سالن هست، اما کم است!

آشفته بازار شلوغ اکران، قربانگاه فیلمهای مهجور

بانی فیلم، گروه سینمای ایران: شاید پاییز امسال از حیث افزایش شمار فیلمهای روی پرده نه فقط از نیمه نخست سال جاری، که با دیگر مقاطع در سالهای گذشته هم قابل مقایسه نباشد!
این روزها ۱۲ فیلم روی پرده هستند که از امروز با پیوستن چهار فیلم دیگر شمار آنها به ۱۶ می رسد. تازه این در حالی است که چند فیلم دیگر همچنان افتان و خیزان با تعداد محدودی سینما به اکران خود ادامه می دهند که در صورت احتساب آنها، این تعداد افزایش بیشتری نیز می یابد. ترافیکی که با توجه به محدودیت سالنهای نمایش دهنده به ضرر فیلمهای مهجور و مستقل تمام می شود. فیلمهایی که اغلب جزو درام ها هستند و زیر سایه سنگین کمدی ها ناچار به ترک گاه زودهنگام میدان و یا از دست دادن تدریجی سالن هایشان می شوند.
در حال حاضر ۱۲ فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»، «لس آنجلس تهران»، «هشتگ»، «خانم یایا»، «پیشونی سفید ۲»، «آستیگمات»، «لازانیا»، «پاستاریونی»، «عرق سرد»، «سرو زیر آب»، «وای آمپول» و «گرگ بازی» روی پرده هستند و از امروز هم «کلمبوس» به کارگردانی هاتف علیمردانی در گروه پردیس کورش، «میلیونر میامی» به کارگردانی مصطفی احمدی به سرگروهی پردیس زندگی، «اسکی باز» فریدون نجفی در برنامه صبح دانش‌آموزی و «بمب» به کارگردانی پیمان معادی در گروه ماندانا روانه اکران می‌شوند. اگرچه با آمدن این چهار فیلم، فیلمهای قبلی این سرگروه ها باید کنار بروند، اما معمولا فیلمهای تازه سرگروه از دست داده همچنان در چند سالن و یا سانس به حیات خود روی پرده ادامه می دهند. حال آنکه مثلا فیلمی چون انیمیشن «امین و اکوان» هنوز فرصت نیافته تا به اکران در پایتخت برسد و این روزها روی پرده سینماهای شهرستانهاست.
به همه اینها اضافه کنید فیلمهایی که در گروه هنر و تجربه روی پرده می روند و خواه ناخواه چند سالن و سانس را به خود اختصاص می دهند. «من سیاهپوستم» ساخته رفیع پیتز در موزه سینما و دو سینما در شهرستانها، «و کیارستمی ادامه دارد» به کارگردانی احسان ناجی در خانه هنرمندان، مستند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کورش عطائی در پنج پردیس تهران و خانه هنرمندان و موزه سینما، «گلدن تایم» به کارگردانی پوریا کاکاوند و … از جمله فیلمهای گروه هنر و تجربه هستند که چند سانس و سالن را به خود اختصاص داده اند.
تلنبار شدن فیلمهایی که تاکنون فرصت اکران نیافته اند موجب شده تا خیلی از فیلمسازان به صرافت این بیفتند تا پیش از زائل شدن فرصت آنرا به نمایش عمومی درآورند، اما همین ترافیک در اکران به مشکلات دیگری دامن می زند که پیشتر از آن با عنوان«فیلمسوزی» یاد شده بود.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *