بررسي اكران فيلم هاي خاطره انگيز در گروه هنر و تجربه در گفت و گو با كارشناسان

تاریخ سینمای ایران روی پرده زنده می‌شود!

گروه سینمای ایران ـ ساناز قنبری: گروه هنر و تجربه اکران فیلم‌های خاطره انگیز را با نمایش فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی آغاز کرد و از ۱۶ خرداد این روند با اکران فیلم «باشو غریبه‌ کوچک» همچنان ادامه دارد. بهرام بیضایی این فیلم را در سال ۶۴ و در دوران جنگ عراق علیع ایران ساخت، اما نکته عجیب در مورد «باشو غریبه کوچک» این بود برای ۵ سال توقیف شد و در سال ۶۹ به نمایش در آمد!
گروه هنر و تجربه سعی دارد تا با اکران فیلم‌های قدیمی تاریخ سینمای ایران، حس نوستالژیک تماشای فیلم های تأثیرگذار سینمای ایران را برای نسل جدید زنده کند. باید دید دست اندرکاران گروه هنر و تجربه در جذب مخاطب تا چه اندازه در این مورد موفق عمل می‌کنند.
با برخی از سینماگران درباره اکران فیلم های مؤثر تاریخ سینمای ایران در سینماها، به گفتگو پرداخته‌ایم که پیش روی شماست.

پوران درخشنده
سینما باید از مخاطب جلوتر حرکت کند

پوران درخشنده اکران مجدد فیلم‌های خاطره انگیز را مثبت ارزیابی کرد و به بانی فیلم گفت: اکران مجدد اینگونه آثار هیچ منافاتی با اکران فیلم‌های روز سینمای ایران ندارد. ما تعداد زیادی فیلم قدیمی داریم که در زمان خودشان مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفتند و از فروش بالایی هم برخوردار بودند و قطعا اکران مجددشان برای مخاطبان جذاب خواهد بود.
درخشنده در ادامه بیان داشت: بهتر است سینماهای مشخصی مانند موزه سینما به اکران فیلم‌های خاطره انگیز اختصاص یابد که هر چند وقت یکبار اینگونه فیلم‌ها به شکلی مداوم در آنجا به نمایش در آیند. ما باید برای اکران مخاطب خاص و مخاطب عام تفاوت قائل شویم.
کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» خاطرنشان ساخت: جذابیت سینما رفتن در مردم کمرنگ شده و ما دوباره باید این جذابیت را در مردم احیا کنیم. متاسفانه فیلم‌های ما به روز نیست، مردم خودشان را در آنها نمی‌بینند و همچنین آگاهی دهنده نیستند. اینها نکاتی است که باید در فیلم‌ها لحاظ شود تا بتواند با مردم ارتباط برقرار کند. حتی در حال حاضر شبکه‌ نمایش خانگی هم مخاطبش را از دست داده.
وی افزود: باید فیلم‌های نو و به روز ساخته شود تا جامعه بتواند مسائل‌اش را در آنها ببیند. در حال حاضر ماه رمضان و طرح افطار تا سحر را در پیش داریم و قطعا باید برای این ماه فیلم‌های تاثیرگذاری اکران شود که مخاطب را به سینما بکشاند.
درخشنده در خاتمه اظهار داشت: سینما نیازمند مخاطب است. در حال حاضر مخاطب از سینما جلوتر حرکت می‌کند، در حالیکه سینما باید از مخاطب جلوتر حرکت کند و به همین دلیل است که روز به روز از تعداد مخاطبان سینما کاسته می‌شود.

علی معلم
اکران مجدد آثار خاطره‏انگیز اتفاق خجسته‌ای است

علی معلم در خصوص نمایش مجدد فیلم‌های خاطره انگیز به بانی فیلم گفت: نمایش دوباره فیلم‌های کلاسیک سینمای ایران اتفاق خجسته‌ای است و در برخی کشورها هم این سنت متداول است که به مناسبت ۲۰ سالگی، ۳۰ سالگی و… نسخه‌های جدیدی از فیلم‌ها را که در آنها تصحیح رنگ انجام یا قسمت‌هایی اضافه شده را مجددا به نمایش می‌گذارند.
وی با بیان اینکه بهتر است اکران فیلم‌های خاطره انگیز سالن‌های ویژه‌ای داشته باشند، خاطرنشان ساخت: اینگونه آثار نیاز به سالن‌های اختصاصی برای نمایش دارند. منظور این است که چون نسل جدید خیلی از فیلم‌های برجسته تاریخ سینمای ایران را بر پرده سینما ندیده لازم است که آنها در چند سالن به اکران دوباره در آیند. من خودم دوست دارم که هر ۲ ماه یکبار یک فیلم تصحیح شده از تاریخ سینمای ایران را در سینما ببینیم.
این منتقد سینما ادامه داد: با توجه به اینکه اغلب سینمادوستان نسل جدید، این فیلم‌ها را روی DVD دیده‌اند برای اکران مجدد باید نسخه‌های جدیدی از فیلم‌ها ارائه شود. به عنوان مثال «لارنس عربستان» با ۱۰ دقیقه اضافه و مونتاژ خود دیوید لین مجدداً اکران شد. نمی‌دانم در ایران تا چه اندازه این اتفاق در ایران می‌افتد، اما قطعاً نسخه‌های جدیدی که قابلیت نمایش بر پرده سینما را داشته باشند جذاب است.
وی در خاتمه بیان داشت: به نظرم برای سینمای گروه هنر و تجربه باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود. گروههای این چنینی باید بتوانند در رسانه‌ها و مطبوعات هم جریان ساز باشند.
متاسفانه هر گروهی  تشکیل می‌شود برای خودش یک نشریه راه می‌اندازد و انگار نیازی به فضاهای دیگر ندارد. در حالیکه در کشورهای دیگر همزمان با چنین اقداماتی در سینما ویژه‌نامه‌هایی در مطبوعات نیز چاپ می‌شوند. چرا که این برنامه‌ها نیاز به تبلیغات و یاد‌آوری مجدد دارند. فکر می‌کنم گروه هنر و تجربه برای این برنامه‌ها تبلیغات مناسبی در نظر نگرفته.

تهماسب صلح جو
اجرای برنامه‌ها باید درست باشد

تهماسب صلح جو به بانی فیلم گفت: به اعتقاد من گروه هنر و تجربه فعلا در مرحله آزمون و خطا قرار دارد. اجرای این قبیل برنامه‌ها شاید مفید باشند و شاید نه. مهم نتیجه بخش بودن این طرح‌هاست، اینکه این فیلم‌ها چقدر می‌توانند علاقمندان سینما را به سالن‌های نمایش آثار هنر و تجربه بکشانند. چرا که فیلم‌های خاطره انگیز در قالب DVD یا CD در دسترس مردم است و مهم آمدن مردم برای دیدن فیلم‌ها بر پرده سینماست.
این منتقد سینما خاطرنشان ساخت: زمانی که فیلمخانه ملی اقدام به نمایش اینگونه آثار می‌کرد دسترسی به DVD فیلم‌ها مثل الان راحت نبود و بنابراین از آن برنامه‌ها خیلی استقبال می‌شد. الان باید دید که چقدر از این برنامه‌ها استقبال می‌شود. نفس برگزاری این برنامه‌ها درست است، اما اجرایش نیز باید درست باشد.
وی خاطرنشان ساخت: مهمتر از جذابیتی که تماشای اینگونه آثار بر پرده دارد، محفلی است که علاقمندان به سینما را دور هم جمع می‌کند. در حقیقت مراکز فرهنگی که در جهت نمایش فیلم‌های فرهنگی تلاش می‌کنند باید محفل جذابی را نیز ایجاد کنند. قطعا فیلم دیدن در شرایط متفاوت می‌تواند ایجاد جذابیت کند.
وی با بیان اینکه این برنامه‌ها باید در مکان‌های مشخصی متمرکز شوند، افزود: به نظر می‌آید نمایش اینگونه آثار در چند سینمای مختلف با در نظر گرفتن وجه اقتصادی قضیه بوده. به هر حال اکران این فیلم‌های در سالن‌های پراکنده شهر به نفع مخاطبان هم خواهد بود، چرا که دسترسی به سالن‌ها را سهل‌تر می‌کند.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *