16:44

کارگردان «موش تا موش»، گفت: با همه سختی‌ها اما همین میزان نمایش فیلم هم باعث شده روح سینما زنده بماند.

به گزارش ایرنا، رامین کهن با دو نمایش در نخستین دوره جشنواره «هنر زنده است» حضور دارد. موش تا موش با نویسندگی و کارگردانی رامین کهن در بخش تئاتر موزیکال و در انتظار آسمان برفی با نویسندگی مشترک رامین کهن و کامران احمدزاده کارگردانی رامین کهن در بخش تئاتر عروسکی حضور دارد.

این نویسنده و کارگردان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره‌ پروسه‌ حضور در «هنر زنده است»، گفت: وقتی فراخوان جشنواره‌ «هنر زنده است» را دیدم ایران نبودم و فهمیدم بهروز غریب‌پور به‌عنوان دبیر این جشنواره را برگزار می‌کند. از آنجا که دوست داشتم در این شرایطی که سالن‌های تئاتر به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل هستند، به سهم خود کاری انجام دهم تا رابطه‌ مخاطب و تئاتر قطع نشود، این فرصت را غنیمت دانستم تا در جشنواره شرکت کنم.

کارگردان پسر جنگل درباره‌ شرایط برگزاری نخستین دوره «هنر زنده است» اعلام کرد: در حال حاضر شاهد برگزاری جشنواره‌ تهران – مبارک هم هستیم. اگر این دو جشنواره را با هم مقایسه کنیم، از دید من «هنر زنده است» شرایط بهتر و راحت‌تری در اختیار گروه‌های شرکت‌کننده قرار داده بود. چون از ابتدا قرار بود که این جشنواره آنلاین برگزار شود و شرایط برگزاری بهتر سنجیده شده بود. از همان ابتدا پلتفرم مناسبی برای بارگزاری آثار وجود داشت و فکر همه‌چیز شده بود. در سایر جشنواره‌ها همچون «جشنواره تئاتر فجر» یا «تهران‌مبارک» این شرایط مهیا نبود چون ابتدا قرار بود در این جشنواره‌ها نمایش‌ها به‌صورت زنده اجرا شوند و تغییر رویکرد جشنواره بسیار ناگهانی اتفاق افتاد. همین مسئله کار را برای گروه‌های شرکت‌کننده دشوار کرده بود.

رامین کهن نمایش فیلم‌تئاتر را تجربه‌ای جالب و مفید دانست و گفت: اگر پلتفرم فیلم‌تئاترها حفظ شود و بتوانیم حتی در شرایطی که دوباره نمایش‌ها را به‌صورت زنده برای مخاطبان اجرا می‌کنیم، باز هم اجراهای این‌چنینی را حفظ کنیم، اتفاق بسیار خوبی است چون ممکن است برخی از مخاطبان دوست داشته باشند نمایش‌ها را ببینند اما امکان حضور در سالن را نداشته باشند. با این پلتفرم همه‌ی مخاطبان می‌توانند این امکان را داشته باشند که در منزل خود به دنیای تئاتر سفر کنند.

این هنرمند در ادامه پیشنهادی به مسئولان برگزاری جشنواره‌ها ارائه داد: همواره شاهد هستیم در زمان برگزاری جشنواره‌ها، بخش بین‌الملل هزینه‌های بسیار گزافی بر دوش جشنواره می‌اندازد. می‌توان از امکان فضای دیجیتال برای این منظور استفاده کرد. با همان هزینه‌های معمول می‌توان از یک یا دو گروه بسیار خوب و متفاوت دعوت کرد به جشنواره بیایند و نمایش را اجرا کنند و سایر گروه‌ها به‌صورت آنلاین در جشنواره حضور داشته باشند.

وی در ادامه افزود: چندی پیش نمایش ویتسک مختل شد نوشته‌ مهین صدری و با کارگردانی امیررضا کوهستانی در برلین به‌صورت آنلاین اجرا شد و تمام ایرانی‌ها توانستند در خانه‌های خود بنشینند و این نمایش را ببینند که تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای بود. باید اجرای زنده و آنلاین را در کنار هم پبش ببریم.

کارگردان «موش تا موش» ضمن اعلام این نکته که جشنواره‌های مستقل می‌توانند هنر را اعتلا ببخشند، گفت: از برگزاری «هنر زنده است» بسیار خوشحال شدم چون جشنواره‌ای که از بخش دولتی فاصله بگیرد و به‌صورت مستقل برگزار شود، نیاز تئاتر و هنر امروز است. امیدوارم هم تعداد جشنواره‌های مستقل و غیر دولتی افزایش پیدا کند و هم «هنر زنده است» در سال‌های آینده هم با قدرت به راه خود ادامه دهد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از محاسن «هنر زنده است» اکران فیلم‌ها در باغ کتاب که مکان برگزاری جشنواره محسوب می‌شود، است. اینکه تماشاگران می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به تماشای فیلم‌ها بنشینند اتفاق بسیار مثبتی است. اینکه روح سینما از بین نرفت بسیار ارزشمند است.

کارگردان در انتظار آسمان برفی گفت: امیدوارم در سال‌های آینده شاهد هر دو نوع اجرا، هم آنلاین و هم به‌صورت زنده باشیم. ما فقط خودمان و دور و اطرافمان را می‌بینیم. نباید تنها تهران را دید. واقعاً هنرمندان شهرستان از بسیاری از رویدادها محروم هستند. با توجه به مشکلات اقتصادی، گروه‌ها یا علاقمندان هنر، نمی‌توانند در بسیاری از رویدادهایی که در تهران اتفاق می‌افتند، شرکت کنند. با در نظر گرفتن فضای دیجیتال می‌توان این امکان را در اختیار این علاقمندان قرار داد و شک نکنید که در این صورت شاهد پیشرفت فوق‌العاده‌ای در هنر ایران خواهیم بود.

وی افزود: یکی دیگر از مزایای فضای دیجیتال این است که قابلیت ذخیره‌ی فیلم‌ها وجود دارد و این بحث در بخش ورک‌شاپ‌ها به‌شدت می‌تواند راهگشا باشد چون در زمان برگزاری این ورک‌شاپ‌ها در دوران جشنواره، گروه‌ها به‌شدت درگیر آماده شدن برای اجرا هستند که فرصت نمی‌کنند در سمینارها و کارگاه‌ها شرکت کنند. وقتی این بخش‌ها ضبط و آرشیو شوند، هنرمندان هر زمان نیاز داشته باشند می‌توانند به آرشیو خود مراجعه کنند. احساس می‌کنم استفاده از فضای دیجیتال دست‌آورد خوب کرونا بود!

نمایش موش تا موش با نویسندگی و کارگردانی رامین کهن در بخش نمایش‌های موزیکال این دوره حضور دارد. در این نمایش سعید ابک، پرستو آریاکیا، الهام ایروانی، علی باروتی، فاطمه پورهاشمی، هانی حسینی، بهار صدفی، حمیدرضا گودرزی، متین گودرزی و مرضیه نادری به‌عنوان بازی‌دهندگان عروسک و الکا هدایت، امیررضا میرآقا، محمد رضا مالکی، رامین کهن، مرضیه برومند و هنگامه مفید به‌عنوان صداپیشه‌های عروسک‌ها حضور دارند.

دیگر اثر رامین کهن به‌عنوان کارگردان، در انتظار آسمان برفی است که رامین کهن و کامران احمدزاده نمایشنامه‌ این اثر را نوشته‌اند. این نمایش در بخش نمایش‌های عروسکی این دوره از جشنواره حضور دارد. کامران احمدزاده، پریا علی‌محمدی و نوشین سیفی گروه بازی‌دهندگان عروسک را تشکیل می‌دهند و آوا شریفی تک بازیگر این نمایش است. در انتظار آسمان برفی روایت جنگ جهانی اول را از دید یک کودک ارائه می‌دهد و سه خانواده که در قبل و بعد این جنگ درگیر موضوع شده‌اند را شاهد هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *