گفت و گويي با آرمي همر، به مناسبت فيلم «آتش آزاد»

می‏خواهم سر از کار« بزرگان» در آورم

بانی فیلم-گروه سینمای جهان – وصال روحانی: آرمی همر شاید با بزرگان درجه اول هالیوود برابری نکند و در زمینه پولسازی به شدت از آنها عقب بیافتد اما به آرامی مسیر پیشرفت حرفه ای، را طی کرده و پس از گذشت نیمی از سال ۲۰۱۷ در جایگاهی قرار دارد که به مشاغل و رل های مورد نظرش دست می یابد. وی از زمان عرضه و موفقیت فیلم «شبکه اجتماعی» کار سال ۲۰۱۰ دیوید فینچر در هالیوود به طور جدی به چشم خورد و بازی در ۵ فیلم سینمایی و چهار پنج سریال و مینی سریال تلویزیونی از جمله «دختر شایعات» سبب شد نقش های عمده تری به او واگذار شود و از آن قبیل بودند «لون رنجر» ساخته سال ۲۰۱۲ گور وربینسکی که البته تبدیل به یک فرانچیز تازه سینمایی نشد، «جی.ادگار» و «تولد یک ملت» که فیلم های سیاسی ـ تاریخی و دراماتیکی بودند و همین طور آثار پر ماجرا و عوام پسندی مانند «مردی از انکل» که به نوبه خود بازسازی یک سریال تلویزیونی بود. بر این اساس و به موازات آن خط پیشرفت است که آرمی همر اینک در یک کمدی تلخ ساخته بن ویتلی بریتانیایی ظاهر شده که نام آن «آتش آزاد» («آتش برقرار») است و در آن همر رل کاراکتری به نام «اورد» را بازی می کند که یک فروشنده غیر قانونی سلاح است ولی روزی کارش گره می خورد و تسلیحات تامین شده توسط او حرف یک درگیری خونین و مرگبار در محله ای متروکه در شهر بوستون آمریکا می شود و او در تیررس قانون قرار می گیرد. شاید «اورد» شخصیتی منطقی نشان بدهد اما در فیلمی که وقایع آن در سال ۱۹۷۸ روی می دهد و بجز آرمی همر، شیلیان مورفی، بری لارسون، سم رایلی و شارلتو کوپلی نیز در آن بازی می کنند. هیچکس به معنای مطلق کلمه نرمال و عاری از دردسرسازی نیست. ببینیم خود همر که در ادامه سال جاری در فیلم مستقل «مرا با نام خودت صدا بزن» هم مشاهده خواهد شد و در فیلم بعدی و آینده نگر و هیولایی بعدی بن ویتلی به نام «freak shift» هم بازی خواهد کرد، درباره این فیلم و برخی مسایل دیگر چه می گوید.
می گویند از وقتی بن ویتلی و ایمی جامپ که در نوشتن سناریوی این فیلم با وی شریک بوده است، دریافتند نقش اورد به شما می رسد، تمام ویژگی های آن را بر اساس شخصیت شما نوشتند.
ـ نمی دانم، ولی این را به من گفتند که می خواهند یک موجود خشن و دچار سادیسم و شیفته آشوب بسازند و توصیه کردند که تمام و کمال در چنین قالبی فرو بروم. نه این که احساس کنم برای این نقش جان می دهم و کاملا همانی هستم که اورد می طلبد اما وظیفه خود دیدم در همان قالب هایی فرو بروم که کل گروه تولید فیلم آن را طراحی و ترسیم کرده بودند.
بر طبق داستان اورد، خودش را یک معامله گر قوی می داند و مردی که صاحب اشراف بر کارهای خود و دور و برش است.
ـ همین طور است و شاید به این خاطر که نوعی جنون و اطمینان کاذب و بیش از حد در وجود وی هست. داستان این را هم مشخص ساخته که وی قبلاً به جنگ ویتنام نیز رفته بود و همین، خشونت طلبی ها و شرایط غیر نرمال وی را توجیه می کند. او آدمی است که شاید در موقعیت های سخت قبلی اش باید جان می باخت و آن قدر به مرگ نزدیک شده که حالا هر مشکل بزرگی در زندگی او نیز به چشمش آسان می نماید و از چیزی نمی هراسد.
با کارهای قبلی بن ویتلی که «فهرست قتل» و «خیزش بالا» هم در میان آنها مشاهده می شود، چقدر آشنایی داشتید؟
ـ من فیلم «نظاره کنندگان» وی را دیده و بسیار هم پسندیده بودم و از همان زمان احساس می کردم آدمی است که در عین طنز سرایی ظاهری، یک حس تلخ و ناب واقع بینی هم در او هست و این ماهیت فیلم «آتش آزاد» او هم هست. حتی به من توصیه شد که فیلم «مزرعه ای در انگلیس» ویتلی را هم ببینم و من نیز چنین کردم و احساس و برداشتم این بود که این فیلم ها با آدم حرف می زنند. در نهایت بسیار خوشحالم که در کار تازه او جا افتادم و اوضاع به خوبی پیش رفت.
وقتی با کارگردانان متفاوتی مثل بن ویتلی و دیوید فینچر کار می کنید، توقع چه چیز خاصی را دارید و در آن کارگردانان چه چیزهایی را جستجو می کنید.
ـ بدیهی است که خواسته اصلی و اولیه من یادگیری هر چه بیشتر و بهتر از آنها باشد و این که بفهمم ایده ال های کاری آنان چیست. این بسیار جالب و جذاب است که از سیستم های کاری این نامداران سر در بیاورید و آنها را برای خودتان الگو کنید. از این طریق برای کار بزرگ بعدی تان نیز به بهترین شکل آماده می شوید.
سخت ترین قسمت کارتان به لحاظ فیزیکی در این فیلم کدام بخش و سکانس بود؟
ـ کلاً فیلم پر تحرک و پر برخوردی را پشت سر گذاشتیم و چون شتاب و شدت اتفاقات زیاد بود، کمتر کسی بود که بدون چند زخم و آماس عمده از این فیلم رهایی یابد. بنابراین به جای نام بردن از یک سکانس خاص روی این نکته تاکید می کنم که همگان از بازی در این فیلم لذت بردند و از آنچه انجام می دادیم، راضی بودیم.
ظاهراً قرار است در فیلم کمیک استریپی «فانوس سبز» هم به بازی گرفته شوید.
ـ پیشتر هم گفته بودم که خوشبختانه یا متاسفانه سهمی در این ورسیون بلند سینمایی از روی کاراکتر «فانوس سبز» ندارم ولی برایم حیرت آور است که چطور شایعات با سوار شدن بر امواج خبری دروغین سایت های مختلف در جهان در یک چشم به هم زدن تبدیل به واقعیت می شوند.
اما شما ۱۲ سال پیش تا یک قدمی بر عهده گرفتن رل «بت من» هم پیش رفتید و فقط مغلوب کریستین بیل شدید و اینک نیز همان چرخه در حال تولید قسمت دوم «اتحادیه عدالت» با در برداشتن مرد خفاشی است.
ـ ساختن فیلم های متعدد از روی افسانه های بت من و سایر شخصیت های کمیک بوکی تا زمانی که این طور وسیع پول در می آورند، ادامه خواهد یافت و صرفنظر از این که من یا هر کس دیگری در این داستان ها هستیم یا خیر، آنچه بیشترین اهمیت را دارد، وجه اقتصادی این فیلم ها و نگاه شغلی و حرفه ای به آنها است. آنچه ما درباره آن صحبت می کنیم و البته «فانوس سبز» را هم در بر می گیرد، فقط و فقط بحث اقتصادی است و لاغیر.
در مورد «مرا با نام خودت صدا بزن» که در آستانه اکران است، چه چیزی برای گفتن دارید؟
ـ تجربه بسیار موفقی بود و من از لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی این فیلم بسیار راضی هستم. ما پیشتر هم قرارهای همکاری گذاشته بودیم اما آنها جور نشده بود و خوشحالم که این یکی امکان پذیر شد. فیلم بر اساس یک کتاب رُمان و سرشار از آموزش های باارزش است.
وقتی در فیلم هایی شرکت می کنید که مثل «آتش آزاد» از یک مجموعه بازیگران همسطح بهره می گیرند، چه تفاوتی را با مواردی حس می کنید که همه چیز مبتنی بر دو سه کاراکتر اصلی است؟
ـ بر خلاف بسیاری از هنرپیشه ها که این روال را نمی پسندند و مایل نیستند کسی در امر درخشش روی صحنه با آنها شریک شود، من مشکلی با این وضعیت ندارم و برعکس از چنین حالتی لذت می برم. در این گونه موارد کارها با خوشی و احساس مثبت بیشتری انجام می شود و حس یک کار تیمی بر هر چیزی سایه می اندازد. گزینه ها و راههای پیش رو بیشتر می شود و سرانجام به یک عملکرد بهتر می رسید.

منبع: Newyork Daily News

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *