15:19

بخش مردمی جشنواره ملی حماسه گویان اتفاق ویژه این دوره جشنواره است.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، فرزان معظم دبیر جشنواره حماسه گویان با اعلام استقبال مردمی از این جشنواره ملی گفت: در میان آثار بخش بزرگسالان این جشنواره شاهد آثار بی نظیری بودیم که مربوط به روایت مردم از جنگ است. روایتی متفاوت که خارج از خاطرات میدان جنگ یا اردوگاه اسرا رخ داده و وجه دیگری از جنگ را به شیوایی بیان کرده است. در این آثار که بانوان در آن نقش پر رنگی داشتند، افراد به بیان خاطرات خود از آن دوران پرداخته اند که در حوزه روایت انسانی از جنگ بسیار پر اهمیت است ولی به همان اندازه نیز مغفول مانده است.

وی تصریح کرد: همین مسئله موجب شد هیئت انتخاب جشنواره آثار این بخش را به صورت جداگانه برای داوری به داوران جشنواره ارائه دهد و با موافقت دبیرخانه و رئیس جشنواره جایزه ویژه ای برای برگزیده این بخش در نظر گرفته شد. این خاطرات به زندگی اقشار مختلف مردم در شرایط جنگی و در بحبوحه دفاع مقدس می پردازد در حالیکه خاطرات رزمندگان و سایر ایثارگران از وقایع و حوادث پر شور و مهم در جبهه ها روایت شده اند و این دلیل اصلی ما برای بررسی این خاطرات در یک بخش ویژه است.

دبیر جشنواره ملی حماسه گویان با اشاره به اینکه معیار ما در انتخاب آثار و نفرات برگزیده بخش مردمی اصالت خاطره، شیوایی کلام راوی و ارتباط برقرار کردن با مخاطب و تاثیرگذاری خاطره بوده است، ادامه داد: در بخش مردمی که خاطرات همسران شهدا، جانبازان و آزادگان و خانواده عزیزان ایثارگر در آن حضور دارند، آنچه به زیبایی خاطرات می افزاید همان جریان داشتن زندگی در زمان جنگ و در کنار ایثارگران و در شرایط مختص آن زمان است.

فرزان معظم با بیان اینکه در بخش مردمی 86 اثر بخش بزرگسال بررسی شد و در نهایت چهارده اثر برای انتخاب نفرات برتر این بخش مورد بررسی قرار گرفت، تاکید کرد: هیچ گاه نمی توان خاطرات مردم از حضور در دفاع مقدس را نادیده گرفت و البته نباید این خاطرات را با خاطرات رزمندگانی که در خط مقدم جبهه بودند مقایسه کرد.

گفتنی است، دبیر نخستین جشنواره ملی حماسه گویان با اشاره به پایان داوری این جشنواره افزود: در این جشنواره 800 اثر در دو بخش بزرگسال و دانش آموزی شرکت کردند و اکنون داوری آثار به اتمام رسیده است و اختتامیه ی این جشنواره نیز در سوم خرداد سال جاری برگزار خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *