20:19

فریده سپاه منصور گفت: برای بسیاری، کرونا فرصتی فراهم کرد تا مردم به خودشان بپردازند و با خود خلوت کرده و از این رهگذر، حاشیه‌های زندگی‌شان را بررسی کنند.

به گزارش ایرنا، سالی که گذشت سالی سخت و تلخ برای تمام مردم در گوشه و کنار این جهان خاکی بود. سالی که سایۀ یک بیماری ویروسی بر تمام جهان سایۀ انداخته بود و ترس از ابتلا به یک بیماری بی درمان و آمار مبتلایان و درگذشتگان ناشی از آن، در صدر تمامی اخبار قرار داشت.

به دنبال قرنطینه‌های متعددی که کشورها بر اساس شرایط و وضعیت خاص خود وضع می کردند، پس از مدتی زندگی با تمام بیم و امیدها و چالش ها کج دار و مریز از سر گرفته شده و گرچه بسیاری از مشاغل به تعطیلی دائمی گرویدند اما سایر مشاغل کار خود را آغاز کردند.

هنرمندان در این میان جزو اقشاری بودند که از این بیماری ضربه های زیادی دیدند و علاوه بر تعطیلی طولانی مدت و رخوت‌آور حوزه هایی چون تئاتر و بی رونقی گیشه در فروش، چهره‌های برجسته ای را هم از دست دادند و به سوگ انسان هایی نشستند که شاید هرکدام وزنه‌ای در حرفه و تجربه زیسته خویش بودند.

روزهای کرونا تجربه زندگی را در تردید کشداری نسبت به بهبود اوضاع جهان و از سوی دیگر امیدی به پایان شب سیاه رقم زد و هرکسی را با آورده‌های خویش از مراحل مختلف زندگی به مقابله، رویایی و تحمل آن واداشت.

 

بازیگر سینما: کرونا فرصتی برای بررسی حاشیه‌های زندگی است

 

سال ۱۳۹۹ راه‌هایی را خلق کردیم که حالمان خوب بماند

فریده سپاه منصور بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با ایرنا و در توضیح سختی‌های سال ۱۳۹۹ بیان کرد: سالی که گذشت برای همه سال سختی بود و نمی‌شود انکار کرد که خوب گذشت چراکه ته این داستان هم همچنان نامشخص است، اما هرکسی در این دوران یک‌جوری خودش را سرگرم کرده و به‌نوعی از پس خودش برآمد.

در این یکسالی که گذشت دچار افسردگی شدیم، اعصابمان به هم ریخت، روحیه‌مان را از دست دادیم اما دوباره خودمان را بازسازی کردیم (هرکسی به روشی که بلد بود خودش را بازسازی کرد) و دوباره در این چرخه ناامیدی و کسالت افتادیم؛ در نهایت هرکسی در این یک سال گذشته یاد گرفت که چگونه این زمان را طی کند.

وی افزود: در سالی که گذشت پیاده‌روی می‌کردم با خودم حرف می‌زدم و به خودم تلقین کردم که اوضاع بهتر خواهد شد و هرکسی برای خودش این راه‌ها را خلق می‌کند و نیازی نیست که کسی به کسی یاد بدهد که چطور حواس خودش را پرت کند.

من از پاییز سال ۹۸ که شاهرگ را بازی کردم دیگر کار نکردم چراکه شرایطم شرایطی بود که کرونا به من آسیب می‌زد به همین دلیل ناچار بودم که در این شرایط خانه‌نشینی و قرنطینه فضایی را برای خودم ایجاد کنم.

کرونا فرصتی بود که بیشتر به خودمان بپردازیم

بازیگر فیلم های سینمایی دخترک کنار مرداب (۱۳۶۸)، مارمولک (۱۳۸۲)، مهمان مامان (۱۳۸۲)، طهران تهران (۱۳۸۷) و کلمبوس (۱۳۹۷) تصریح کرد: اصولی که در این دوران باید رعایت می‌شد سخت نبود و به این منوال بود که کارهایی را نباید انجام می دادیم و کارهایی را باید انجام دهیم و این‌ها را رعایت کردیم؛ مثلا دختر من هم مانند من در تهران زندگی می‌کند اما این‌گونه بود که بعضاً دو ماه یک‌بار همدیگر را می‌دیدیم. چراکه شرایط این‌گونه بود و از بغل کردن‌ها و کارهای روتین دیگر خبری نبود.

شاید کسانی که پیش‌ازاین رفت‌وآمدهای خانوادگی و دوستانه زیادی داشتند در سالی که گذشت و امکان این را نداشتند، بیشتر متحمل فشار شدند اما برای من که بیشتر با فیلم دیدن و کتاب خواندن زندگی می‌گذراندم و رفت‌وآمد گسترده‌ای نداشتیم کمتر متحمل فشار شدم.

وی افزود: البته که درنهایت به همه فشار آمد و آدم‌ها با شیوه‌های مختلف زمان خود را سپری کردند؛ یکی با کتاب خواندن دیگری با فیلم دیدن یا جدول حل کردن و بافتنی بافتن و آشپزی جدید کردن و هرکاری که پیش‌تر مشغله زندگی مانع از انجامش بود، در این یک سال گذشته امکان تحقق یافت.

فرصت شد تا بیشتر به خودمان بپردازیم و بیشتر با خودمان خلوت کنیم و این فرصت‌های خلوت کردن با خود خوب است چرا که از خلال آن راه‌های بهتری برای خودمان پیدا خواهیم کرد و این موضوعی همگانی و گریزناپذیر است که نمی‌شود انکارش کرد.

سپاه منصور یادآور شد: مانند زمان جنگ که وقتی آژیر زده می‌شد باید چراغ‌ها را خاموش می‌کردیم و در آن برهه دوست نداشتیم در تاریکی راه برویم اما برای حفظ جانمان ناگزیر از این کار بودیم، امروز هم مجبور به انجام برخی ملاحظات هستیم.

از دست دادن عزیزان، تلخ‌ترین مواجهۀ سال ۹۹ بود

بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی گرگ‌ها (داوود میرباقری، ۱۳۶۵،۱۳۶۶)، ماه مهربان (بهروز بقایی، ۱۳۷۵)، روزگار جوانی (شاپور قریب، ۱۳۷۷)، معصومیت از دست رفته (داود میرباقری، ۱۳۸۱) و نون.خ (سعید آقاخانی، ۱۳۹۷) خاطرنشان کرد: از دست دادن عزیزانمان در ایام کرونا یکی از تلخ‌ترین مواجهات ما در سال گذشته بود؛ از دست دادن همکاران و همه مردمی که به‌واسطه بیماری کرونا از بین ما رفتند تلخ بود.

وی افزود: حتماً نباید این آدم‌ها دوست صمیمی و آشنای ما باشند که از رفتنشان ناراحت شویم. وقتی می‌شنویم که آدم‌هایی به دلیل این بیماری از بین ما رفتند خود این موضوع مزید بر علتی برای افسردگی و ناراحتی ما در سالی که گذشت بود.

این داستان بار دیگر ما را به این واداشت که شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنیم تا این زنجیره ابتلا به بیماری پاره شود. کاری از ما برنمی‌آمد جز این‌که جایی که نباید می‌رفتیم نرویم، زیاد از خانه بیرون نرویم و در صورت رفتن شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنیم.

این بازیگر بیان کرد: برای بسیاری کرونا نعمت و فرصتی شد که آدم‌ها به خودشان بپردازند و با خودشان خلوت کنند و از این رهگذر حاشیه‌های زندگی‌شان را بررسی کنند.

مثلا من درآمدی دارم که خرج اصلی کرایه‌خانه‌ام است و حمل‌ونقل و بَرج من عددی مشخص است؛ کرونا باعث شد بَرج ما کمتر شود یعنی به اصل برسیم و با خودمان صادق باشیم.

سپاه منصور متذکر شد: ضمن این‌که برخی توانایی‌ها را در خودمان پیدا کردیم؛ وقتی در تلویزیون کارآفرینان را می‌بینم و جسته‌گریخته با جوان‌ترها صحبت می‌کنم می‌بینم که کرونا چه فرصتی برای فکر کردن به آنان داده است. این که در خودشان فرصتی برای خلاقیت پیدا کرده‌اند درحالی‌که پیش‌تر فکر نمی‌کرده‌اند که چنین توانایی‌هایی داشته باشند.

باید داوطلبانه در خانه بمانیم و نه از سر اجبار

این بازیگر با اشاره به برنامه روزهای عید خود تاکید کرد: عید امسال هم مانند تمام سال گذشته که در خانه بودیم در خانه هستیم.

اخبار را می‌دیدم که خانمی در پاسخ به این‌که چرا سفر رفته است می‌گفت قلبم از خانه ماندن گرفته است؛ این رفتار درست نیست چرا که همان شرایطی است که ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

وی افزود: به‌نوعی انگار ما را مجبور کرده‌اند که در خانه بمانیم اما ما باید به‌صورت داوطلب در خانه باشیم و از ترس جان خودم خانواده‌ام و هم‌وطنانم باید در خانه بمانیم اما به صورتی رفتار می‌کنیم که به ما گفته‌اند در خانه بمانیم و ما می‌مانیم و کلافه می‌شویم و می‌خواهیم بیرون برویم.

این کاری است که باید خودمان داوطلبانه انجام دهیم و این مهم است که خودمان هستیم که باید برای حفظ خودمان در خانه بمانیم نه این‌که کسی به ما بگوید که در خانه بمانیم. نباید به ما بگویند که به خوزستان نروید ما باید خودمان این کار را انجام ندهیم.

سپاه منصور یادآور شد: انگار نیاز داریم که کسی همیشه به ما بگوید که این کار را انجام ندهید و این را وظیفه خودمان نمی‌دانیم که این کار را انجام ندهیم.

سال نو می‌شود از زمستان به بهار آمدیم اما این بار پر از غم؛ غم از دست دادن عزیزان دوست، آشنا، همسایه و غریبه چون در سال گذشته بلایی بر سر همه مردم دنیا آمد که همه غافلگیر شدیم.

این بازیگر بیان کرد: فکر می‌کنم بهترین هدیه‌ای که امسال در آغاز نوروز ۱۴۰۰ می‌توانیم به هم بدهیم این است که وظیفه خودمان بدانیم که موارد بهداشتی را رعایت کنیم و رعایت این شیوه‌ها را شعار خودمان قرار دهیم و بگوییم من باید این امور بهداشتی را رعایت کنم برای این‌که نه خودم بیمار شوم و نه دیگران. لزومی ندارد که کسی به من بگوید این کار را بکن و من خودم باید این کار را انجام دهم.

لحظه سال‌تحویل این نیت را کردم که خدا به ما توانایی بدهد که این دوران بحران و قرنطینه را به سلامت و با توان و پایداری سر کنیم و صبر زیادی به ما عطا کند که بتوانیم خوب این دوره را پشت سر بگذاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *