یادداشت رسیده

«گل نساء»، فیلمی که برای ساختش شب و روز نداشتم

محمد فکوری*
ستار چمنی گل، کارگردان فیلم بلند داستانی «گل نساء» را سال هاست که می شناسم و او نیز مرا، ولی فرصت پیش نیامده بود که با ایشان کار کنم.
زمانی که فیلم نامه گل نسا به من پیشنهاد شد، در مورد ماهیت فیلم نامه پرسیدم و ایشان گفتند که قصه فیلم در یک کوره آجرپزی اتفاق می افتد.
با توجه به تخصصم که در زمینه فیلمبرداری است، فهمیدم که می شود به لحاظ بصری کمک های زیادی به فیلم کرد و حسی به من می گفت کار خوبی شکل خواهد گرفت. پذیرفتم و قرار گذاشتیم در اولین فرصتی که شرایط تهیه و تولید اجازه بدهد، کار را بسازیم.
در این مدت بارها فیلم نامه را خواندم و با آقای چمنی گل در ارتباط بودیم. از زمان سفارش فیلم نامه به من تا تولید یکسال طول کشید. شش ماه بعد از سفارش فیلمنامه به من، پیش تولید کار با انتخاب تهیه کننده و لوکیشن و بازیگر جدی شد.
اولین جلسه ملاقات من با تهیه کننده ای که میخواست کار را تولید کند، شش ماه بعد از تهیه فیلمنامه بود. با آن تهیه کننده تا مرحله عقد قرارداد با عوامل و تست دوربین پیش رفتیم. اما بعد از ۵ ماه و در آستانه شروع فیلمبرداری کار خوابید و فهمیدیم که با این تهیه کننده فیلم تولید نخواهد شد.
در این شرایط همیشه کنار ستار چمنی گل بودم و فکرهایمان را برای تولید روی هم گذاشتیم تا شاید اوضاع قدری بهتر شود.قاعدتاً با این وضعیت تولید، گل نسا نباید ساخته می شد.
فکر می کنم ساخته شدن گل نسا لطف خداوند و احترام به شخصیت والای ستار چمنی گل و فشارهای وارد شده بر او و خانواده اش بود.
گروه صحنه و تدارکات سه هفته در لوکیشن کار کرده بودند و در آخر، کار خوابیده بود. در نهایت با همراهی یکی از دوستان به نام آقای کریمی و همراه شدن با آقای چمنی گل، باعث شد که کار شروع شود.
خوب می دانستم ستار چمنی گل و خانم ویدا صالحی چه ها کشیده اند. در این یک سال خودم هم با اینان همراه بوده ام و همه چیز برایم ملموس بود.
به خودم قول داده بودم فریم به فریم این کار را عاشقانه کار کنم به پاس زحمات این عزیزان. چون که مسئولیت سنگینی بر دوشم بود و سرنوشت دوستم و خانواده اش به این فیلم بستگی داشت.
شب و روز نداشتم و از خدا می خواستم کمکم کند، چرا که بخش حساس ساخت این فیلم را به من سپرده بودند و مهم تر اینکه خیلی به من اعتماد داشتند. چیزی که کار را برایم سخت تر می کرد.
از خدا خواستم تمام زوایای پنهان این تک لوکیشن را برایم رو کند تا چیزی از قلم نیفتد و بهترین زوایا ثبت شود. تکرار زوایای دوربین در این تک لوکیشن خطر بزرگی برای فیلم بود و فرار از این خطر انرژی زیادی از من می برد. هر شب ۴ یا ۵ ساعت بیشتر نمی خوابیدم. به عمد کفش و صندل پوشیده بودم تا کف پاهایم خاک کوره را لمس کند، چون نمی خواستم چیزی بین وجودم و خاک کوره فاصله بیاندازد.
روز به روز کار پیش می رفت و خدا پشت ما بود. فیلمبرداری نزدیک به یک ماه طول کشید و انصافاً گروه همدل و همراهی داشتیم. انسان های نازنینی بودند که جمع شده بودند تا گل نسا با نهایت عشق ساخته شود.
برای همه عوامل و همه دوستان آرزوی موفقیت دارم.
کار با دوربین RED فیلمبرداری شد و خوشبختانه جوایز و افتخارات متعددی را دریافت کرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنم: دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره بین المللی فیلم کازان- روسیه ۲۰۱۸،کاندیدای جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره بین الملی فیلم رمی- هیوستون- آمریکا ۲۰۱۸،کاندیدای جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره بین الملی فیلم بروکلین- نیویورک- آمریکا ۲۰۱۸،دریافت جایزه بهترین فیلم از جشنواره بین الملی رمی- هیوستون- آمریکا ۲۰۱۸،کاندیدای جایزه بهترین بازیگر از جشنواره بین الملی فیلم بروکلین- نیویورک- آمریکا ۲۰۱۸،کاندیدای جایزه بهترین فیلم از جشنواره بین الملی فیلم بروکلین- نیویورک- آمریکا ۲۰۱۸٫
* مدیر فیلمبرداری فیلم «گلنسا»

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *