کمال تبریزی در نشست خبری فیلم «امکان مینا»

جشنواره امسال پذیرای متنوع ‏ترین آثار است

سومین نشست خبری در پنجمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر به بررسی فیلم«امکان مینا»، تازه ترین ساخته کمال تبریزی پرداخت.
به گزارش بانی فیلم این نشست رسانه ای که مدیریت آن را حمید باباوند برعهده داشت با حضور کمال تبریزی؛کارگردان، فرهاد توحیدی؛ نویسنده فیلمنامه، منوچهر محمدی تهیه کننده ومیلاد کی مرام بازیگر این فیلم برگزار شد. حسین سلطان محمدی هم به عنوان منتقد سینمایی در این نشست حضور داشت. البته قرار بود که بعد از این نشست، جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«رسوایی۲» به کارگردانی مسعود ده نمکی هم برگزار شود که به دلایل نامشخصی برگزاری این نشست لغو شد. در ابتدای جلسه، فرهاد توحیدی در خصوص نگارش متن فیلم سینمایی«امکان مینا» توضیح داد: «ما دوران جوانی خود را درست همان زمانی سپری کردیم که کشورمان با اتفاقات عجیب و غریبی رو به رو می شد. ما جنگ ایران و عراق را دیدیم و در انقلاب حضور داشتیم. برای من به عنوان نویسنده فیلم، معمایی نوشتن و اصولا طرح مسائل به صورت رمز و رازی بسیار جذاب است. ما از یک سری پلات و نشانه های درونی به نشانه های بیرونی دست یافتیم. فکر می کنم اینگونه نمایش دادن هیجان انگیز تر است». در ادامه میلاد کی مرام به عنوان اولین صحبت ههای خود گفت:«من نقشم در فیلم«دایره مینا» دوست دارم و عشقم به این نقش را به همه خبرنگارها و روزنامه نگارهایی تقدیم کردم که خیلی از آنها از دوستان صمیمی من هستند. شخصیت مهران برای من بسیار جذاب بود و برای رسیدن به آن با چیزهایی روبه رو شدم که برایم تازگی داشت. خیلی از کارگردان ها برای جذاب تر کردن کارشان کارایی می کنند که در این کار انجام نشدو همین نکته بسیار حائز اهمیت بود». حسین سلطان محمدی، منتقد حاضر در جلسه در ادامه گفت: «دیروز، روز اقتدار نظام در کاخ جشنواره بود. وجود فیلم هایی مثل«بادیگار» و «امکان مینا» با موضوعاتی امنیتی- پلیسی باعث ایجاد چنین فضایی شده بود. در مورد فیلم سینمایی«امکان مینا» باید گفت که این فیلم دهه ای را نشان می دهد که پر واقعه ترین دهه تاریخی در ایران بوده است. «امکان مینا» وقایعی را نمایش می دهد که شاید عده زیادی تا به حال خواسته اند به آن بپردازند، ولی کمتر فیلمی توانسته اند به دور از شعار و تظاهرنمایی این کار را انجام دهد. این نکته مثبت در این فیلم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برخی اشتباهات در نمایش نشانه های تاریخی در فیلم وجود دارد که البته میزانش نسبت به آنچه به شکل واحش تری در برخی از سریال های تاریخی که این روزها از تلویزیون پخش می شود بسیار کمتر است». میلاد کی مرام در اواسط جلسه و پیش از ادامه پرس و پاسخ ها، شاخه های گل رزی را به عکاسان حاضر در جلسه هدیه کرد و از آنها به خاطر ثبت لحظه به لحظه نشست های خبری تشکر کرد. او گفت: «چون نمی دانستم کدام یک از افرادی که در جلسه حضور دارند خبرنگار یا روزنامه نگارهستند، به عکاسان رسانه ها به نمایندگی از خبرگزاری های مختلف این گل ها را هدیه می دهم». کمال تبریزی ادامه داد: «میلاد کی مرام ما را هم غافل گیر کرد و ما هم نمی دانستیم چنین تصمیمی دارد. در مورد انگیزه اصلی خود برای ساخت فیلم«امکان مینا» باید بگویم این فیلم به سفارش سازمان سینمایی بنیاد فارابی ساخته شده است و من می خواستم موقعیتی را نشان دهد که شاید به شکلی دیگگر هنوز هم دنیای امروز با آن درگیر است. وقایعی که روزگاری ما در دهه های شصت تجربه اش کردیم و امروز در برخی نقاط مثل فرانسه و یا سایر کشورهای اروپایی در حال تجربه شدن است. درگیری هایی که گروه هایی مثل داعش با هدف گیری خانه و خانواده ها ایجاد می کنند. این گروه های افراطی آرمان خواهی های بسیار غلطی دارند که هدفشان بسط دادن دیدگاه های اشتباه خودشان در تمام جهان است. من دوست داشتم به همه نشان دهم که ما روزگاری چنین اتفاقاتی را در شهر و کشورخودمان تجربه کردیم و فکر می کنم اگر امروز در منطقه ای که تقریبا همه دچار مشکلات و درگیرهای مختلفی هستند، اوضاع آرامتری داریم به خاطر همان تجربه هایی است که آن سالها به دست آوردیم. تروریست ها در کشورهای مختلف نفوذ کرده اند و دلیلش ناشناخته بودن عملکرد آنها برای کشورهای مورد هجوم است. علاوه بر این هدف و میل شخصی برای بیان این موضوعات، فیلمنامه ای که فرهاد توحیدی نوشته بود برای من آنقدر جذابیت داشت و حوادث آنقدر درست و به جا چیدمان شده بود که انگیزه دو چندانی برای ساخت فیلم در من ایجاد شد». منوچهر محمدی که تهیه کنندگی این فیلم را عهده دار است، در ادامه افزود:«من حرف های کمال تبریزی را تایید می کنم و با او هم نظر هستم. کسانی مثل فرهاد توحیدی خوب می دانند که چگونه بنویسند تا درست تر ساخته شود. در کشور ما همان طور که سایر دوستان به آن اشاره کردند، اتفاقات دردناک زیادی رخ داده است و ما دهه های بحرانی زیادی را پشت سر گذاشته ایم. چهره های علمی و فرهنگی زیادی در این کشور از توسط همین گروه ها و فرقه های تند رو از بین رفته اند. من به خاطر دارم سالهایی بود که حتی کارت صداو سیما را در جوراب خود پنهان می کردیم. من در آن زمان در تلویزیون کار می کردم و می دیدم که چگونه کسانی که وابسته به نهاد یا ارگانی دولتی بودند مورد تهدید قرار می گرفتند. زمانی که ایران با عراق در جنگ بودند، عراق می دانست که تنها راه نفوذ در یک کشور و نابودی دولت آن از بین بردن مردم آن کشور است. برای همین بود که تمام شهرهای ایران در آن سالها مورد بمباران قرار می گرفت وحتی تا مرز بمباران شیمیایی هم پیش رفتند. در آن زمان عده ای وجود داشتند که عقاید خاص خود را داشتند و ما در فیلم«امکان مینا» به خوبی چنین افرادی را می بینیم. اصولا رفتار تند و رادیکالی بسیار خطرناک است تفکر فرقه گرایی به هر شکل آسیب می زند و ما در این فیلم به خوبی شاهد چنین وقایعی به جذاب ترین شکل ممکن هستیم».سلطان محمدی، منتقد سینمایی ادامه داد: «در فیلم سینمایی«امکان مینا» گاهی حجم زیادی از اطلاعات به مخاطب منتقل می شود که می تواند به بخش هاییی از فیلم آسیب بزند و از نقاط ضعف آن محسوب شود چراکه باعث گنگ شدن مفاهیم می شود. همان طور که قبلا هم گفتم برخی از نشانه های فیلم بسیار دقیق و درست به کاررفته است اما به هر حال اشتباهاتی در این بخش وجود دارد که می تواند از نقاط منفی محسوب شود. چیزی که برای من از جذابیت زیادی برخوردار بود، این نکته بود که هیچ نشانه ای به صورت گل درشت در فیلم«امکان مینا» وجود ندارد. فیلم به طور کلی خیلی خوب دهه شصت را دربرگرفته است. از نظر من نمی توانیم این فیلم را کاملا معمایی بدانیم و در نگاه کلی کاملا مشخص است که دقت در برخی از جزئیات یعنی زحمت بسیار زیادی که گروه برای تهیه این فیلم کشیده اند.
ما در هیچ صحنه ای مثلا نمازخواند شخصیت مثبت را به شکلی غلو شده که دل مخاطب را بزند نمی بینیم و اکثر کاراکترها شبیه به مردم و ملموس هستند». توحیدی در پاسخ به نقد سلطان محمدی به عدم تطبیق تاریخی برخی نشانه های فیلم«امکان مینا» توضیح داد: «ما بخشی از اتفاقت را ادغام کردیم و مولفه های تاریخی مربوط به آن را به کار بردیم. به علت حجم زیاد و زمان کم لازم بود بخش هایی به صورت کلی نمایش داده شود و در این بین برخی از نشانه ها شاید اشتباه است و… کلیتی که ما مد نظر داشتیم آن بود که دهه شصت و شرایطش را نمایش دهیم». کمال تبریزی در آخر گفت: «یکی از نکات مثبت در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تنوع کارهای حاضر در آن است. ما آثاری بسیار متنوع را تماشا کردیم و این اتفاق خوبی برای سینمای ایران است. ما باید انواع مختلفی از ذهنیت های هنرمندان را ببینیم و این اتفاق باعث بالندگی و رشد سینما می شود. اگر همه چیز به تکرار بیفتد دیگر تربه های جدیدی باقی نمی ماند و باید چنین نگاهی ادامه دار باشد».

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *