11:46

حدود چهار ماه از رونمایی تلویزیون تئاتر ایران می‌گذرد و انتظار بی‌جایی نیست اگر فکر کنیم در این مدت، این سامانه باید به بخشی از جامعه تئاتری معرفی و به آنان پیشنهاد همکاری داده می‌شد ولی پرس و جوهای ما نشان می‌دهد، این آشنایی آن چنان که باید و شاید رخ نداده است.
به گزارش ایسنا ، تلویزیون تئاتر ایران سامانه‌ای است که در دوران کرونا راه اندازی شد. در جلسه رونمایی آن در دی ماه سال 99 ، اعلام شد این سامانه فرصتی است برای مستندسازی تئاتر ایران به این معنا که آرشیو محکمی خواهد بود از جشنواره‌های پیشین، کارگاه‌های آموزشی و نیز مجالی برای تولید نمایش در پلتفرمی تازه . حتی این موضوع هم گفته شد که قرار است از طریق این سامانه با تئاتر دنیا در ارتباط باشیم. به این معنا که دقایقی از آثار جشنواره‌های گوناگون را که با فرهنگ ما همخوانی دارد، از طریق آن نمایش بدهیم.
فارغ از ارزش‌های آرشیوی و مستندنگاری این سامانه که یکی از خلاءهای همیشگی ما را جبران خواهد کرد، ایجاد چنین سامانه‌ای در شرایط کرونازده این دوره که تعطیلی پی در پی تئاتر را به دنبال داشت، می‌توانست مجالی هر چند اندک برای فعالیت بخشی از فعالان تئاتر فراهم آورد.
طبیعتا انتظار نداشتیم با راه‌اندازی تلویزیون تئاتر ایران به سرعت چندین و چند اثر نمایشی تولید و ارایه شود ولی به نظر نمی‌رسد معرفی این سامانه به اهالی تئاتر و گرفتن مشورت از آنان، آن هم بعد از چند ماه، توقعی غیرمنطقی باشد.
ما برای ارزیابی میزان آشنایی جامعه تئاتری با این سامانه ، ابتدا سراغ هنرمندانی رفتیم که در دوران کرونا اجراهایی در فضای مجازی داشته‌اند.
الهام پاوه نژاد، بازیگر نمایش «مرجان»، نسیم ادبی بازیگر نمایش «خانم آنلاین» و افشین هاشمی بازیگر نمایش «آقای شادی» هر سه به ایسنا گفتند که اطلاعی از این سامانه ندارند. پاوه‌نژاد عنوان کرد که در دنیای امروز تبلیغات حرف اول را می‌زند ولی برای معرفی تلویزیون تئاتر ایران تبلیغاتی نشده است. هاشمی هم به این نکته اشاره کرد که هیچ گونه مشورت یا صحبتی در باب راه اندازی این سامانه با اهالی تئاتر صورت نگرفته است.

هیچ کنش‌گری صورت نگرفته است
آریان رضایی که سال گذشته کارگردانی هر سه نمایش نامبرده را بر عهده داشته است، تلویزیون تئاتر ایران را می‌شناخت و در ارزیابی آن عنوان کرد که در حال حاضر این سامانه بیشتر حاوی اطلاعات آرشیوی و در بردارنده اختتامیه جشنواره‌های مختلف تئاتری است ولی به لحاظ تولید نمایشی هنوز اتفاقی در آن رخ نداده است.
او یادآوری کرد که این سامانه در آغاز راه‌اندازی خود با مشکل فنی مواجه شده و بعد از آن هم اتفاق چندانی در آن صورت نگرفته است و همچنان بخش زیادی از جامعه تئاتری آن را نمی‌شناسند و مدیران هنری هم تمایل چندانی برای معرفی آن ندارند چون بودجه‌ای اختصاص داده شده ولی در این چند ماه کوچکترین کنش‌گری در این سامانه دیده نشده و دعوتی هم برای همکاری در این سامانه از کسی صورت نگرفته اس
رضایی عنوان کرد که ایجاد این فضا می‌توانست فرصت خوبی برای تئاتر باشد ولی گویا کسی چندان دغدغه معیشت هنرمندان را ندارد و در این سامانه هم به جای اینکه تولیداتی صورت بگیرد، بیشتر مراسم اختتامیه جشنواره‌ها بارگذاری شده است.
او با اشاره به موفقیت بازیگری مانند مونا فرجاد که این روزها با همراهی خانواده‌اش در صفحه شخصی خود اجراهای کوتاهی را بارگذاری می‌کند و تماشاگران بسیار زیادی را جذب کرده است، ادامه داد: تلویزیون تئاتر ایران باید دست بازیگری همچون مونا فرجاد را می‌بوسید، با او قرارداد می‌بست و او را دعوت به کار می‌کرد.

قرار نیست همیشه از اول دنبال پول باشیم
رضا بهرامی دیگر کارگردانی که در دوران کرونا فعال بوده است، هم در این زمینه گفت که خبر رونمایی‌ تلویزیون تئاتر ایران را دیده است ولی متاسفانه این اقدام در حد شعار باقی ماند در حالیکه می‌توانست اتفاقی باشد برای مخاطبان تئاتر.
او ادامه داد: قرار نیست همیشه از اول دنبال پول باشیم . برای فرهنگ اول باید هزینه کنیم تا بعد به برداشت برسیم. در همین دوران کرونا که مردم عصبی،کلافه و نومید شده‌اند، تلویزیون تئاتر ایران می‌توانست با تولید بخشی از آثار خوب نمایشی، فرصتی برای سرگرم‌سازی و حتی تلطیف فضای جامعه ایجاد کند. وقتی جامعه ما مدام به سمت عصبیت و خشونت می‌رود و آمار خودکشی در یک روز به رقم 87 می‌رسد، تلطیف فضای جامعه اهمیت بسیاری پیدا می‌کند و تلویزیون تئاتر ایران هم می‌توانست در این زمینه نقشی داشته باشد. ضمن اینکه کمک حالی به معیشت جامعه تئاتری باشد .
ساسان پیروز، منتقد تئاتر و عضو گروه تئاتر «لیو» هم عنوان کرد که در جریان راه‌اندازی تلویزیون تئاتر ایران قرار گرفته است.
او به واسطه فعالیتش در رسانه‌ها، همزمان با برگزاری جشنواره‌ها هم پیامک‌هایی برای استفاده از محتوای کارگاه‌های آموزشی و آثار آن جشنواره خاص دریافت می‌کرده است.
در نگاه اول به نظر می‌رسد اداره کل هنرهای نمایشی تمایل چندانی برای معرفی این سامانه و فعال‌تر کردن آن در زمینه تولید و ارایه آثار نمایشی نداشته باشد. ایسنا در ادامه پاسخ این اداره را در این زمینه جویا خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *