سکانس اول

کوران جشنواره ‏هایی گران!

مسعود داودی/ سردبیر

هرچند گمانه زنی هایی که در سالیان گذشته در باره میزان بودجه و چگونگی خرج کرد برگزاری جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر می شد واقعیت های هزینه کرد مسئولان برگزاری این دو رویداد سینمایی را مشخص می کرد اما در هفته گذشته و با خبری که خبرگزاری ایلنا به نقل از سایت دسترسی آزاد به اطلاعات و اخبار تنظیم و روی خروجی اش فرستاد، دامنه وسیعی از واکنش های مثبت و منفی را در میان جامعه سینمایی و دوستداران سینمایی به وجود آمد.
این خبر جنبه هایی از میزان هزینه کرد جشنواره ملی فیلم فجر در ابعاد بزرگ و جشنواره بین الملل فیلم فجر در اندازه هایی کوچک تر را روشن ساخت که تا روز اعلام آن، حتی از سوی برخی از مسئولان برگزاری هم به عنوان یکی از خطوط قرمز تلقی می شد و به پرسش هایی در این ارتباط پاسخی داده نمی شد.
مرز باریک میان ارقام بودجه مصوب شده و میزان هزینه ای که توسط مدیران اجرایی صورت می گرفت، برخی شائبه ها را نسبت به نحوه هزینه ها و تطابق میان میزان هزینه و بودجه تصویب شده را موجب شد.
این پرسش که در رویدادی مانند جشنواره ملی فجر و با پیشینه ای سی و چهار ساله و در زمان یازده روز و برگزاری در تهران و بیش از سی شهر کشور، آیا هزینه ای یازده میلیاردی جایگاهی منطقی دارد یا خیر و از سوی دیگر یافتن جوابی برای این سئوال که آیا هزینه مبلغ هشت میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون تومان برای جشنواره بین المللی فیلم فجر با سابقه ای چهارساله که به شکل منفک از جشنواره ملی در مدت یک هفته و با حضور مهمانان خارجی در پردیس چارسو برگزار می شود جایگاه و توجیه مناسبی دارد یا نه، به خودی خود می تواند ضرورت های شفاف سازی و پیشگیری از سوءاستفاده های تبلیغاتی و جناحی را باز تعریف کند.
در روزهای اخیر شاهد بودیم برخی از جریانات رسانه ای همسو با دولت های نهم و دهم، تلاش بسیاری کردند تا خبر اعلام هزینه های جشنواره های فجر را دستاویزی برای موجه جلوه دادن هزینه کردهای خود کنند و با مقایسه ای مع الفارق، دولت های یازدهم و دوازدهم را متهم به ریخت و پاش کنند!
بیشتر دست اندرکاران سینما و بخش زیادی از اهالی رسانه تقریبا در مورد میزان بودجه های تعیین شده از محل پرداخت های دولت و جذب اسپانسرهای جشنواره های فجر آگاهی کامل داشته و دارند؛ آنچه که به نظر می رسد موجب شد تا این امکان تبلیغاتی به دست حامیان دولت نهم و دهم برای تاختن به مدیریت سینمایی دو دولت حسن روحانی فراهم شود، اصرار برخی از دست اندرکاران یکی از این جشنواره ها برای پنهان نگه داشتن رقم بودجه اختصاص داده شده و میزان خرج کرد توسط دست اندرکاران بود؛ این تلاش البته به شکلی ناشیانه به عنوان یک تاکتیک مدیریتی مورد استفاده قرار گرفت و کار را تا به جایی پیش برد که حتی مسئول مستقیم جشنواره از پاسخ دادن به پرسش خبرنگار بانی فیلم در مورد بودجه جشنواره شانه خالی کرد، اما این شیوه ممانعت از اعلام اطلاعات مالی، راه را برای تحلیل ها و گزارش هایی هموار کرد که بیشترشان ماهیت واقعی نداشتند!
متاسفانه یکی از نکات مهمی که در برگزاری جشنواره های فیلم در کشوران هنوز مورد عنایت و توجه قرار نگرفته، ضرورت های واگذاری آنها به سازمان ها و نهاد های فرهنگی بخش خصوصی است.
به عنوان مثال بخش قابل توجهی از بودجه های فستیوال های سینمایی که در کشورهای مختلف برگزار می شود ، از محل کمک های فرهنگی سازمان هایی مانند شهرداری ها و تشکل های مردم نهاد تامین می شود. این هزینه ها در بخش هایی به صلاحدید دبیر آن فستیوال هزینه می شود و البته که به شکلی کاملا شفاف می توان به محل های خرج کرد و اطلاعات مربوط به هزینه های جشنواره دست یافت.
در کشور ما به دلیل بروز برخی از سوء تعبیرها، به نظر می رسد اختصاص بودجه های دولتی و توجه برخی از مدیریت ها به وجوه تبلیغاتی، احتمال بروز بی نظمی ها در میزان هزینه ها وجود دارد. این بی نظمی ها زمانی بیشتر می شد که بخش قابل توجهی از بودجه های اختصاص یافته از محل جذب اسپانسرها و حامیان مالی تامین می شد؛ به عبارت دیگر این بی انضباطی مالی با حضور حامیان مالی شدت بیشتری به خود می گرفت!
توجه نکردن به نکات کلیدی و گرفتار شدن در آماری که توسط برخی از مسئولان برگزاری فستیوال ها ارائه می شد، راه را برای «گران» برگزار کردن رویدادهای مهم سینمایی هموار می کرد. از همین نقطه بود که هیچ تمایلی برای رفع بسیاری از ضعف های اجرایی به جا مانده از سالیان گذشته وجود نداشت و در نتیجه شان و جایگاه رویدادهای معتبر و هویتی جشنواره های فیلم فجر را دچار نوعی روزمرگی می ساخت.
توجه و اهتمام ویژه ای که وزیر ارشاد دولت دوازدهم نسبت به روشنگری و شفاف سازی در هزینه های بودجه های مصوب اختصاص یافته به جشنواره های ملی و جهانی فجر به کار گرفته و با توجه به حساسیت هایی رییس سازمان سینمایی به نظر می رسد می توان امیدوار بود که صورت وضعیت خرج کردهای هر جشنواره ای با ریز هزینه ها در پایان آن رویداد مهم سینمایی قابل دست یافتن باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *