بهزاد عبدي در گفت و گو با باني فيلم:

موسیقی فیلم «چهل کچل» ناله طبیعت است

بانی فیلم – گروه سینمای ایران: بهزاد عبدی، یکی از آهنگسازان موفقی که دو سیمرغ بلورین جشنواره بین المللی فیلم فجر و آهنگسازی بسیاری از آثار مطرح سینمایی را در کارنامه خود دارد، در سومین همکاری خود با صادق صادق دقیقی و تهیه کنندگی پروانه مرزبان در موسیقی خود از طبیعت نالان با مخاطب سخن می گوید:

 

 

***

 

آهنگساز فیلم «چهل کچل» در خصوص نحوه آشنایی خود با این پروژه، به بانی فیلم گفت: به دلیل سکونتم در اوکراین، آقای دقیقی از طریق اینترنت با من ارتباط گرفت و فیلمنامه را برایم فرستاد. من فیلمنامه را خواندم و از نگاهی که این فیلمنامه داشت، بسیار لذت بردم. پس از آن راف کات فیلم را دیدم و به نظرم می تواند پس از کامل شدن قدمی به سوی سینمای خوب باشد. فیلمنامه محکم و جذاب بود. آثار آقای صادق دقیقی معمولاً فیلمنامه خوبی دارد و به شکل خوبی به ظرایف فیلمنامه پرداخته می شود. به طوری که در این فیلم نگاه کارگردان و دغدغه ای که در این خصوص دارد، کاملاً محسوس است، نگاهی که از شعارزدگی به دور است. او در حاشیه حرف خود را می زند در حالی که حرفش، حرف اصلی است.

آهنگساز فیلم «مزار شریف» ادامه داد: برای من تحلیل خود آقای دقیقی مهم بود که چه نگاهی به فیلم دارد. نگاه این کارگردان پرداختن به «ناله طبیعت» بود که اگر این ناله تبدیل به گریه شود، همه چیز به هم می ریزد. همه مشکلات از جایی شروع می شود که ضد طبیعت عمل می کنیم. آقای دقیقی از همه این المان ها در فیلم به خوبی بهره گرفت؛ حتی آن غذای بومی که در دل طبیعت درست می شود، بسیار دلنشین در فیلم گنجانده شده است. به طور کلی می توانم بگویم که این فیلم، فیلم سینماست و چند عنصر همزمان در طول فیلم با هم حرکت می کنند و به یک قصه محدود نمی شود. چند قصه به هم تنیده شده و در واقع می توان گفت وحدت در عین کثرت اتفاق می افتد و نهایت به یک نقطه مشترک می رسند.

عبدی با بیان اینکه برای این فیلم موسیقی مفهومی کار کرده، افزود: موسیقی این فیلم شخصیت محور نیست. کارگردان از همان ابتدای کار از من چیزی مثل ناله طبیعت خواست، انگار درختی که در حال قطع شدن است و ناله می کند، می توان صدا تولید کرد و به یک صدای ذهنی رسید، ولی یک فیلم سینمایی حتماً باید ملودی داشته باشد، بعضی لحظات را تقویت کند و نباید از اصل ماجرا فاصله بگیرد. در چند فیلم که با آقای دقیقی همکاری کرده ام واقعاً از این همکاری لذت بردم، چرا که تحلیل درستی از فیلم ارائه می دهند و بقیه کار را به عهده خود آهنگساز می سپارند. اگر هم جایی از کار را نپسندد متذکر می شود، ولی هیچ وقت در مسائل فنی موسیقی دخالت نمی کند و به من اعتماد کرد.

وی در خصوص نحوه ساخت موسیقی این فیلم گفت: بخشی از موسیقی این فیلم توسط ارکستر ضبط شده و بخش اعظم آن صداسازی است که کار بسیار پرزحمت و وقت گیری است، چرا که باید صدایی خلق شود که در هیچ سازی وجود ندارد. باید فرکانس ها با هم، هم پوشانی داشته باشند تا به فرکانسی برسند که صدای خوبی شود.

آهنگساز فیلم «دهلیز» با اشاره به اینکه همکاری با آقای دقیقی را دوست داشتم، خاطرنشان کرد: باوری پشت مجموعه و عوامل این فیلم است که می توانستند این باور را برای موارد دیگری خرج کنند، ولی به باور خودشان استوارند. قصه های فوق العاده با نگاه جدید از ویژگی های آثار این کارگردان است، چرا که قالب «مستند» را خوب می شناسد، مخاطب سریعاً در مسیر فیلم قرار می گیرد و همه چیز را می پذیرد. کسی که بخواهد در فیلم های این کارگردان نقش بازی کند از فیلم بیرون می زند! و آنهایی موفق هستند که بازی نمی کنند و خودشان هستند. این ویژگی اثر را بسیار جذاب می کند. گویا جلوی چشم مخاطب اتفاق می افتد. من هم در موسیقی سعی می کنم به این نگاه نزدیک شوم.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *