تيل شوايگر و شکستن نفرين فيلم‌هاي اکشن آلماني

به گزارش باني فيلم به نقل از هاليوود ريپورتر، براي کشوري که صادرات هاليوودي‌اش شامل وولفگنگ پيترسون کارگردان «اير فورس وان»، رولند امريش کارگردان «روز استقلال» و رابرت شوونتکه کارگردان «R.E.D» مي‌شود، تعداد فيلم‌هاي اکشن توليد آلمان به طور تعجب‌آوري کم هستند.
در کشور همسايه فرانسه، لوک بسون و کمپاني‌اش يوروپاکور پشت سر هم فيلم‌هاي اکشن چند قسمتي توليد مي‌کنند؛ از مجموعه فيلم‌هاي فرانسوي زبان «تاکسي» گرفته تا «ترنسپورتر»، «ربوده‌شده» و اخيرا هم «لوسي». بريتانيا امثال متيو وان را با فيلم‌هاي «Kick-Ass» و «Kingsman» دارد و اسکانديناوي هم فيلم‌هايي مانند «محافظ از دست‌رفته‌ها» و «غايب» کشور دانمارک يا فيلم مسابقه‌اي کمدي-اکشن «بورنينگ» ساخته هالوارد برايين را دارد که پارسال تبديل به پرفروش‌ترين فيلم کشور نروژ شد. در آلمان فيلم‌هاي کمدي و درام و فيلم‌هاي هنري بسياري توليد مي‌شوند، اما کم پيش مي‌آيد که آلمان يک فيلم اکشن تحويل بدهد و خيلي کمتر پيش مي‌آيد که فيلم اکشني که در باکس‌آفيس فروش کند بسازد.
تيل شوايگر که پردرآمدترين بازيگر باکس‌آفيس آلمان است، با بازي در فيلم‌هايي از جمله «لعنتي‌هاي بي‌افتخار» کوئنتين تارانتينو و «مهاجم مقبره: گهواره زندگي» در سطح بين‌المللي هم نامي براي خود دست و پا کرده است. اما شوايگر در خانه بيشتر با فيلم‌هاي رمانتيک کمدي که معمولا هم خودش آن‌ها را مي‌نويسد، کارگرداني مي‌کند و در آن‌ها بازي مي‌کند به موفقيت رسيده است. آخرين کمدي او «سر پر از عسل» بيش از 65 ميليون دلار در باکس‌آفيس آلمان به دست آورد اما فيلم اکشن سال 2012 او يعني «محافظان» تنها 6.5 ميليون دلار فروخت.


شوايگر مي‌گويد: «آلمان کشوري است که فيلم‌هاي اکشن در آن بدترين عملکرد را دارند. اين بدترين بازار در جهان براي اين نوع فيلم‌هاست». شنيدن اين حرف از شوايگر کمي عجيب است، مخصوصا با توجه به اينکه اين حرف را سر صحنه فيلمبرداري «نيک خارج از وظيفه» که يک فيلم اکشن آلماني است که کمپاني برادران وارنر آن را سال آينده اکران خواهد کرد، مي‌زد. اين فيلم انشعابي سينمايي از سريال تلويزيوني جنايي محبوب آلماني «صحنه جرم» است که در آن شوايگر نقش نيک، يک پليس ياغي را بازي مي‌کرد.
کريستين آلوارت کارگردان فيلم «نيک خارج از وظيفه» خودش دست اول متوجه شده که فروختن اين نوع فيلم‌ها به تماشاچيان آلماني چقدر مي‌تواند سخت باشد؛ فيلم‌هايي مثل «پرونده 39» با نقش‌آفريني رنه زلوگر و «پاندوروم» با حضور دنيس کوئيد و بن فاستر محصول سال 2009، بسياري از منتقدان را به تحسين واداشتند اما همه‌شان کمتر از يک ميليون دلار در باکس‌آفيس آلمان فروش کردند. «نيک خارج از وظيفه» بايد بتواند خيلي بهتر از اين‌ها عمل کند چون با بودجه‌اي 9 ميليون دلاري ساخته شده است.
با اين حال آلوارت خوش‌بين است و با اشاره به اين نکته که فيلم از روي محبوب‌ترين سريال تلويزيوني آلمان ساخته شده مي‌گويد: «اميدواريم اين محبوبيت به سينما هم منتقل شود». اپيزودهاي سريال «صحنه جرم» که شامل شخصيت نيک با بازي شوايگر مي‌شدند، بهترين اپيزودهاي تلويزيوني در سال‌هاي اخير بودند؛ بيش از 12.7 ميليون نفر اولين اپيزود آن با حضور شخصيت نيک در سال 2013 را تماشا کردند.
شوايگر در اين باره مي‌گويد: «ما مسلما تمام آن بينندگان تلويزيوني را به سينما نخواهيم آورد، اما حتي اگر 30 درصد از آن‌ها را هم بگيريم يک فيلم بسيار پرفروش خواهيم داشت». فيلم «نيک خارج از وظيفه» پنجمين حضور شوايگر در اين نقش با کارگرداني آلوارت خواهد بود و روز اول ماه ژانويه 2016 اکران مي‌شود. کمپاني گلوبال اسکرين حقوق بين‌المللي اين فيلم را خريداري کرده و آن را در بازار فيلم آمريکايي ماه نوامبر براي خريداران آمريکايي به نمايش خواهد گذاشت.
با وجود اينکه 9 ميليون دلار براي يک فيلم اکشن آمريکايي بودجه بسيار پاييني به نظر مي‌رسد، شوايگر به قابليت سازندگان آلماني براي درست کردن صحنه‌هاي اکشن بزرگ با بودجه کم اشاره کرد و گفت: «من فيلم قبلي را با 8 ميليون بودجه ساختم. گرگ سيلورمن (رييس تهيه بين‌المللي کمپاني برادران وارنر) به من گفت اگر قرار بود ما اين فيلم را با همين قيافه بسازيم 100 ميليون دلار براي‌مان خرج برمي‌داشت». آلوارت هم مسلما چيزي براي «نيک خارج از وظيفه» کم نگذاشته و صحنه‌هاي تعقيب و گريز روي سقف خانه‌هاي استانبول و خيابان‌هاي مسکو در آن ديده مي‌شوند.
با اين حال آلوارت مي‌گويد عملکرد اين فيلم در باکس‌آفيس هرطور که باشد، از تلاش خود براي عملي ساختن فيلم‌هاي اکشن در آلمان دست برنخواهد داشت. کمپاني سيريال انترتينمنت او فيلم‌هاي بودجه پايين با کارگردان‌هاي آلماني مي‌سازد. اولين فيلم اين کمپاني «Sum1» با نقش‌آفريني آيوان ريون بازيگر نقش رمزي بولتون سريال «بازي تاج و تخت» در حال توليد است. آلوارت مي‌گويد: «چيزي که مهم است اين است که کارگردان‌هاي آلماني اين ژانر را امتحان کنند و فيلم بسازند، حتي اگر فيلم‌هاي‌شان شکست بخورند. تنها اگر ما به اندازه کافي فيلم‌هاي اکشن بسازيم و کارگردان‌ها تجربه کسب کنند مي‌توانيم بعضي از آن‌ها را عملي کنيم. نکته مهم تسليم نشدن است».
 

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *