با پیکان، کیفیت بنز را ارئه می دهیم!

داود رضا قلی پور

من از سال۷۹ توسط پدرم که در کار تولید بود وارد حوزه فیلمسازی شدم و دو سریال ۳۵میلیمتری «یوسف پیامبر» و «روزهای بیادماندنی» را کار کردم. در چندین فیلم سینمایی دستیاری کردم و در حال حاضر مدت سه سال است که به طور مستقل کار می کنم. در این سه سال با بزرگترین مشکلی که رو به رو شدم، نداشتن دستیار خوب است. تقریباً سیزده سال دستیاری کردم، ولی متأسفانه در حال حاضر بیشترین صدمه ای که در کارها وارد می‌شود، از طرف دستیاران است؛ چه از نظر اخلاقی و چه از نظر لوازم کار. در حال حاضر صدا و سیما یا تلویزیون پیشرفت کرده و لوازم کار هم بسیار تخصصی و حساس است. یکی از مهم ترین لوازمی که گروه صدا با آن سر و کار دارد، میکروفن است که متأسفانه بوم من هایی که در حال حاضر کار می‌کنند، اصلاً میکروفن و ساختارش را نمی شناسند، چه برسد که بخواهند با آن کار کنند. مشکل بعدی من روابط یا به قول دوستان لابی کردن است. اینکه می گویند اگر کارت خوب باشد و تجربه کافی داشته باشی و با لوازم خوب و حرفه ای کارکرده باشی، اما سر زبان نداشته باشی، هیچ فایده ای ندارد و باید بیکار بمانی! متأسفانه اگر هیچ کدام از این موارد را هم نداشته باشی، ولی خوب حرف بزنی، همه چیز درست می‌شود. مثلاً اگر من دیالوگ های فیلم پدرخوانده را حفظ باشم و اسم چندتا بازیگر خارجی را بدانم همه چیز درست می‌شود، ولی به نظر من اینطور نیست. هیچ یک از اینها به یک صدابردار که قرار است صدای یک تله‌فیلم یا فیلم سینمایی را بگیرد کمکی نمی کند. آن چیزی که اهمیت دارد هوش خوب، لوازم حرفه ای و باکیفیت و تجربه کافی است. یک دستیار خوب می تواند به صدابرداری حرفه ای یک فیلم کمک زیادی کند. نکته دیگر اینکه به ما صدابردارهای جوان می گویند که ارزان کار نکنید ولی….
این حرفی که می خواهم بزنم بیشتر درد و دل است؛ اینکه جوانی مثل من که تمام عمر و تمرکزش را روی این کار گذاشته است، نباید درگیر باندبازی های این حرفه شود و در نهایت هم بیکار بماند.
من اخیراً مشغول ضبط صدای سریال «دوردست ها» برای شبکه یک سیما بودم و خدا را شکر با دستیار قدیمی ام کار  کردم و روند خوبی را داشتم.
این اواخر هم چند پیشنهاد کاری داشتم ولی تا پایان سریال«دوردست ها» کار جدیدی قبول نکردم، چون اعتقاد دارم خداوند روزی هرکس را به اندازه خودش می دهد و وقتی من چند کار را قبول می کنم، همکاران دیگرم را خانه نشین کرده ام. البته عده ای عقیده دیگری دارند و چون چند کار را با هم انجام می‌دهند، قیمت هایشان را هم پایین می آورند!
دستیاری که هنوز بوم منی بلد نیست و پای دستگاه ضبط صدا می نشیند، بزرگترین نامردی را در حق خودش کرده است. او خبر ندارد که بعد از این مرحله خودش روزی صدا بردار خواهد شد. یک صدابردار حرفه ای باید دوره دستیاری اش را خوب بگذراند و فقط یک دستیار کارکرده می تواند صدابردار خوبی شود.
من از تمام کسانی که از ابتدا تا امروز به من کمک کرده اند سپاسگزاری می کنم و می خواهم که اگر روزی احساس کردند که کمبودی دارم، به من اطلاع دهند.
معضل دیگری که در حرفه صدابرداری وجود دارد این است که برخی از صدابردارها بین صدابرداری فیلم سینمایی، تله‌فیلم و سریال تفاوت قائل می شوند و مثلاً انرژی و زمان بیشتری را برای کار سینمایی اختصاص می‌دهند. از نظرم واقعاً صدابرداری این کارها فرقی ندارد و مهم این است که کیفیت همه کارها باید خوب باشد.
در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و لوازم فیلمبرداری و دوربین های بسیار پیشرفته، ما باید تمام تلاشمان را کنیم تا صدا هم به اندازه تصویر با کیفیت باشد و نشان دهیم که بخش مهمی از هر کار صدای آن است. لوازم کار بخش عمده ای از کار ماست و قیمت بالای خرید و اجاره این لوازم سخت است و به هرکسی هم اجاره داده نمی شود.
یک مثال می زنم در رابطه با شرایط فعلی حرفه ما. فرض کنید یک نفر با بنز یک مسیر صد کیلومتری را با آرامش و در مدت یک ساعت طی می‌کند و یک نفر دیگر همان مسیر را سه ساعت و با سختی های زیاد با یک پیکان طی می‌کند. امروز وضعیت ما هم قضیه پیکان و بنز است. ما با پیکان کیفیت بنز را به مردم ارائه می دهیم کسی هم چیزی نمی فهمد، ولی ما اذیت می شویم.
دوست دارم کارهای بهتر و آبرومندانه تری انجام دهم و همه مثل گذشته که من را دستیار خوبی می دانستند، به عنوان یک صدابردار خوب هم بشناسند.
 مدیر صدابرداری

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *