پنجشنبه و جمعه تلویزیون حرفی برای گفتن ندارد

آخر هفته؛ تلویزیون خموده!

بانی فیلم – گروه تلویزیون – مجتبی احمدی: به رغم اینکه معاون سیما حساسیت بسیار زیادی روی آخر هفته‌های تلویزیون دارد و حتی دستور اکیدی به مدیران خود بر کنداکتور متفاوت پنجشنبه و جمعه‌ها داشته و دارد اما شما خمودگی کنداکتور را در روزهای پایانی هفته بیش از روزهای دیگر حس می‌کنید.
اگر چه شنیده می‌شود علی اصغر پورمحمدی معاون سیما بر تحول و زیر و رو شدن برنامه‌های پنجشنبه‌ها و جمعه‌های تلویزیون تاکید بسیار دارد و معتقد است تلویزیون باید در روزهای پایانی هفته پر از برنامه‌های جذاب، سرگرم کننده و حتی پر سر و صدا باشد اما با این حال اوضاع و احوال تلویزیون در روزهای پایانی نشان از علاقه مدیران تلویزیون بر ایجاد فضای مفرح آخر هفته برای مخاطبانشان ندارد.
چند دلیل عمده می‌تواند در این راستا قابل بحث و توجه باشد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

 همیشه پای پول در میان است!
از هر مسیری که کمبودها را در اوضاع و احوال فرهنگی ورق می‌زنیم، در نهایت به پول می‌رسیم. پول امروز حلقه مفقوده تلویزیون است که البته نتیجه‌اش را بزودی در اجتماع خواهیم دید و این ضرر به آن معنا نیست که بتوان با تزریق مجدد بودجه جبرانش کرد. حتماً موافق هستید با کارشناسان حوزه فرهنگ و جامعه شناسی که هر چه برای حفظ فرهنگ موجود تلاش شده و پول خرج شود کم است و البته هزینه نیست و سرمایه گذاری محسوب می‌شود. به هر حال پر واضح است در بحث فرهنگ و امور سرگرمی ساز جامعه و حتی آموزش‌های اخلاقی- رفتاری زندگی هر چه هزینه کنیم کم است و نباید به فکر بازگشت سرمایه در این باب باشیم که باید ردیف بودجه‌ای منظم و مشخصی برای آن در نظر بگیریم. متاسفانه این روزها تلویزیون با کمبود بودجه مواجه است و مدیریت اوضاع و احوال این روزهای تلویزیون به لحاظ مالی کار آسانی نیست.
بی شک برنامه سازی یکی از گران‌ترین امور در حوزه فرهنگ‌سازی اجتماعی محسوب می‌شود و کمبود بودجه و کسری‌های تولید به واسطه عدم وجود بودجه کافی خیلی مشخص توی ذوق می‌زند. اینکه در این مورد حساس تصمیم جدی و اکید از مسوولین محسوس نیست، کمی جای نگرانی دارد.
 سردرگمی در پیدا کردن مخاطب؟
اگر بخواهیم برای پنجشنبه و جمعه‌ها برنامه سازی کنیم، چه لقمه‌ای می‌تواند مفید باشد؟ جالب است شنیده می‌شود مسوولین شبکه‌های مختلف سیما نمی‌دانند با اندک بودجه موجود در خزانه‌شان بهتر است چه برنامه‌ای بسازند که بتواند آخر هفته‌ای جذاب را برای مخاطب رقم بزند؟! مسابقه؟ سریال؟ گفت‌وگو محور ترکیبی؟ جنگ‌های طنز؟ سریال طنز؟ اینکه چه جنس برنامه‌ای می‌تواند آخر هفته مخاطب را به خود جلب کند، سوالی است که خیلی راحت می‌توان با یک نظرسنجی و تحقیق میدانی به آن رسید. مدت‌هاست این قول داده شده که با تغییر و تحولات مفصل در کنداکتور روزهای پایانی هفته به دنبال ایجاد لحظاتی شاد و مفرح برای مخاطبان هستند اما این اتفاق هر روز نمی‌افتد و رقبا هم از سوی دیگر در این راستا کوتاهی نمی‌کنند.
 وقتی زور آن سوی آبی‌ها بچربد!
چرا به بحث رقیب باید نگاهی چپ چپ داشته باشیم؟! در اینکه رقیب تا دندان مسلح و بدون ممیزی و محدودیت و متمول و از خط قرمز عبور کرده ما، از هر ترفندی برای جلب مخاطب استفاده می‌کند که حرفی نیست، اما سابقه نشان داده هرگاه بحث رقابت به میان آمده ما به یک عزم ملی رسیده‌ایم. ای کاش روسای سازمان به این ماجرا، عزم ملی را ضمیمه کنند و از برنامه سازان متبحر و کاربلدشان و حتی از فکر و نیروهای جوان و کار آموخته‌شان سود ببرند و چاره‌ای کنند پنجشنبه و جمعه‌ای را که تلویزیون وطنی به یکباره در خانه‌ها تعطیل می‌شود و شبکه‌های ماهواره‌ای رقابت‌شان را برای جذب مخاطب ایرانی عزم جدی می‌کنند. قاعدتاً هر صاحب رسانه‌ای از ساعت پر بیننده رسانه‌اش برای حفظ و جا انداختن آثارش نهایت استفاده را می‌برد. چرا ما فکر می‌کنیم پنجشنبه و جمعه تلویزیون مخاطب ندارد؟! مگر در فصل زمستان چقدر مسافرت داریم که تا این حد با حساسیت حتی سریال‌های دنباله دار را تعطیل می‌کنیم که مبادا مخاطب یک قسمت را از دست ندهد!
جالب است که معتقدیم پخش سریال هر شبی در شب‌های پایان هفته به حیف و میل شدن مجموعه می‌انجامد. واقعاً شما برای پنجشنبه و جمعه تلویزیون چند برنامه جذاب می‌توانید نام ببرید!
شب جمعه‌ای که اعضای خانواده دور هم هستند یا در کنار اقوام اوقات سپری می‌کنند، رسانه ملی چه برنامه‌ای دارد؟ سر و گوشی در کنداکتور تمام شبکه‌ها که بچرخانید، دو برنامه جذاب یافت نمی‌شود و گویا اصلاً تلاش بر این است که برنامه‌های جذاب و دارایی‌های هر شبکه (اصطلاحاً) در این ساعت حرام و هدر نشود. در حالی که در فصل سرد تلویزیون تماشاگر تلویزیون زمان بیشتری را به رسانه اختصاص داده و تعداد مخاطب به حجم وسیعی می‌رسد ولی کنداکتور موجود او را مجبور می‌کند دست به دامن رسانه‌های آن سوی آبی باشد در حالی که دلش با آنتن وطنی است.
 اعتماد بی جواب
مدام از اعتماد مخاطب تلویزیون به تولیدات وطنی گفته‌ایم. بر کسی پوشیده نیست که خانواده ایرانی علاقه‌مند است آثار تلویزیون خودمان را دنبال کند، به شرط آنکه تمام خواسته‌های رسانه‌ای‌اش از اخبار، فیلم و سریال، برنامه‌های علمی، گفت‌وگوهای موثر، مسابقات جذاب و هیجان انگیز و… در همین تلویزیون یافت شود. اعتماد به تلویزیون یک ماجرای اعتقادی است، اما حفظ این اعتماد به تلاش نیاز دارد. رقبای ما فرصت نخواهند داد بیش از ۱۰ ماه از سال بگذرد و ما برای یک کنداکتور جذاب در روزهای پایانی سال، دست دست کنیم آنها سبد خانواده ایرانی از نیازهای رسانه‌ای را می‌شناسند، روی آن وقت می‌گذارند، نوع خواسته‌ها را سبک و سنگین می‌کنند، روی آن بودجه می‌گذارند و اجازه نمی‌دهند این باکس پر تماشاگر به لحاظ پیک زمانی از دست برود.
 به چه کسی برخورد؟!
به نظرم به کسی برنخورد، چرا باید از دلسوزی‌ها برنجیم؟! وظیفه رسانه‌ای ایجاب می‌کند که خوبی‌ها را بگوییم، ایرادها را یادآوری کنیم و دلسوزانه مراقبت کنیم از آنچه روی آنتن پر مخاطب‌ترین رسانه موجود می‌رود. پنجشنبه و جمعه تلویزیون نیازمند تولیدات بهتری است. برنامه‌هایی که مخاطب انتظار آنها را بکشد. برنامه‌هایی که خواسته امروز بیننده است. این زمان مشخصاً طیف وسیعی از اعضای یک خانواده ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد، در واقع برای چیدمان کنداکتور پنجشنبه و جمعه باید تمام اعضای یک خانواده مد نظر قرار گیرد و چیدمانی مفرح و رنگارنگ از برنامه‌های جذاب را برای این دو روز مشخص در نظر گرفت.
متاسفانه حس می‌شود مسوولان این دو روز را یک زمان مُرده به لحاظ جذب مخاطب انگاشته‌اند، در حالیکه واقعیت این نیست. کافی است مدیران و سیاست گذاران سیما به اعضای خانواده خودشان نظر کنند تا متوجه شوند این زمان جزو لحظات پرمخاطب سیماست، به شرط اینکه برنامه‌ای برای پخش وجود داشته باشد.
 پیشنهادها…
الف: سریال‌های طنز:
بی‌تردید آثار طنز تلویزیونی جزو معدود آثاری هستند که مخاطب انبوه و اکثراً در سن و سال‌های مختلف را دارند. یکی از برنامه‌های پیشنهادی ما برای روزهای پایانی هفته، تولید آثار طنز جذاب و پر مغز با ساختار خاص و محتوای نقدهای اجتماعی، فرهنگی و… است که قطع به یقین می‌تواند مخاطب خودش را داشته باشد. اگر چه به سوزاندن مهره‌ها و دست به دست کردن آنها تبحر خاصی داریم، ولی هستند هنوز نیروهای جوان و البته با سابقه‌هایی که می‌توانند روزهای پایانی تلویزیون را برای مخاطب مفرح و جذاب کنند.
ب: سریال‌های تلویزیونی
اتفاقاً قطع سریال‌های هر شبی در شب‌های پایانی هفته می‌تواند از دستور کار مدیران پخش خارج شود. چرا سریال تلویزیونی‌ای که مخاطب خودش را به هر دلیلی پیدا کرده، باید از کنداکتور پنج شنبه و جمعه خارج شود؟
چون احتمال دارد مخاطب تلویزیون در این دو روز درگیر دید و بازدید و احیاناً مسافرت باشد؟! به دو دلیل این فرضیه زیر سوال می‌رود. اولاً که حق با حداکثر مشتری است که احتمالاً در شرایط موجود باید او را در خانه به انتظار سریال قلمداد کرد.
ثانیاً با پخش چند باره سریال در مقاطع زمانی مختلف بی‌شک مخاطبی که قصد داشته باشد سریال و روند روایت داستان را از دست ندهد در یکی از بخش‌های تکراری مخاطب سریال خواهد بود.
پخش سریال‌های هر شبی در شب‌های پایانی هفته با توجه به تعلق خاطر به آثار موفق می‌تواند موثر و مفید باشد.
ج : برنامه‌های ترکیبی و گفت و گو محور جذاب
در این سالها برنامه‌های ترکیبی و گفت و گو محور پر سر و صدا و پر حرف و حدیث و گرم کم نداشتیم. برنامه‌های چالشی و گپ و گفت با مدیران، هنرمندان، ورزشکاران و… که در واقع گپ و گفتی است برای پاسخ گویی به سوالات خاص مخاطبان از چهره‌هایی که کمتر در دسترس مردم هستند.
در همه جای دنیا برنامه‌های گرم گفت و گو محور با نزدیک شدن به خطوط قرمز افراد مختلف (با رضایت طرف مقابل و حفظ شئونات افراد و البته چهارچوب سیما) جذاب است و البته مخاطب خاص خودش را دارد. ما می‌توانیم با طراحی این دست برنامه‌ها از پخش برنامه‌های خنثی و آنتن پر کن حداقل در این باکس پر مخاطب فاصله بگیریم.
د: مسابقات جذاب
اصلا شک نکنید که به زودی طی گزارشی به افت کیفی اکثر مسابقات تلویزیونی خواهیم پرداخت. اما یکی از پیشنهادهای ما برای این زمان پر بیننده مسابقات تلویزیونی است. مسابقاتی جذاب و پر هیجان که بتواند طیف وسیع اعضای خانواده را درگیر خود کند.
متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم برنامه‌ای به سادگی اما جذابیت مسابقه هفته با اجرای مرحوم نوذری را تکرار کنیم. جالب اینکه تکرار مسابقات ماهواره‌ای (آکادمی‌ها) هم نتوانسته جذاب در آید. حتی کپی کارهای موفقی هم نبودیم، چرا که برنامه‌ای که فرمول موفقی داشته را نتوانسته‌ایم با همان ساختار و پایه و اساس روی آنتن خودمان تکرار کنیم.
هـ: چیزی شبیه به «نود»
اینکه چرا برنامه «نود» حتماً باید دوشنبه‌ها روی آنتن برود که سوالی است بی جواب! اما برنامه «نود» حتی در روزهای افت خودش و حتی در روزهای بی‌سوژه بودن جزو پر بیننده‌ترین برنامه‌های سیما محسوب می‌شود. چرا باید مجری، مدیر شبکه و… این برنامه مدام حرص زمان پخش برنامه را در یک روز میان هفته (به خاطر مخاطبانش که فردا بایستی راهی محل کار باشند) بخورند؟! خب این برنامه آغاز به کارش دوشنبه بوده قبول، چرا نمی‌تواند شب‌های جمعه روی آنتن شبکه سه برود و با خیال راحت تا دیر وقت با فوتبال دوستان گل بگوید و گل بشنود!؟ قطعاً آخر هفته زمان مناسب‌تری برای این برنامه و برنامه‌های شبیه به «نود» است چرا که تجربه نشان داده هر بار که به دلایلی برنامه «نود» در روزهای پنج شنبه روی آنتن رفته مخاطب دو چندانی داشته، چرا که تماشاگران و علاقه مندان بدون دغدغه روز کاری فردا، تا دیر وقت مخاطب جنجال‌های فوتبالی عادل فردوسی پور بوده‌اند.
و: مسابقات فوتبال
البته شاید تلویزیون حق کوچکی در تعیین زمان مسابقات فوتبال به خصوص تیم‌های پر طرفدار پایتخت باشد. سالها پیش سازمان لیگ اکثر مسابقات تیم‌های پرسپولیس و استقلال را در روزهای پنج شنبه و جمعه برنامه ریزی می‌کرد و این کار دو مزیت داشت، اول اینکه حجم تماشاگری که وقت رفتن به استادیوم را داشت بیشتر بود ثانیا در روزهای تعطیل مردم فرصت بیشتری داشتند تا از طریق تلویزیون بیننده مسابقات فوتبال باشند. مسابقه حساس پرسپولیس و سپاهان و استقلال و ذوب آهن که این هفته در چهارچوب مسابقات لیگ برتر انجام خواهد شد اگر به جای روز سه شنبه روز پنجشنبه یا حتی جمعه برگزار می‌شد هم تماشاگران مسابقه در استادیوم و هم بینندگان تلویزیونی آن چند برابر می‌شد. حوالی ساعت ۱۴ تا ۱۸ عصر حتی در فصل زمستان (در یک روز میان هفته) خیلی‌ها هنوز مشغول کار هستند و به منزل نرسیده‌اند پس این فرصت پر مخاطب را از روزهای تعطیل هم در سال‌های اخیر گرفته‌ایم.
 اسپانسرهای گران آخر هفته!
باز هم می‌رویم سر بحث شیرین و ماندگار بودجه، که این روزها حرف اول را در تولیدات تلویزیونی می‌زند. اگر باز بحث اسپانسر پیش بیاید و قرار باشد اسپانسرها به یاری تلویزیون بیایند، قطعاً ساعات پیک شب جمعه و حتی روز جمعه مدنظر آنها خواهد بود. به طور حتم اسپانسرها با توجه به نگاه اقتصادی‌شان در جلب مخاطب و مشتری به دنبال حمایت از برنامه‌های جذاب و پر مخاطب در ساعات پیک هستند، پس عملاً می‌توان به حضور اسپانسرهای مختلف در برنامه‌های جذاب و پر مخاطب در ساعات پیک پایانی هفته امیدوارتر بود.
تجربه ثابت کرده این روزها کارشناسان اقتصادی و مشاوران پشتیبانهای مالی یا همان اسپانسرها شناخت بسیار خوبی (شاید در حد مدیران سیما) از زمان پخش مناسب و حتی طیف مخاطب دارند لذا به لحاظ بودجه جای نگرانی نیست چرا که کافی است مدیران سازمان دستی به سر و گوش کنداکتور برنامه‌های پنج شنبه و جمعه خودشان بکشند تا اسپانسرها نیز وارد بازی شوند.
و حرف پایانی
اینکه معاون سیما اخیراً پیگیر یک کنداکتور متفاوت برای پنج شنبه‌ و جمعه‌های تلویزیون شده، ولی هیچ اتفاق خاصی در این مدت رخ نداده که هر دلیلی دارد ما نمی‌دانیم!!

اشتراک گذاری در:

نظرات 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *