گفت و گوی باني فيلم با محمد فيلي بازيگر سريال «گسل»

گاهی باید به مسوولان تلنگر بزنیم

بانی فیلم-گروه تلویزیون – فاطمه شهدوست: محمد فیلی که بیش از سه دهه از حضورش در دنیای تصویر می گذرد و تا کنون فیلم ها و سریال هایی چون جلال الدین، پشت کوه های بلند، چاردیواری، روز شیطان، پایان خدمت و … را در کارنامه کاری خود داشته است، بعد از حضور در سریال مختارنامه و نقش شمر درآن که کم و بیش مورد توجه قرار گرفت، مدتی به دور از هیاهوی دنیای تصویر، کم تر در این فضا حضور داشت.
وی بعد از این وقفه مدتی است که با سریال «گسل» مجددا به تلویزیون برگشته است و در قالب کاراکتر جدیدی نسبت کارهای قبلی خود، در نقش متفاوتی حضور دارد.
این اتفاق بهانه ای شد تا مادر بانی فیلم گفت و گویی با وی داشته باشم.
فیلی در بخشی از این گفت و گو درباره عامل وقفه ای که این روزها اغلب بازیگران را درگیر خود کرده است صحبت کرد و تولیدات کم با کیفیت نامطلوب را عامل این اتفاق خواند، و همچنین سریال گسل را طنزی خواند که با دیالوگ ها و فضای موجود در آن مسوولان را قلقلک می دهد و به آن ها تلنگر می زند که حواسشان بیشتر به مردم باشند. او در بخش دیگری از صحبت هایش به لزوم ساخت و پرداخت چنین کارهایی تاکید کرد و از مسوولان نیز خواست تا در این حوزه با تولیدکنندگان همکاری کنند و در واقع به آن ها پر وبال دهند تا مشکلات مردم در قاب این دست تولیدات مطرح شود.

 

با برگشت شما به تلویزیون و وقفه ای شروع کنیم که بعد از مدت ها با سریال «گسل» خاتمه پیدا کرد؛ کمی از ویژگی های این سریال و نقشی بگویید که باعث شد تا شما آن را بپذیرید.
-مدت ها است که اغلب دوستان من به علت مقطعی که تلویزیون تولیدات کمی داشت، کم کارتر شده بودند و این اتفاق برای من هم رخ داد. از طرفی مشکلات زندگی در یک سمت قرار دارد و نبود کار هم در سوی دیگر، در کنار این ها گاهی پیشنهاداتی وجود داشتند که جالب و قابل توجه نبودند؛ و این گونه شد که وقفه ای که به آن اشاره کردید مدتی من را درگیر کرد. در مورد سریال «گسل» هم باید بگویم که من آقای بذرافشان را می شناختم، کارهایش رادیده بودم و می دانستم که آدم توانمندی است، همچنین ادبیات کار هم برای من جالب بود و در واقع در عین جدیت طنز جذابی را با خود به همراه داشت به همین دلیل راغب شدم تا آن را تجربه و قبول کنم از سوی دیگر بحث کیفیت کارها نیز مطرح بودند و در این میان به نظرم سریال گسل آن کیفیت را داشت.
به کیفیت اشاره کردید، در این مدت سطح کارها و پیشنهاداتی که وجود داشتند چه طور بوند؟
-بله این موضوع واقعا نکته قابل تاملی است، در این مدت کارهایی به من پیشنهاد می شدند که من گاهی متعجب می شدم که چه طور به آن ها اجازه ساخت داده بودند و واقعا به جای پیشرفت، آن کارها عین پسرفت بودند و واقعا جای سوال دارد که ما چرا روزبه روز بدتر می شویم، در این میان واقعا اتفاقی رخ داده که جای تحلیل و بررسی دارد چرا که ساخت بعضی از این سریال ها حتی باعث می شود تا مردم با تلویزیون قهر کنند و از آن دلزده شوند. این درحالی است که مردم نیاز دارند تا سریال هایی ساخته شود که با تحلیل و کارشناسی صورت گرفته بتواند توجه آن ها را جلب و نگاه ها را به خود اختصاص دهد، اما این اتفاق مدت هااست که کم و بیش رخ می دهد و آن طور که باید به آن توجه نشده است.
باز هم به سراغ سریال گسل برویم، این سریال بعد از مدت ها در فضای جدیدی به نسبت کارهایی که وجود داشت، در قالب طنز به سیاست نزدیک شده است و در واقع نوعی طنز سیاسی را در کنار اتفاقات جدی که در آن رخ می دهد، به همراه دارد، کمی از داستان این سریال و جنس طنز موجود در آن بگویید، چه قدر آن را می پسندید؟
-به اعتقاد من در این کار ما تا حدی جلو رفتیم و در واقع توانستیم تا شوخی هایی را که کمتر در حوزه سریال سازی با فضای سیاست وجود دارد را داشته باشیم. این اتفاق خوبی است و می شود که کم کم در این نوع کارها مشکلات مردم را مطرح کنیم و به خیلی از مسائلی که کمتر به آن پراخته می شود، دامن زد. این گونه مردم هم آرامش بیشتری را پیدا می کنند و از سوی دیگر تلنگری هم به صاحب منصبان می خورد و با آن ها یادآوری می کند که شما باید مردم را داشته باشید و باید حواستان به این قشر باشد و از موقعیتی که دارید بایستی در راستای خدمت به آن ها استفاده کنید. همین آقایانی که الان روی کار هستند می توانند با انجام کارهای شایسته و ماندگار نه تنها به مردم کمک کنند بلکه نامشان در یاد ها نیز بماند. به همین دلیل این دست کارهایی که با این نوع نگاه تولید می شوند، می توانند جنبه یادآوری و تلنگر داشته باشند و من هم امیدوارم با ساخت سریال های این چنینی و در واقع طنزهای قلقلکی، تلنگرهایی به مسوولان زده شود و ارتباط آن ها با مردم دوستانه تر شود تا وضعیت مردم نیز بهبود پیدا کند. این اتفاق هم میسر نمی شو، مگر آن که مسوولان هم نظر لطف به این دست تولیدات داشته باشند.
کمی هم از کار با آقای بذرافشان به عنوان کارگردان بگویید، این همکاری چه ویژگی هایی داشت؟
– من پیشتر هم آقای بذرافشان رامی شناختم و درباره او می توانم بگویم که ایشان انرژی فوق العاده ای داشتند که موجب می شد تا از روز اول تا پایان کار، با همان قدرت پیش بروند و به گروه هم انرژی دهند. در واقع آدم احساس می کرد که اصلا خستگی نمی تواند او را از پا دربیاورد و این اتفاقی بود که موجب می شد تا علاوه بر انگیزه برای گروه، کار به خوبی و با حوصله و دقت پیش برود. نکته دیگر در مورد ایشان که بازهم برای بازیگر انگیزه ایجاد می کند، دکوپا‍ژهای خوب و بی نقصی بود که ایشان می نوشتند، یعنی دربعضی موارد من با خواندن متن با خودم می گفتم که این سکانس قرار است چطور پیش برود، اما فردا سر فیلبرداری می دیدیم که این اتفاق به نحو احسن رخ می داد. در همین راستا من فکر می کنم که اگر امکانات به او داده شود و در واقع سریال های الف به وی سپرده شود، ایشان به خوبی از پس آن برمی آید و کار خوبی را ارائه می دهند.
اما اتفاق دیگری که در این کار افتاده این است که شما در گسل علاوه بر بازیگران پیشکسوتی چون مهتاش نجومی، با بازیگران جوان و تازه کار نیز همبازی هستید، از این همکاری و تجربه بگویید.
-در مورد بازیگر پیشکسوت که از آن گفتید باید بگویم که من بارها با خانم نجومی کار کرده ام که در چند سریال ایشان نقش همسر من را داشتند و در سریال مولانا نیز او نقش مادر من رابازی می کرد. این اتفاق باعث شد تا در این سریال نیز کارما راحت باشد یعنی ما همدیگر را می شناختیم و به بازی یکدیگر آشنایی داشتیم، به همین دلیل بده و بستان ها و تقابل لازم برای کار به خوبی پیش می رفت و این همکاری موفقیت آمیز بود. در مورد بازیگران تازه کار سریال نیز باید بگویم که آن ها خوشبختانه شروع خوبی داشتند و علاقه و پشت کار عجیب آن ها موجب می شد تا گروه هم انرژی بگیرند و ماهم با انر‍ژی بیشتری کار کنیم.
علاوه بر این ها سریال گسل جزو مجموعه هایی است که از زمان شروع آن تاکنون تقریبا آن ریتم لازم را حفظ کرده و جریان آن سیر صعودی داشته است. پیشبینی شما از میزان مخاطبان این سریال و حفظ ریتم آن تا پایان کار چه طور است؟
-من در مجموع از اتفاقی که در نهایت برای پخش آماده شده است چندان مطلع نیستم چرا که در این مسیر اصولا هر کاری دچار تغییراتی می شود که ما از آن بی خبر هستیم، اما اگر همان متن و کاری که از ابتدا صحبت آن بود ساخته شده باشد، با توجه کارگردانی جالب توجه آقای بذرافشان می توانم بگویم که مطمئنا این کار تا پایان ۴۰قسمتی خود به همان شکلی که تا کنون شاهدش بودیم، پیش خواهد رفت و من مطمئن هستم که انتهای این کار ناامید کننده نخواهد شد. علاوه بر این ها تاکنون تا جایی که من بازخورد های موجود را دیده ام این کار مورد توجه مخاطبان و بینندگان قرار گرفته است و با ریتم و فضای موجود، پیشبینی من و دیگر اعضا گروه این است که این روند تا پایان سریال ادامه خواهد داشت.
در حال حاضر مشغول کار دیگری هستید و یا پیشنهادی بوده که بتوانید از آن بگویید؟
– بله؛ علاوه بر این سریال، مدتی است که من مشغول سریال هاتف به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی نعمت. چگینی شده ام. این سریال که یک کار مناسبتی است، روزهای پایانی فیلمبرداری را پشت سرمی گذارد و قرار است تا در ماه رمضان به روی آنتن برود، بعداز ضبط لوکیشن های شهری نیز ما در ۵ و ۶ مهرماه برای تصویربرداری سکانس های مربوط به محرم و عاشورا تاسوعا راهی کربلا می شویم و بعد ازآن احتمالا کار از ۱۲ هم ماه محرم پخش خواهد شد.
اگر نکته و صحبتی باقی مانده که من نپرسیدم و مایلید تا از آن بگویید، بفرمایید.
– در این جا جادارد که من بازهم از آقای بذرافشان، نظمی که در گروه ایشان و پرداخت هایی که همیشه دغدغه بازیگران و اعضای گروه بوده، تشکر کنم و امیدوار هستم تا این نظم در همه گروه ها اتفاق بیفتد و دیگر نگرانی بابت این موضوع وجود نداشته باشد، چرا که این موضوع غالبا مورد بدقولی هایی واقع می شود که آزاردهنده است. همچنین بازهم آرزو می کنم تا تولیدات که در صف ساخت و تولید هستند به خوبی تمام مراحل خود را پشت سربگذارند و به سمت و سویی پیش بروند که درد و مشکلات مردم را منعکس کنند تا بلکه کمکی برای رفع مشکلات آن ها شوند.

نظرات 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *