انتقاد تند ناصر رفایی از فارابی؛ بودجه را بین خودی‌ها تقسیم می‌کنند

کارگردان «چتر سبز» به سرنوشت تلخ این اثر سینمایی اشاره کرد و گفت که بنیاد سینمایی فارابی حاضر شده این فیلم را که امکان اکران پیدا نکرده به جای وام فرهنگی آن بردارد.

ناصر رفایی در گفت وگو با ایرنا، خود را قربانی تقسیم ناعادلانه امکانات در سینما دانست و افزود، نزدیک به هفت سال از ساخت فیلم در سینما دور مانده ام.

وی یادآور شد: راس مدیریت فرهنگی فارابی در دولت نهم مستقیم گفت که امکانات فیلمسازی این بنیاد به شما تعلق نمی گیرد و این امکانات در اختیار فیلمسازانی قرار می گیرد که به آنان اعتماد داریم.

کارگردان فیلم سینمایی «صبحی دیگر» توضیح داد: مشکل بنیاد سینمایی فارابی این است که به شکل نامعلومی نوع بررسی فیلمنامه ها، دست افراد محدودی است که عموما امکان و مجال صحبت فیلمساز با آنان برقرار نمی شود و در نهایت دست اندرکاران این بنیاد اعلام می کنند که حمایت از تولید یک اثر پذیرفته شد و یا نشد.

به گفته رفایی، فیلمسازان از ترکیب شورای تایید فیلمنامه در فارابی بی اطلاع هستند و دقیقا نمی دانیم چه افرادی با چه تخصص هایی درباره فیلمنامه ها اظهار نظر می کنند.

وی به ساخت فیلم سینمایی «چتر سبز» اشاره کرد و افزود: این اثر سینمایی به همراه اثری دیگر تنها فیلم هایی بودند که در سال گذشته با حمایت فارابی تولید نشده و به جشنواره فیلم کودک رسیدند.

کارگردان فیلم سینمایی «این خانه امن است» توضیح داد: «چتر سبز» جز فیلم های فرهنگی بود و با وجود ناملایمات و حمایت نشدن، موفق به کسب پنج جایزه از جشنواره فیلم کودک شد بدون اینکه امکاناتی را از این بنیاد دریافت کرده باشد.

رفایی با یادآوری اینکه پرداخت وام فرهنگی به فیلمسازان حمایت از تولید یک اثر سینمایی محسوب نمی شود ادامه داد: برای تولید فیلم «چتر سبز» وام گرفتم اما این موضوع حمایت محسوب نمی شود زیرا پس از دریافت وام دیگر ریش و قیچی دست فارابی است و دست اندرکاران این بنیاد هرگونه که دوست داشته باشند با فیلمساز برخورد می کنند.

وی تاکید کرد: وقتی فیلمی می سازم که با سینمای بدنه ارتباطی ندارد و امکان اکران فیلم کودک نیز فراهم نمی شود چگونه وام اخذ شده را بازپس دهم؟ متاسفانه این وام فرهنگی بهانه ای برای جواب رد دادن فارابی به فیلمسازان برای طرح های ارائه شده است.

این کارگردان سینمای کودک گفت: سالیان زیادی است در سینمای کودک فعالیت می کنم اما کسی با من برای ساخت فیلم برای جشنواره کودک تماس نگرفت و تا جاییکه اطلاع دارم فارابی به فیلمسازانی که در حوزه کودک هیچ فعالیتی نداشته اند، پیشنهاد ساخت فیلم داده است.

رفایی ادامه داد: فیلمسازانی که در زمینه کودک کاری انجام نداده اند عموما با استفاده از امکانات فارابی فیلم های بدی را ساخته و تحویل این بنیاد می دهند و در نهایت این آثار بی کیفیت نیز از سوی فارابی برجسته می شوند.

وی با یادآوری اینکه سیروس حسن پور از فیلمسازان برجسته سینمای ایران است، توضیح داد: فیلم سینمایی «مروارید» به کارگردانی این فیلمساز به همراه فیلم سینمایی «چتر سبز» در جشنواره جیفونی ایتالیا پذیرفته شد اما فارابی در خبری اعلام کرد که «مروارید» نماینده ایران در جشنواره جیفونی است که این نشان از بی عدالتی در این بنیاد دارد. کارگردان فیلم «چتر سبز» ادامه داد: اگر بنیاد سینمایی فارابی پخش کننده خصوصی بود این رفتار توجیه داشت اما فارابی نهادی سینمایی از جنس دولت است و نباید در این زمینه تمایزی قائل شود. رفایی ادامه داد: در شرایط کنونی مجالی برای اکران فیلم «چتر سبز» ندارم؛ پخش کننده خصوصی نیز به فیلم کودک توجهی ندارد و در این وضعیت غیر از واگذاری فیلم خود چاره ای ندارم.

وی با انتقاد از رویکرد بنیاد سینمایی فارابی در مواجه شدن با فیلم سینمایی «چتر سبز» گفت: بنیاد سینمایی فارابی پس از درخواست برای

واگذاری این اثر که فیلمی فرهنگی و ممتاز محسوب می شود اعلام کرد که فیلم را جای وام اخذ شده برای تولید آن بر می دارد در صورتیکه تنها یک پنجم از هزینه ساخت این اثر سینمایی را وام گرفتم. این کارگردان سینما توضیح داد: وام فیلم، حمایت از تولید یک اثر سینمایی نیست و در هیچ سالی نبوده است؛ برخی فیلمسازان نا آشنا پس از دریافت وام فرهنگی می گویند با حمایت فیلم ساختیم در صورتیکه این وام طناب اسارت بر گردن فیلمساز است و مسوولان فارابی با این وام فیلمسازان را در محدودیت قرار می دهند. به گفته رفایی، باید تعاریف درستی از حمایت داشته باشیم و هر فیلمساز بی تجربه ای در این باره بدون اطلاعات سخنوری نکند.

وی ادامه داد: توزیع امکانات در سینما هیچوقت عادلانه نبوده است و در این ۲۰ سال در جایگاه دستیاری و کارگردانی این موضوع همیشه وجود داشته اما در این سال ها بحث خودی و غیر خودی بیداد کرده و در برخی نهادهای سینمایی همچون بنیاد سینمایی فارابی سفره ای پهن شده که دوستان و فامیل و وابستگان به آن راه دارند. این کارگردان سینما با اشاره به حجم مشارکت های انجام شده از سوی فارابی در سال های اخیر تاکید کرد: مطمئنم با هیچ فیلمسازی که خودی است اینگونه رفتار نخواهد شد؛ دست اندرکاران این بنیاد پای غلط فیلم های خودی می ایستند و در خبرگزاری ها و رسانه های نزدیک خود این آثار را برجسته می کنند در صورتیکه این آثار تقلبی به جایی نمی رسد.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *