14:31

محمد حقیقت

هفتاد و یکمین جشنواره برلین از امروز اول مارس ۲۰۲۱ شروع به کار کرد، البته هیچ یک از عوامل فیلم ها و همچنین منتقدان، تماشاگران عادی و جماعت سینمایی که هر ساله به محل برگزاری می‌روند، امسال در شهر برلین حضور ندارند، بلکه همان‌گونه که پیش از این اعلام شده بود جشنواره برلین در مرحله اول از یک تا پنجم همین ماه به شکل آنلاین برگزار می‌شود و در مرحله دیگری در ماه ژوین، به شکل محدود اما فیزیکی و با حضور تماشاگران ادامه خواهد داشت.
از همین امروز منتقدین می‌توانند به مدت ۲۴ ساعت لینک فیلم‌هایی را که در اختیارشان قرارداده می‌شود در محل سکونت‌شان، با درست کردن چای ‌و قهوه و با حضور دوستان‌شان روی لب تاب خود ببینند!
البته منتقدین برای استفاده از لینک فیلم ها با داشتن کارت ورود به سایت جشنواره می‌بایستی از قبل مبلغ ۶۰ یورو به حساب جشنواره واریز کرده باشند.
همزمان با نمایش فیلم‌های بخش مسابقه، فروم، جنراسیون، سانس‌های ویژه و غیره، پخش کنندگان به همین شکل هم ‌به طور مجازی می‌توانند در بازار فیلم شرکت کنند که تا ۷ مارس به طول می‌انجامد و کالاهای خود را به فروش برسانند.
در بخش مسابقه اصلی، در روز اول نمایش سه فیلم برنامه‌ریزی شده که فیلم «معرفی» از کره جنوبی ساخته هونگ‌ سانگسو و دومین فیلک به نام «جعبه خاطرات» محصول مشترک کشورهای فرانسه، لبنان، کانادا ‌قطر است و سومین فیلم «من مردتو هستم» از کشورهای آلمان ساخته ماریا شرادر است.
در فیلم کره‌ای که بیست و چهارمین فیلم سازنده‌اش است، به ماجرای کسی پرداخته می‌شود که پدر پزشکش از او خواسته به دیدارش برود، هنگامی که به مطب پدرش می‌رسد، یکی از بیماران که هنرپیشه مشهوری است، باعث می‌شود وی مدت‌ها منتظر دیدار با پدرش بماند… نامزد او برای ادامه تحصیلات راهی برلین شده بوده و او باید به دنبالش برود و…
این اثر همچون بقیه آثار این فیلمساز با ریتمی کند و حوصله‌طلب ساخته شده که می‌تواند طرفدارانش را راضی کند.
هونگ سانگسو، وفادار به سبک فیلمسازی خود با بودجه‌های کم، پشت سر هم فیلم می‌سازد!
وی که کار فیلمسازی را از ۱۹۹۶ آغاز کرده در طول ۲۴ سال ۲۴ فیلم ساخته، او در این آخرین فیلم خود مانند بیشتر فیلمهایش سناریست، کارگردان، تدوینگر و سازنده موزیک است و اشکالی هم ندارد!
وی بسیاری از جشنواره ها را با همین سبک ساده و روان و کم‌خرج فیلمسازی، مرعوب خود کرده است.
برعکس این فیلم کره‌ای، «جعبه خاطرات»، ساخته دو کارگردان مرد و زن، جوانا حاجی توماس و خلیل جوریج، پرانرژی با رنگ‌های شاد است که بخشی از آن در فضای پایتخت لبنان می‌گذرد. ماجراهای جنگ بیروت و خاطرات پرسوناژهای اصلی از آنجا محوریت داستان را می‌سازد…
البته باید بقیه فیلم‌های مسابقه دیده شود تا بتوان درباره کیفیت امسال جشنواره برلین قضاوت کرد.
یکی دیگر از تفاوت های امسال این جشنواره با سال‌های قبل این است که هیچ کدام از شش داور، به عنوان رییس هیات داوران منصوب نشده اند. مورد دیگر اینکه برای انتخاب بهترین هنرپیشه، فقط یک نفر برگزیده می‌شود که یا مرد و یا زن خواهد بود. این هم از ابتکارات مدیر جدید جشنواره برلین است!!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *