سکان کشتی سینما به دستان کدام ناخدا قرار خواهد گرفت

کار سخت رییس جدید سازمان سینمایی

بانی فیلم ، گروه سینمای ایران: با اعلام کناره گیری غیرمستقیم دکتر مصطفی ابطحی به عنوان جدی ترین گزینه تصدی پست ریاست سازمان سینمایی؛ بار دیگر بازار حدس و گمان ها داغ شد و احتمالاتی که پیشتر توسط دست اندرکاران سینما در مورد فهرست کاندیداها وجود داشت، وارد مرحله جدیدی شد.
برگزاری جلسات مختلف توسط رییس فعلی سازمان سینمایی با طیف های مختلف سینمای ایران با آنکه به نظر می رسید ابتدا شکل مشورتی و نظرخواهی داشته باشد، اما برخی از خبرها از پیش کشیده شدن چند نام و پیشنهاد محمدمهدی حیدریان و ذکر نام هایی برای نشستن بر صندلی ریاست سازمان سینمایی حکایت دارد. این پیشنهادها به نظر می رسید به دلیل نزدیکی این افراد با گرایش فکری مورد علاقه حیدریان باشد.
دو گزینه جدی که در تعدادی از این نشست ها نامشان مطرح شده، رضا میرکریمی و محمدمهدی عسکرپور از فیلمسازانی هستند که بنا بر شنیده ها، هر دوی آنان در دیداری خصوصی، قبول این پست را رد کرده اند.
چنانچه این اخبار را در مورد عدم تمایل میرکریمی و عسکرپور بپذیریم، تعداد نفرات فهرست منتشر شده بر اساس گمانه زنی رسانه ها، انگشت شمار خواهد شد. تعدادی که احتمال تصدی پست ریاست سازمان سینمایی توسط آنان نسبت به سایرین بیشتر است.
نخستین نامی که احتمال ریاست اش از دیگر افراد بیشتر است، محمد احسانی مدیر فعلی شبکه نسیم و از مدیران موفق تلویزیون است.
نخستین حدسی که احتمال انتخاب احسانی را نسبت به سایر افراد فهرست بیشتر می کند، پیشینه مدیران ارشاد در پست های مختلف سازمان صداوسیماست؛ اکثریت قریب به اتفاق مدیران سینمایی وزارت ارشاد، پیش از حضورشان در این وزارتخانه مسئولیت های مختلفی در تلویزیون داشته اند.
احسانی البته زمانی که از تلویزیون به ارشاد آمد و در دوره ریاست حجت اله ایوبی برای مدتی نزدیک به دو سال مدیریت بر معاونت پر مسئولیت نظارت و ارزشیابی این سازمان را عهده دار بود، نتوانست دوره خود را در ارشاد به اتمام برساند و به دلیل بروز پاره ای اختلافات، ترجیح داد با مدیریت سینمایی خداحافظی کرده و به خانه خود در صدا و سیما بازگردد.
پذیرش پست مدیریت شبکه نسیم و موفقیت هایی که محمد احسانی در راه اندازی برنامه های پرمخاطب در این شبکه داشت، موجب شد نام او در زمره مسئولان موفق تلویزیون قرار گیرد.
همین احتمالات است که نام محمد احسانی را در مقایسه با دیگر افراد فهرست، به عنوان گزینه ای مطمئن برای تصدی پست ریاست سازمان سینمایی پررنگ تر می کند.
از نام محمد احسانی که بگذریم، کاندیداهای دیگری هم در فهرست خودنمایی می کنند که به نظر می رسد بیشتر ذکر نام شان محصول ارتباطات رسانه ای برخی از آنان باشد. در این میان عده ای از رسانه ها نیز که کمترین میزان شناخت از شرایط سینمایی و شاخصه ها و روال مدیریت سینمایی در وزارت ارشاد را دارند، نام برخی از دست اندرکاران سینما را به عنوان فرد مناسب جهت احراز پست سازمان سینمایی مطرح کرده اند؛ مرتضی رزاق کریمی یکی از این کاندیداهاست که با تجربه نه چندان طولانی مدتش در پست مدیریت سینمایی، کمترین بخت را برای احراز مقام ریاست سازمان را دارد.
او که در دوره حجت اله ایوبی به عنوان فرد شماره دو در مرکز سینمای مستند وتجربی در کنار طباطبایی نژاد قرار گرفت، فرآیند خاصی در مدیریتش در این نهاد مهم سینمایی دیده نشده است. آنچه در مورد رزاق کریمی و همچنین مدیر بالادستی اش طباطبایی نژاد قابل اشاره به نظر می رسد، ادامه روال سنتی مدیریت حاکم بر مرکز سینمای مستند و تجربی است! در دوران این دو مدیر مرکز، به جز ارائه آمار و ارقامی که روابط عمومی مرکز به عنوان عملکرد برای رسانه ها ارسال می شد، تقریبا هیچ گونه شاخصه قابل توجهی در نحوه مدیریت طباطبایی نژاد و رزاق کریمی در مرکز سینمای تجربی وجود ندارد.
برگزاری جشنواره سینماحقیقت با همان چارچوب های سالیان گذشته – البته با بودجه ای کمتر به دلیل مشکلات مالی دولت- و پیش بردن تولیدات روتین این مرکز سینمایی، از جمله کارهای معمولی طباطبایی نژاد و رزاق کریمی و مدیر بالادستی اش طباطبایی نژاد است.
در فهرست کاندیداها، گزینه دیگر به عنوان یکی از جدی ترین نامزدهایی که محمدمهدی حیدریان علاقمند به جانشینی اش بود، محمود اربابی از پرسابقه ترین مدیران معاونت سینمایی قبل و سازمان سینمایی فعلی است.
اربابی به دلیل ویژگی های منعطفی که مدیریتش در دوره های مختلف داشته، می توانست گزینه معتمد حیدریان باشد. احتمالی که با برگزاری جلسات مشورتی، رفته رفته کمتر و کمتر شد؛ تا اندازه ای که شنیده شد در یکی از جلسات مشورتی حیدریان با دست اندرکاران سینمایی، تقریبا نام محمود اربابی از فهرست کاندیداها خارج شد.
نفر بعدی این فهرست ابراهیم داروغه زاده است. او که در همان یکی- دو هفته نخست احتمال جانشینی اش تقریبا از میان رفت. معاون فعلی نظارت و ارزشیابی که پیش از این تجربیات متفاوتی در موسسه رسانه های تصویری و برخی از موسسات فرهنگی وابسته به شهرداری و وزارت بهداشت دارد، بنا به دلایلی نامشخص احتمال حضورش در مفام رییس سازمان سینمایی تقریبا از بین رفت و نامش از فهرست کاندیاهای پست ریاست سازمان خارج شد.
در نامه ای که چندی پیش چهار تشکل ساکن در خانه سینما برای وزیر اراشاد فرستاده بودند، از معاون سابق مطبوعاتی ارشاد، حسین انتظامی – هم به عنوان یکی از کاندیداها نام برده شده بود که به دلیل، نداشتن هیچ گونه پیشینه و تجربه مدیریتی او، خیلی زود نامش از فهرست گمانه ها حذف شد!
آنچه که از مجموع شرایط حاکم بر می آید، با وجود این که محمد مهدی حیدریان جلسات متعددی در هفته های اخیر برای رسیدن به یک نام برای واگذاری پست ریاست سازمان سینمایی برگزار کرده، اما نتایج این جلسات و تصمیم گیری ها بیشتر مشورتی است و در نهایت وزیر ارشاد باید بر اساس چارت مدیریتی این وزارتخانه، مدیر واجد شرایط را انتخاب و معرفی کند.
این موضوع شاید مهم ترین چالش عباس صالحی برای گذراندن دو سال پایانی دوران وزارتش بر جایگاه مهمترین نهاد فرهنگی کشور باشد. اینکه چه فردی بر اساس شایستگی هایش لایق احراز مقام عالی دولت در حوزه سینما را دارد، امری است علیهده، اما مهمترین نکته در انتخاب رییس بعدی سازمان سینمایی، آگاهی و احاطه او بر تمامی مسائل سینمای ایران و داشتن کاریزمای شخصیتی برای پیوند دوباره ارتباطات کمرنگ شده میان مدیریت سینما با همه اهالی سینماست.
وجود معضلاتی مانند چند دستگی و تنش های پنهان و آشکار میان اهالی سینما و اوضاع نابسامان فعلی سینمای کشور، نشان می دهد که رییس بعدی سازمان سینمایی باید بر بسیاری از پیش فرض ها و موقعیت سازی های صورت گرفته، خط بطلان بکشد و فضای تازه ای را در برابر سینمای ایران بگشاید.
وجود انحصارها و رانت هایی که سالیان درازی است عده ای را فربه کرده و خانه نشینی بخش عمده ای از فعالان سینمای کشور را موجب شده است از عمده مشکلات رییس سازمان سینمایی است که باید حل و فصل شود.
استقرار سینمای مبتذل، میدانداری عده ای که آنان را می توان «سوگلی»های سینما خطاب کرد، هویت عزتمند سینمای ایران را به تاراج برده و دیگر نمی توان نشانه های چندانی از سینمای شرافتمند و هویت دار ایران را مشاهده کرد.
بدیهی است چشم انداز سازمان سینمایی در دو سال باقی مانده از عمر دولت روحانی، چندان امیدوارکننده نیست و همین امر نشان می دهد که دشواری های فراوانی بر سر راه رییس بعدی سازمان سینمایی قرار دارد…

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *