و فضای مجازی را ندارند کماکان کانال ها و گروه های تلگرامی منتسب به برنامه های مختلف فعال هستند و مخاطبان نیز به لطف فیلتر شکن ها برنامه های مختلف را بیش از تلویزیون از این طریق پیگیر هستندو تلویزیون از این طریق بیش از گذشته دیده می شود. در واقع تلویزیون بر موج فضای مجازی سوار می شود و چندین برابر قبل دیده شده، رصد می شود و البته مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و در این راستا مجری، برنامه ساز و… با مراقبت به سمت موضوعات مختلف می روند تا بازخوردی نامطلوب در فضای مجازی نداشته باشند که بی شک قابل کنترل نخواهد بود.

(بازدید: 86)

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
3 + 9 =