16:37

آخرین رمان «جان لوکاره»، از معروف‌ترین جاسوسی‌نویسان جهان، باگذشت قریب به یک سال از مرگش منتشر می‌شود.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، آخرین رمانی که جان لوکاره جاسوسی‌نویس معروف انگلیسی در دوران حیات خود قلم زد، پاییز امسال چاپ و روانه بازار می‌شود؛ این رمان سیلورویو (Silverview) نام دارد و ماهیت سرویس‌های جاسوسی مدرن را واکاوی می‌کند.
سیلورویو بیست و ششمین رمان از لوکاره است که وی همزمان با نوشتن میراث جاسوسان (۲۰۱۷) و مأمور در میدان می‌دود (۲۰۱۹) روی آن کار می‌کرد و پیش از دنیا برود تمامش کرد. این رمان داستان شخصیتی به نام جولیان لوندزلی را روایت می‌کند که شغل خوب خود در نیویورک را رها کرده تا در یک شهر کوچک ساحلی در انگلیس یک کتابفروشی باز کند اما کمتر از چند ماه بعد در عمارت سیلورویو با یک مهاجر لهستانی به نام ادوارد ملاقات می‌کند و این ملاقات مسیر زندگیش را تغییر می‌دهد. پیچیدگی داستان از جایی شروع می‌شود که رابطه‌ بین ادوارد و جولیان توجه یک جاسوس انگلیسی را به خود جلب می‌کند.
رمان سیلورویو ۱۴ اکتبر امسال (۲۲ مهر ۱۴۰۰) به مناسبت تولد ۹۰ سالگی لوکاره توسط انتشارات وایکینگ منتشر می‌شود.
لوکاره در سال ۱۹۳۱ میلادی با نام دیوید کورنول در شهری واقع در جنوب غرب انگلیس متولد شد. وی در اواخر دهه ۴۰ میلادی همزمان با تحصیل زبان آلمانی در دانشگاه برن سوئیس با سرویس‌های جاسوسی شروع به همکاری کرد. این نویسنده انگلیسی پس از تدریس زبان فرانسه و آلمانی در کالج ایتن، به عنوان مامور اطلاعاتی به سرویس جاسوسی انگلیس پیوست و از دفتری در ساختمان ام.آی.فایو به جذب، مدیریت و نظارت بر جاسوسان پرده آهنین مشغول شد. او در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی هم برای MI۵ کار کرد و هم MI۶. بنابراین ریشه تبحر لوکاره در نوشتن داستان‌های جاسوسی را می‌توان در تجربه وی از همکاری با این سرویس‌های جاسوسی جستجو کرد.
کورنول با الهام از جان بینگهام همکار رمان‌نویسش در ام.آی.فایو، با نام مستعار لوکاره شروع به چاپ کتابهای هیجانی کرد. جاسوسی که وی از روی بینگهام خلق کرده بود فوق‌العاده معمولی بود، کوتاه قد، چاق و آرام.
تلفن به مرد مرده (۱۹۶۱)، قتل بی عیب و نقص (۱۹۶۲) دو رمان اول لوکاره، آثاری در ژانر معمایی بودند. در هر دوی این رمان‌ها یک جاسوس بازنشسته به نام جورج اسمایلی درباره پرونده یک قتل تحقیق می‌کند. اگرچه رمان تلفن به مرد مرده به تدریج به یک داستان جاسوسی تبدیل می‌شود اما انگیزه‌های اسمایلی بیش از آن که سیاسی باشند، شخصی بودند. رمان سوم لوکاره با نام جاسوسی که از سردسیر آمد در سال ۱۹۶۳ منتشر شد. این رمان در زمانی کوتاه به کتابی پرفروش در سطح جهانی تبدیل شد و هنوز هم به عنوان یکی از معروفترین آثار این نویسنده شناخته می‌شود. پس از چاپ این کتاب، لوکاره MI۶ را رها کرد تا به یک نویسنده تمام وقت تبدیل شود.
بیشتر رمان‌های لوکاره داستان‌های جاسوسی هستند که در دوران جنگ سرد (۹۱-۱۹۴۵) اتفاق می‌افتند. در این داستان‌ها که بیشتر روانشناختی هستند تا فیزیکی، ماموران اطلاعاتی انگلیس به شکل کارگزاران سیاسی ضدقهرمانی تصویر شده‌اند که کاملا به ابهام اخلاقی کارشان واقفند.
این استاد مسلم ادبیات جاسوسی که در سراسر جهان طرفدارانی داشت، ۲۲ آذر سال ۹۹ بر اثر ابتلا به ذات‌الریه در ۸۹ سالگی درگذشت. این نویسنده و سبک خاصش در ایران نیز مخاطب داشت؛ از مجموعه آثار لوکاره جاسوسی که از سردسیر آمد [با نام اصلی «جاسوس جنگ سرد»]، پیله ور، خیاط، سرباز، جاسوس، قتل بی عیب و نقص و میراث جاسوسان به فارسی ترجمه شده‌اند.
به گزارش بانی‌فیلم، موسسه انتشاراتی گلجین به مدیریت احمد گلچین در اوایل دهه چهل خورشیدی به عنوان بزرگ‌ترین موسسه انتشاراتی مستقل ایران در آن دوران، تعداد زیادی از رمان‌های جاسوسی، از جمله کتاب‌های جان لو کاره را در ایران منتشر کرد.
یکی از رمان‌های چاپ شده توسط موسسه گلچین، «جاسوس جنگ سرد» نوشته جان لوکاره با ترجمه منوچهر کیا است که بعدها با ترجمه‌ای نادرست و اشتباه به نام «جاسوسی که از سردسیر آمد» توسط برخی از انتشاراتی در ایران منتشر شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *