رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران:

اعضای ارکستر فیلارمونیک تهران توانایی اجرای جهانی دارند

رهبر ارکستر «فیلارمونیک تهران»، با بیان اینکه اعضای این ارکستر توانایی اجراهای بین المللی را دارند، افزود: کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران روزهای دوم و سوم مهر ماه در تالار وحدت برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، این مطلب را آرش گوران روز دوشنبه در نشست خبری اعضای ارکستر فیلارمونیک تهران در تالار وحدت عنوان کرد.
در این نشست که به مناسبت کنسرت دوم و سوم مهر ماهِ این ارکستر ترتیب داده شده بود، افزون بر گوران، پانیذ فریوسفی مایستر و مدیر اجرایی ارکستر، پیمان ابوالحسنی مدیر داخلی و نوازنده ویولا، نگار نوراد نوازنده ویلونسل، تینا جامه گرمی ماستر ویلون دو و مهدی عبدی حضور داشتند.
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در این نشست با بیان اینکه سولیستی از اوکراین برای اجرا در این کنسرت دعوت شده، افزود: دمیتری تکاچنکو، که از بهترین ویلون نوازان اوکراین است، در کنسرت ما حضور خواهد داشت. البته در نشست امروز جای مازیار ظهیرالدینی، مایستر ویلون های آلتو و هادی اسماعیلی، مایستر کنترباس ها، خالی است.
گوران ادامه داد: همیشه این دغدغه ام بوده که ارکستر «فیلارمونیک تهران» فراتر از مرزهای جغرافیایی کار کند زیرا باور دارم این توانایی در بچه های ارکستر وجود دارد که بتوانند اجراهایی بین المللی داشته باشند. تاکنون پیشنهادهایی را برای اجرا در هفته های فرهنگی کشورهای گوناگون داشته ایم که اجرا در هفته فرهنگی ژاپن از آن جمله بوده است. باید بگویم که دعوت از تکنواز اوکراینی برای کنسرت پیش رویمان نیز گامی است برای تحقق اینکه ارکستر بتواند فراتر از مرزهای جغرافیایی کار خود را ادامه دهد.
وی درباره اعضای ارکستر فیلارمونیک تهران گفت: از این ارکستر، گروهی همراه تر وجود ندارد زیرا معتقدم تحمل کردن سخت گیری های من در تمرین ها، بسیار سخت است، اما بچه های ارکستر با شکیبایی بسیار مرا تحمل می کنند و به من انرژی می دهند.

اجرای قطعه هایی از شوستاکوویچ، شِدرین و مارتینُو
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران درباره رپرتواری که قرار است در کنسرت مهر ماه این گروه اجرا شود، گفت: یکی از قطعه هایی که قرار است اجرا کنیم، «سمفونی مجلسی» از ساخته های دمیتری شوستاکوویچ است. وی این آهنگ را در سال ۱۹۶۱ ساخته و رادولف بارشای آن را برای ارکستر زهی تنظیم کرده است. این اثر تقدیم شده به کشته شدگان همه جنگ ها و از آن جایی که تفکری ضدّ جنگ دارم و امیدوارم روزی همه جنگ های جهان به پایان رسد، این قطعه را بسیار دوست دارم و برایم مهم است.
وی افزود: دیگر قطعه لی که اجرا می کنیم، اثری از رادیون شِدرین است. این آهنگساز اکنون در قید حیات است و اجرای ما، دو یا سومین اجرا از قطعه وی در سراسر جهان است. سومین قطعه نیز «وارد شو» نام دارد که ولادیمیر مارتینُو آن را نوشته، این اثر برای ویلون ُسلو نوشته شده و در کنسرت ما قرار است دمیتری تکاچنکو آن را اجرا کند.

همواره به طور خصوصی ارکستر را اداره کرده ایم
گوران درباره بی توجهی ها نسبت به ارکستر فیلارمونیک تهران گفت: در همه پنج، شش سالی که در این ارکستر کار کرده ایم، ارکستر به طور خصوصی اداره شده است. این ارکستر گرچه ارکستری فیلارمونیک است، اما برخلاف همه جای دنیا که افرادی برای اینکه ارکسترهای فیلارمونیک زنده بمانند از آنها حمایت می کنند، در ایران تنها کسانی که از ارکستر ما حمایت می کنند، مخاطبانمان هستند که در اجراهایمان حضور می یابند.
وی گفت: صدای ما، صدای سازهایمان است؛ از این رو، در برابر همه بی توجهی ها سکوت کرده ام. شاید مغرورانه به نظر برسد، اما می خواهم بگویم که هیچ نیازی به حمایت نهادها نداریم، اما در همه دنیا مسئولان نهادها جستجو می کنند تا گروه هایی را که می توانند کار حرفه ای هنری انجام دهند، شناسایی و حمایت کنند.
گوران افزود: ارکستر فیلارمونیک تهران پنج سال است که دارد فعالیت می کند، اما تاکنون ندیده ام هیچ یک از مسئولان متولی موسیقی در اجراهای ما حاضر شوند و بعد از اجرا بپرسند که شما برای ادامه روند کار حرفه ای خود چه نیازهایی دارید.
وی ادامه داد: چرا رسانه ها از مدیر بنیاد رودکی و دیگر مسئولان نمی پرسند که آیا ارکستر فیلارمونیک تهران را می شناسند و می دانند چه کاری انجام می دهد و چه نیازهایی دارد؟
پانیذ فریوسفی،کنسرت مایستر اجرای مهرماه این گروه ارکستر «فیلارمونیک تهران» با حمایت مخاطبان خود زنده مانده است.
مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران گفت: برای این اجرا موافقت دو تن از بهترین نوازندگان ویلون دنیا را گرفته بودیم، اما به دلیل قانون های اجرای صحنه ای که در کشور وجود دارد، نتوانستیم از وجود این ستارگان موسیقی جهان در کنسرتمان بهره مند شویم.
پانیذ فریوسفی با گفتن اینکه درباره قوانین مورد نظر، بعد از کنسرت توضیح می دهد، درباره دلیل ماندگاری این ارکستر افزود: ارکستر فیلارمونیک تهران تاکنون تنها با حمایت های مخاطبانش توانسته به حیات خود ادامه دهد. رای اجرای پیش رو نیز از مخاطبانمان دعوت می کنم که تماشاگر حال خوب و موسیقی جذاب گروه ما باشند.
وی ادامه داد: درآمد، آخرین اولویت ما در این ارکستر است؛ گروه های موسیقایی بسیاری داریم که پایه فعالیت های آنها، درآمد مالی است، اما در ارکستر فیلارمونیک تهران هدفی جز موسیقی نداشته ایم. باید از پدرام فریوسفی، امین غفاری، آقای منوچهری و دیگر بچه هایی که در سال های گذشته همراه ارکستر بودند و برای آن زحمت کشیدند، تشکر کنم؛ حال نیز که گروه جدیدی در ارکستر فعالیت می کند، تنها دلیلی که انسجام ارکستر را حفظ کرده، عشق و علاقه ی اعضای آن به موسیقی است.

علی رهبری می خواست نام ارکستر «فیلارمونیک تهران» را تغییر دهد
مدیر اجرایی ارکستر «فیلارمونیک تهران» با انتقاد از علی رهبری، رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران گفت: زمانی که آقای رهبری به ارکستر سمفونیک تهران آمده بودند، می خواستند پسوند «تهران» را از عنوان همه گروه های موسیقایی به جز ارکستر سمفونیک تهران بردارند؛ که البته با مقاوت آقای گوران خوشبختانه این اتفاق نیافتاد. در کنار این، ما مایسترهای ارکستر «فیلارمونیک تهران» نیز نامه ای به آقای جمالی مدیر وقت بنیاد رودکی، نوشتیم و گفتیم در سال های خاموشی ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر فیلارمونیک تهران فعال بوده و اجازه نمی دهیم نام این ارکستر عوض شود.

برنامه ریزی در تمرین موجب می شود نوازنده خسته نشود
نگار نوراد، نوازنده ویلونسل نیز درباره کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران گفت: پیش از این نیز تجربه کار کردن با آقای گوران را داشته ام و اکنون خوشحالم که موقعیت همکاری دوباره پدید آمده است. افزون بر این، حضور سولیست اوکراینی هم تجربه ی بسیار خوبی برای بچه های ارکستر است.
وی افزود: رپرتوآر این ارکستر، فوق العاده است و می خواهیم قطعه هایی را از سه آهنگساز بزرگ روس اجرا کنیم. با علاقه و حسّ و حال بسیار خوب داریم آهنگ های این آهنگسازان روسی را تمرین می کنیم و اشتیاق ما در تمرین ها در حدّی است که گویی خود روس هستیم و این، یعنی همان درنوردیدن مرزهای جغرافیایی که اقای گوران اشاره کردند.
این نوازنده ویلونسل درباره تمرین های ارکستر «فیلارمونیک تهران» گفت: آقای گوران همیشه برای تمرین ها برنامه ریزی دارند، که این برنامه ریزی افزون بر آنکه موجب می شود نوازنده احساس خستگی نکند، سبب می شود نوازنده احساس کند که رفته رفته دارد به عمق قطعه ی در حال تمرین نزدیک می شود.

 

 باید قدر رپرتورآرهای گوران را دانست
تینا جامه گرمی نوازنده ویلون ارکستر فیلارمونیک تهران نیز در این نشست گفت: نخستین بار است که این قطعه های روسی دارد در ایران اجرا می شود و در تمرین ها بگونه ای کار کرده ایم که بتوانیم نت به نت آنها را درک کنیم.
وی افزود: باید قدر رپرتوآرهایی را که آقای گوران انتخاب می کنند، دانست. چه در گذشته که مخاطب اجراهای این ارکستر بودم، چه اکنون که عضوی از آن هستم، با رپرتوآرهای آقای گوران با بسیاری از قطعه های خوب موسیقی دنیا آشنا شدم.

تفکر بچه های ارکستر به دیدگاه رهبر ارکستر بسیار نزدیک است
پیمان ابوالحسنی مدیر داخلی و نوازنده ویولای ارکستر «فیلارمونیک تهران» نیز در این شنست گفت: یکی از سبب هایی که موجب شده این ارکستر بی هیچ حمایتی، به طور مستقل بتواند به کار خود ادامه دهد، وجود تک تک بچه هایی است که در ارکستر هستند و تفکرشان به آنچه آقای گوران می خواهد، بسیار نزدیک است. حسّ و حالی که در ارکستر فیلارمونیک تهران داریم، در هیچ جای دیگری تجربه نکرده ام و همچنان که دیگر دوستان گفتند، به نظر من نیز تنها دلیل ماندگاری این ارکستر، حمایت و حضور مخاطبان است.
مهدی عبدی دیگر عضو ارکستر فیلارمونیک تهران که نقشی مهم در دعوت از تکنواز اوکراینی کنسرت مهر ماه این ارکستر داشته است، درباره این نوازنده گفت: دمیتری تکاچنکو نوازنده ای حرفه ای است که در لندن زندگی می کند. وی از بنیانگذاران آزمون بنجامین بریتن لندن است.
کنسرت ارکستر «فیلارمونیک تهران» دوم و سوم مهر ماه، ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می شود.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *