نگاهی به نمایش کمدی «بنگاه تاترال» نوشته علی نصیریان و به کارگردانی هادی مرزبان

هنوز دود از «کنده» بلند می شود!

علیرضا غفاری
به ناگهان اعضای گروه موسیقی با صدای دهل و شیپور از پله های طبقه اول تماشاخانه شهرزاد پایین می آیند و در محوطه لابی، جایی که تماشاگران منتظر ورود به صحنه هستند، با اشعار ریتمیک، نمایش را آغاز می کنند .
گروه شادمانه می خوانند و تماشاگران را همراه با خود به سالن نمایش می برند.
هادی مرزبان کارگردان بنگاه تاترال پس از تجربه موفق پیشین در نمایش بازار عاشقان، این بار نیز این چنین علاقمندان به هنر نمایش ایرانی را دعوت به تماشا می کند .

نزدیک به چهار دهه از اجرای به یاد ماندنی بنگاه تاترال به کارگردانی علی نصیریان در تالار سنگلج تهران گذشته است و اکنون علاقمندان تاتر کمدی اجرای متفاوتی از این نمایش را شاهد هستند.

نمایش با خوانش جمعی قطعه ای موزیکال آغاز می شود و سپس با تغییر صحنه، ماجرای اصلی رخ می نماید.
قصه طلسم جوان عاشق و تلاش معشوق برای رهایی وی از بند اسارت جادوی جادوگر بد طینت.
سوی دیگر نمایش، روایت امروزین آن است که پهلوان کچل برای تامین رزق و روزی اطرافیان و دار و دسته اش باید به ترفند عیاران توسل جوید.

بنگاه تاترال تمام مشخصه های یک نمایش ایرانی را دارد. قصه سر راست و بدون پیچیدگی های مزمن، موسیقی ایرانی -که گهگاه به ضرورت تبدیل به موسیقی پاپ می شود- و جلوه تمام عیار نمایش سنتی ایرانی، یعنی سیاه بازی!
هادی مرزبان که بیش از دو دهه است که نامش مترادف نام نمایشنامه نویس بزرگ (اکبر رادی) است، اکنون در تجربه ای متفاوت، توانایی های خود را در اجرای اثری در ژانر کمدی به رخ می کشد.

انتخاب گروه بازیگران و آزاد گذاشتن آنان در بداهه های مرتبط، انتخاب اشعار مناسب و بهره مندی از میزانسن نمایش ایرانی، بنگاه تاترال را به نمایشی شاد و مفرح تبدیل کرده است.
نکته مهم اما، درخشش نسل پیشکسوت تاتر در کنا ر جوانان با انگیزه است.
مجید مظفری پس از سالها دوری از صحنه، نشان می دهد که خانه و خاستگاه اصلی اش تاتر است.
داود فتحعلی بیگی، رسول نجفیان، فرزانه کابلی، میرطاهر مظلومی، محمود بصیری و علی فتحعلی (در نقش سیاه) استادانه، طنازانه و با شکوه بر صحنه جلوه می کنند و به ما یادآوری می کنند که : هنوز دود ازکُنده بلند می شود!

بعدالتحریر :
این روزها که راه اندازی تاتر خصوصی به صورت جدی مطرح شده و علاقمندان به این هنر شریف آن را در دستور کار خود قرار داده اند، باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که «نظم» اصل اولیه تاتر است. یادمان باشد وقتی زمان نمایش را در رسانه ها اعلام می کنیم، حتما به آن پایبند باشیم و این مهم فقط برعهده مدیران سالن هاست. جوانان از هنرمندان «نظم» را می آموزند.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
22 − 13 =