سینماگران از عدم همراهی برخی سازمان ها و نهادهای دولتی در اکران شماری از فیلم ها به بانی فیلم می گویند

پای کمیته انضباطی، بیخ گلوی سینماهای متخلف

بانی فیلم،گروه سینمای ایران- نصیبه کریمی: شهرداری و حوزه هنری مدتهاست به بهانه های مختلفی از اکران برخی فیلم ها در سینماهای تابعه خود جلوگیری می کنند. رفتاری سلیقه ای که در قبال یک فیلم دارای مجوز اکران، آن هم از سوی نهاد و سازمان دولتی دیگری قابل پذیرش نیست. رفتاری که نمونه اخیر آن را در عدم اکران فیلم «دشمن زن» در سینماهای وابسته به شهرداری شاهد بودیم. اقدامی که جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران را واداشت تا در نامه ای این طور معترض شود:«اقدامهای غیرقانونی که رسمیت پروانه های نمایش صادر شده از سوی وزارتخانه ای مرجع و مسئول را به صورت عملی زیر سوال می‌برد، آگاهانه باشد یا ناآگاهانه، اقدامی در جهت تضعیف نظام به شمار می رود!».
این در حالی است که کامران قدکچیان یکی از اعضای این صنف می گوید قرار است با تصویب قانونی از تکرار آن جلوگیری شود.
گزارش بانی فیلم را در این زمینه بخوانید.
***
کامران قدکچیان:
دو- سه سینمای گردن کلفت شهرداری اثر مستقیم روی فروش فیلم ها دارد

کامران قدکچیان کارگردان فیلم «پس کوچه های شمرون» می گوید که محروم کردن فیلم ها از اکران در برخی سینماها در مقاطع مختلف وجود داشته و خود او نیز زمانی گرفتار این مشکل بوده است.
این کارگردان سینما به بانی فیلم گفت: در شورایعالی سینما برای شورای صنفی نمایش آیین نامه ای نوشتیم.شورای صنفی الان یک آیین نامه دارد و بالای سر آن کمیته انضباطی تعیین کرده ایم. کمیته انضباطی آیین نامه های داخلی اش را هم می نویسد. تصور می کنم تا چند وقت دیگر اگر تأمل کنید تمام این سینماها زیر نظر کمیته انضباطی موظف می شوند که وظایف شان را انجام دهند یعنی دیگر وجه تخلف و جریمه دارند و مجبورند تمکین کنند.
کارگردان «دختر شاه پریون» در خصوص اینکه حوزه هنری یا شهرداری تا به حال با فیلم او این برخورد حذفی را کرده است یا خیر، افزود: بله، اگر خاطرتان از فیلم «پس کوچه های شمرون» شروع شد.
کارگردان «سوغات فرنگ» درباره اینکه چنین رفتارهایی چقدر تأثیر منفی روی فروش فیلم ها در سینمای ایران می گذارد، خاطرنشان کرد: قطعاً تاثیر دارد. شهرداری دو- سه سینمای گردن کلفت دارد که اثر مستقیم روی فروش فیلم ها می گذارند. اینها روی فروش سینمای ایران مؤثر هستند و باید تمکین کنند و زیر نظر سیستمی که دارد شکل می گیرد،باید جوابگوی مسئولیتشان باشند. این سیستم باید حاکمیت خودش را روی آنها اعمال کنند و مجبورند تمکین کنند تا نظم و عدالت اتفاق بیفتد. ۱۲-۱۰ روز دیگر کمیته انضباطی کارش را به طور جدی شروع می کند. امیدوارم با آغاز به کار این کمیته ناظر،دیگر شاهد این ماجراها نباشیم.
***
سید جمال ساداتیان:
تحریم کنندگان خودشان را خیلی دلسوز و علامه دهر می دانند!

سید جمال ساداتیان می گوید: چند سالی است که با این قضیه مواجه هستیم و به کرات هم از مسوولان وزارت ارشاد خواسته ایم این موضوع را حل و فصل کنند.
تهیه کننده فیلم «جامه دران» درباره وظیفه مدیران سینمایی برای رفع مشکل عدم همکاری موسسه تصویرشهر یا حوزه هنری در اکران بعضی فیلم ها، به بانی فیلم گفت: به نظرم این برمی گردد به آن بحث قدیمی که چرا ساختارهای حاکمیتی را به رسمیت نمی شناسیم؟! در کشور ما این خیلی بد است که مثلاً ساختار حکومتی که بالاخره از سلسله مراتبی برخوردار است را کنار می زنیم و می خواهیم در دل آن حکومتی خودمختار شکل دهیم.حال آنکه همین سلسله مراتب مشروعیت به حاکمیت می دهد و این مدیال را منصوب می کند. وقتی فیلمی پروانه ساخت و بعد پروانه نمایش می گیرد، از یک پروسه اداری عبور می کند، مُهری می خورد و یک مسوول پای این مجوز را امضا می کند، اما گاه در نهایت یک ارگان یا سازمان می آید در کمال تعجب آنرا قبول نمی کند. به نظرم اهانتی به شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش و وزارت ارشاد در رأس آن وزیر صورت گرفته است. چند سالی است که با این قضیه مواجه هستیم و به کرات هم از مسوولان وزارت ارشاد خواسته ایم این موضوع را حل و فصل کنند.زمانی با پدیده ای مواجه شدم که خیلی برایم جالب بود؛ مثلاً تلویزیون به مدیران شبکه ویدیویی گفته بود اگر می خواهید ما با شما همکاری کنیم، فیلمهای «چهارشنبه سوری» و «انتهای خیابان هشتم» را از سایت تان بردارید! واقعاً متوجه این مسائل و رفتارها نمی شوم. اینها چه کسی هستند که خودشان را خیلی دلسوز و علامه دهر تشخیص می دهند. چند سالی این مسائل مطرح است که باید آن را حل و فصل کنیم. مگر قرار است سیستم اداری کشور مثل زمان قاجار اداره شود و یک حکومت خودمختار تشکیل دهند تا در قالب آن کارهایشان را انجام دهند. در این شرایط باید پرسید چرا آنقدر دم از قانون، نظم و این حرفها می زنید؟!
تهیه کننده «انتهای خیابان هشتم» در خصوص اینکه حوزه هنری یا شهرداری تا به حال با فیلم او این برخورد را کرده است یا خیر، افزود: فیلم «برف روی کاج ها»، «انتهای خیابان هشتم» و برخی دیگر از فیلم هایم چنین مشکلاتی داشتند.
تهیه کننده «برف روی کاج ها» درباره اینکه چنین رفتارهایی چقدر روی فروش فیلم ها در سینمای ایران تأثیر منفی می گذارد، خاطرنشان کرد: تأثیر دقیق ای نرفتارها روی فروش فیلم ها را نمی دانم، ولی علی القاعده وقتی فیلمی که از تعدادی سالن سینما محروم می شود، روی فروشش تأثیر می گذارد.در این باره مسائل اقتصادی را کنار می گذارم و بحث های رفتاری اش را می خواهم بازگو کنم. بالاخره من تماشاگر می توانم با یک فیلم موافق و با یک فیلم مخالف باشم. طبیعی است که هر کسی سلیقه شخصی خودش را داشته باشد. وقتی آدم می آید روی یک مسیر قرار می گیرد، طبعا باید با نظر اکثریت خودش را وفق بدهد. بر فرض مثال وقتی در مجلس یا دولت در جمعی به رییس جمهور رأی می دهند، آیا این رییس جمهور می تواند این طرز تفکر را داشته باشد که عده ای به او رأی نداده اند، پس باید با آنان به سردی برخورد کند؟! خب قطعا جواب منفی است. وقتی رییس جمهور رای اکثریت را به دست می آورد و حاکم می شود، باید نظر تمام آحاد جامعه چه کسانی که به او رأی داده و چه نداده اند را تامین کند و بتواند برای رفاه و آسایش شان قدم بردارد. برنامه های او نیز باید در جهت بهبود اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور تنظیم شود. در نظم اجتماعی شکل گرفته، این طرز تفکر که می توان سلیقه ای عمل کرد جایگاهی ندارد، ولی در ایران می بینیم که هر مدیری به خودش حق می دهد سلیقه اش را اعمال کند و هر چه هم در مقاطع مختلف این بحث ها می شود، گوش شنوایی که اینها را حل و فصل کند، نیست. خیلی چیزها خدمات عمومی هست، مثلاً سینما. حالا کاری ندارم با فیلم هایی که روی پرده هست موافق باشم یا نباشم، چون این بحث شخصی است و امکان دارد با سلیقه شخصی من یا دیگران جور نباشد، ولی بحث کلی من این نوع رفتارهاست که می خواهد نهادینه شود و سلیقه ها حکمرانی کنند که به نظرم امر پسندیده ای است.
***
محسن دامادی:
تبلیغات منفی به زیان سینمای ایران است

این کارگردان سینما معتقد است: اگر فیلمی از وزارت ارشاد مجوز دارد، افراد حقیقی و حقوقی باید به مجوزی که از سوی وزارتخانه صادر شده احترام بگذارند.
کارگردان «یک اشتباه کوچولو» درباره وظیفه مدیران سینمایی برای رفع مشکل عدم همکاری موسسه تصویرشهر یا در موارد دیگر که حوزه هنری در اکران برخی فیلم ها،به بانی فیلم گفت: من از از نامه ای که جامعه صنفی تهیه کنندگان در اعتراض به رفتار سینماشهر نوشته اند، بی خبرم. به طور کلی هرکس در هر موقعیتی که در این شرایط به فروش بیشتر فیلم ها ضربه بزند و جذابیت سینما را برای مردم از بین ببرد، در شان خودش و سینما نیست. شرایط اقتصادی به گونه ای است که بهتر است هر اقدامی برای فروش بیشتر فیلم ها انجام دهیم و باید همه در این راستا همکاری کنیم. به علاوه شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه هم می طلبد که این تنها تفریح ارزان مردم را با دست اندازی و مانع تراشی هایی که گهگاه به وجود می آید، حذف نکنیم. بویژه اینکه اساساً در اخلاق دینی ما بریدن نان کسی حرام است.
کارگردان فیلم«خانواده ارنست» در خصوص اینکه حوزه هنری یا شهرداری تا به حال با فیلم او نیز این برخورد را داشته است یا خیر، افزود: خیر، چنین برخوردی را نداشتند.
کارگردان «قبرستان غیرانتفاعی» درباره اینکه چنین رفتارهایی چقدر تأثیر منفی روی فروش فیلم ها در سینمای ایران می گذارد، خاطرنشان کرد: هر فرد، نهاد یا سازمانی به هر طریقی مانع اکران فیلم مجوزدار شود یا در مورد فیلمی تضادی به وجود بیاورد و با آن مخالفت کند، در مورد آن فیلم تبلیغات منفی درست می شود که این به زیان سینمای ایران است. اگر فیلمی از وزارت ارشاد مجوز دارد چه افراد حقیقی و چه حقوقی باید به مجوزی که از سوی وزارتخانه صادر شده احترام بگذارند.
***
حبیب اسماعیلی:
اگر جلوی یک فیلم را بگیریم واقعا کار هنر درست می شود؟!

حبیب اسماعیلی می گوید: چشم امیدمان در زمینه حمایت از فیلم ها به ارگان های دولتی است که به عنوان حافظ هنر کشور کار می کنند و مسئولیت دارند.
مدیر موسسه پخش رسانه فیلمسازان درباره وظیفه مدیران سینمایی برای رفع مشکل عدم همکاری موسسه تصویرشهر یا در موارد دیگر که حوزه هنری با بعضی فیلم ها این کار را انجام می دهد، به بانی فیلم گفت: بارها راجع به این موضوع بحث کرده ایم، ولی کمتر به نتیجه رسیده ایم. بارها گفته ایم در این شرایط وانفسا که روز به روز هزینه ها بالاتر می رود و پول کشور بی ارزش تر می شود و همه به شغل های کاذب و دلالی روی آورده اند، واقعاً باید به کسانی که در زمینه فرهنگی کار می کنند حالا می تواند در حوزه سینما باشد، یا تئاتر و نقاشی،چون واقعاً بازده مالی آنچنانی ندارد و با عشق انجام می شود، بها بدهیم. البته در بین کسانی که در زمینه فعالیت می کنند ،استثناهایی هم وجود دارند که صرفا در پی سودجویی هستند و به کارهای غیرقانونی مثل پولشویی می پردازند. اکثر سینماگران مان با دل و جان کار می کنند. شاید بعضی وقتها فیلم هایشان نمی فروشد، اما باز تمام نیروهایشان را می گذارند، سرمایه جور می کنند حالا از دوستان، آشنایان و زیر بار وام می روند. گاه حتی من دیده ام خانه هایشان را گرو می گذارند و در سینمای ایران کار می کنند. اینها به نظرم قابل ارزش است و باید به کسانی که در این کشور کار فرهنگی می کنند و هدفشان صرفاً مسائل اقتصادی و پر کردن جیب شان نیست، بها بدهیم. نه اینکه برخی خدای نکرده بدشان بیاید، چرا فلان فیلم فروش می کند،از آن استقبال می شود و چرخه اکران می چرخد به که این به نفع همه است؛ چه سینمادار چه صاحب فیلم و چه پخش کننده و همه عواملی که در زمینه های مختلف در سینما کار می کنند. اینجا باید ارزش و احترامی برای کسانی که سرمایه گذاری می کنند بخصوص در بخش خصوصی و در سینمای مستقل کار می کنند، در نظر گرفته شود و فیلم هایشان در وهله اول از وزارت ارشاد مجوز اکران و پرده نمایش بگیردو در اولویت اکران باشد. در این صورت وقتی فیلم به مرحله اکران برسد، طبعا از استقبال خوبی هم برخوردار خواهد شد.
تهیه کننده «خرگیوش» در ادامه افزود: همان طور که بارها شاهد بودیم مسئله قاچاق فیلم هم هست که بارها خواسته ایم جلوی آن گرفته شود، چون اینها سرمایه هایی هستند که واقعاً حیف و میل می شوند.قاچاق فیلم یک مشکل اساسی است که سالهاست در کشور داشته ایم و لازم است حل شود. حالا وقتی ما شورایی در وزارت ارشاد منصوب می کنیم که در این شورا پروانه ساخت تصویب می شود و کارگردان کار را می سازد، بعد ممیزی و اصلاحات به آن می خورد و در شورای مربوطه فیلم را می بینند و مجوز نمایش صادر می شود، تمام سینماداران و ارگان های دولتی و غیردولتی باید احترام آن امضا را حفظ کنند. اگر احترام امضا را حفظ نکنیم، یعنی بی احترامی به آن وزارتخانه و به کسانی کرده ایم که پای آن پروانه را مُهر کرده اند. به هر صورت تا جایی که اطلاع دارم شورای پروانه نمایش اشخاص مختلفی هستند که مورد وثوق دولت قرار دارند. مشکلم با یک یا دو ارگان خاص نیست ، باید احترام بگذاریم فیلم مجوز دار را نمایش دهیم. اینکه جلوی نمایش فیلم را بگیریم، صحیح،اخلاقی و قانونی نیست. حالا یک موقع جا نیست، هفته دیگر فیلم را روی اکران بگذارند. این یک بحث دیگر است، اما اینکه فیلم را به کل تحریم کنند، کار درستی نیست. البته خوشبختانه آرام آرام شرایط رو به بهبود می رود و توقع داریم این اتفاقات تکرار نشوند. این مسائل با حُسن نیت حل می شود. اینها فیلم هایی نیست که در کشورهای دیگر ساخته شده و مخرب باشد. فکر می کنم بدترین فیلم سینمای ایران هم ساخته شود، اگر پروانه بگیرد از بهترین سریال هایی که در این شبکه های ماهواره ای پخش می شوند و خانواده ها را به انحرافات مختلف می کشد و از نظر اخلاقی مناسب نیست، بهتر است. چطور برای آنها راهی پیدا نمی کنیم وشبکه های ماهواره ای هر چیزی را به اسم فیلم وسریال به خورد تماشاگران ما می دهند. ظاهرا فقط زورمان به سینمای ایران می رسد! فکر می کنیم مثلاً اگر جلوی یک فیلم را بگیریم، کار هنر درست می شود، خیر چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
تهیه کننده فیلم «پاتو زمین نذار» اظهار داشت: درخواستم به عنوان کسی که در سینما فعالیت می کند این است که باید یک مقدار سعه صدر داشته باشیم. به نظرم اینکه پنبه یک فیلم زده شود از لحاظ اخلاقی درست نیست. مضاف بر اینکه در هر صورت ارگان های دولتی همیشه باید حامی بخش خصوصی باشند، چون چشم امیدمان به ارگان های دولتی است که به عنوان حافظ هنر کشور کار می کنند. ما بارها گفته ایم صدا و سیمای عزیز، شهرداری محترم و … شما ارگان ها و سازمانهایی هستید که می توانید به سینمای ایران سرویس دهید و به جریان اطلاع رسانی کمک کنید. فقط جوری نباشد که به فیلم های دولتی کمک شود، بلکه باید به بخش خصوصی هم کمک کنند.
این پخش کننده در خصوص اینکه حوزه هنری یا شهرداری تا به حال با فیلم او برخورد مشابهی را داشته اند یا خیر، افزود: یکی- دو فیلم بود که حوزه با آن مشکل داشت، اما طی جلسات مشترکی که برگزار کردیم، خوشبختانه مشکلشان حل شد.
اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: یک فیلم اگر روی بورس می افتد و با استقبال خوبی رو به رو می شود، اگر یک سینما آنرا اکران نکند، خب به هر صورت در نهایت تماشاگر فیلم را می بیند. به نظرم محروم کردن یک فیلم سینمایی که مخاطبان زیادی دارد، قطعاً به آن لطمه می زند. بالاخره هر سالن سینمایی ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون فروش دارد و … کمک به استقبال بالا از آن فیلم و افزایش فروشش می کند. فرض کنید اگر فیلمی حتی از یک سالن سینما محروم شود، چه ضربه ای می خورد و چقدر ضرر می بیند.
***
محمد احمدی:
با سلیقه ای برخورد کردن یک سری فیلم ها را نابود می کنند

محمد احمدی معتقد است: وقتی از مرجعی مثل وزارت ارشاد پروانه نمایش برای فیلم ها صادر می شود، دیگر بقیه جاها مثل حوزه هنری یا همین موسسه تصویرشهر نباید به سختی و سلیقهای با آن برخورد کنند.
تهیه کننده فیلم «رقص پا» در این خصوص به بانی فیلم گفت: به نظرم راهکار حل برخوردهای سلیقه ای با فیلمها و تحریم آنها، این است که خود وزارت ارشاد باید به یک جمع بندی برسد و مداخله کند. غیر از این فقط می توانند نظر دهند، ولی حق ندارند فیلم را تحریم کنند ودر سینمهاهایشا نکه اغلب هم دولتی است به نمایش نگذارند. در مجموع نباید سلیقه ای برخورد کنند و فلان فیلم خاص را در سینماهایشان نشان ندهند. امروز این معضل را متأسفانه داریم. حتی در بخش خصوصی هم شاید چنین رفتارها و برخوردهای حذفی را شاهد باشیم که به فیلم ها ضربه می زند. باید یک راهکار کلی پیدا شود و کارشناسان وزارت ارشاد در مجموع برای اکران فیلم ها به جمع بندی برسند که در اصل سینماها در خدمت یک تعداد فیلم خاص نباشند و سالنها برای همه فیلم ها مساوی تقسیم شود. این مسئله خیلی مهم است که به یک نقطه نظری برسند که سینماها حالا هم حوزه هنری هم بخش خصوصی در خدمت همه فیلم ها باشند و مردم دوست دارند به همه سینماها بروند. نه اینکه یک فیلم خاص را با سلیقه ای برخورد کردن، نابود کنند، ولی متأسفانه با این معضل رو به رو هستیم.
تهیه کننده فیلم «اسکی باز» در خصوص اینکه حوزه هنری یا شهرداری تا به حال با فیلم های او نیز این برخورد را کرده اند یا خیر، افزود: بله، موسسه تصویر شهر با فیلم «رقص پا» نیز همین برخورد را داشت و متأسفانه این معضل را داشتیم و آنرا اکران نکردند. گفتند که اکران نمی کنیم و هر چقدر هم پیگیری کردم، اما زیر بار نرفتند.
تهیه کننده فیلم «شاعر زباله ها» درباره اینکه چنین رفتارهایی چقدر تأثیر منفی روی فروش فیلم ها می گذارد، خاطرنشان کرد: وقتی سالن نمی دهند، قطعاً فیلم هم تماشاگر زیادی پیدا نمی کند. به عنوان مثال پردیس ملت یک سری تماشاگر خاص خود را دارد که فقط همانجا به دیدن فیلم می روند. وقتی فیلم هایی که آنجا نشان داده نشود، شاید متوجه نشوند که اکران شده اند و اگر تبلیغات هم باشد، به دلایل متعددی از جمله بُعد مسافت برایشان مهم نیست و بعداً DVD آنرا تهیه می کنند و می بینند و این روی فروش فیلم تأثیر منفی را می گذارد.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *