جنگ بازماندگان بی‏ بی‏ کینگ؛ ۱۵ فرزند، ۱۵ مادر!

بی‌بی کینگ اسطوره موسیقی بلوز هرگز تصور نمی‌کرد پس از مرگش همه آنهایی که عمری دراز از آنها حمایت کرده بود، ادعاهای بیشتری داشته باشند. اکنون یک سال پس از درگذشت این چهره بزرگ موسیقی آمریکا، همه آنهایی که مدت زمانی کوتاه با او ارتباط داشتند یا نداشتند راهی دادگاه شده‌اند و معتقدند فرزند او را بزرگ کرده‌اند.
وقتی بی‌بی‌کینگ سال پیش در چنین روزهایی از دنیا رفت، جسم بی‌جانی به خاک سپرده شد که بیش از ۶ دهه موسیقی خلق کرده‌بو‌د و میلیون‌ها نفر از او خاطره داشتند. او الهام بخش بزرگان موسیقی از اریک کلاپتون گرفته تا ویلی نلسون و بادی گای بود. کینگ زمان مرگ ۸۹ سال داشت و بر اثر بیماری قلبی در خانه‌اش و در خواب جان باخت.
اما برخلاف مرگ او، روزهای پس از مرگش چندان مسالمت‌آمیز نگذشته و نه تنها فرزندان او که حاصل ازدواج‌هایش بودند بلکه فرزندان دیگری اکنون میراث‌خواه او شده‌اند و از او ۱۵ فرزند و ۱۵ مادر مدعی به جای مانده است. او زمان مرگش نیز می‌پذیرفت که پدر ۱۵ فرزند است و هرگز این را کتمان نکرد و از آن میان ۱۱ فرزند که زنده هستند اکنون برای کسب میراث او راهی دادگاه شده‌اند تا از میراثی که بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار برآورد می‌شوند سهمی نصیب‌شان شود. لاورنه تونی مدیر مالی قدیمی کینگ که سال‌ها برای وی کار کرده و اکنون وکیل قانونی اوست می‌گوید بر مبنای وصیت‌نامه ۲۰۱۴ که نام فرزندان کینگ در آن قید شده عمل خواهد کرد، اما در آن سند نیز میراثی برای آنها تعیین نشده است. ضمن این که از کینگ تنها ۵ میلیون دلار پول نقد در بانک باقی مانده که نمی‌تواند پاسخگوی این جماعت باشد. اما فرزندان کینگ با استخدام تیمی از وکلا قصد دارند بر وکیل قانونی پدرشان فایق آیند و وارد نبردی شوند که می‌تواند سال‌ها طول بکشد.
این در حالی است که این میراث را نمی‌توان با ارثیه مایکل جکسون که پس از درگذشتش از یک میلیارد دلار فراتر رفت مقایسه کرد. ارثیه کینگ شامل فروش ترانه‌هایش در طول چند دهه در آمریکا و بر مبنای قراردادهایی است که متعلق به زمانی هستند که به سختی با یک هنرمند سیاهپوست فراردادهای منصفانه منعقد می‌شد. برمبنای محاسبه بیلبورد، که چارت موسیقی آمریکاست، ارزش حق کپی رایت ترانه‌های وی حدود ۷ تا ۸ میلیون دلار است .
گفته می‌شود کینگ فرزندانش را از صمیم قلب دوست داشت و همیشه به آنها سخاوتمندانه کمک مالی می‌کرد. او هزینه کالج آن‌ها را می‌پرداخت، در زندان به ملاقاتشان می‌رفت، و صندوق‌های امانی کمک مالی برای آنها درست کرده بود. اما گفته می‌شود از زمان درگذشت او، سه نفر دیگر ادعا کرده‌اند فررند او هستند . به همین دلیل فرزندان پذیرفته شده کینگ وکیلی استخدام کرده‌اند تا از میراث‌شان در برابر مدعیان جدید حمایت شود.
این جدال‌های قانونی با فاصله کمی از درگذشت بی‌بی کینگ شروع شد و آن زمانی بود که چند فرزند کینگ ادعا کرده بودند پدرشان توسط دستیار شخصی وی مسموم و کشته شده است. اما نتیجه کالبدشکافی چیزی در این زمینه نشان نداد و این ادعا باطل شد. سپس دستیار او اعضای این خانواده را به دادگاه کشاند و به جرم اتهام کذب از آنها شکایت کرد. این پرونده هنوز باز و در درست رسیدگی است. از سوی دیگر چند فرزند او پرونده‌هایی حقوقی تشکیل داده‌اند و بر میراث موسیقایی او ادعا دارند. شرلی کینگ بزرگترین دختر او می‌گوید او همه عمرش از خانواده‌اش مراقبت کرد و حقش نیست تا میراث او از دست برود.
بی بی کینگ ۸۹ ساله اسطوره گیتار که با صدای قوی‌اش به شمایل یک نسل بدل شد و عنوان سلطان بلوز را دریافت کرد، با نام رایلی کینگ در روستایی در می‌سی‌سی‌پی ‌زاده شد و بیشتر کودکی‌اش به کارگری در مزارع پنبه گذشت. کارگری که به گفته خودش در ازای هر ۴۵ کیلو پنبه، تنها ۳۵ سنت دستمزد می‌گرفت. او الفبای موسیقی را از کشیش روستا یاد گرفت که با استفاده از آواز و همراهی گیتار به موعظه مردم می‌پرداخت. او در جوانی راهی شهر می‌سی‌سی شد و سپس با دو و نیم دلار پول و گیتارش راهی ممفیس شد تا نزد پسرخاله‌اش که از نوازندگان مشهور گیتار بود، کار کند. او بتدریج مخاطبانی پیدا کرد و در رادیوی محلی یک برنامه ده دقیقه‌ای به دست آورد و لقب پسر بلوز را به دست آورد که خلاصه‌اش بی بی بود. کینگ دوبار ازدواج کرد، با مارتا لی دنتون، از سال ۱۹۴۶ تا۱۹۵۲ و سو کارول هال از ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۶ هر دو ازدواج به خاطر ۲۵۰ اجرا در سال به طلاق انجامید.
کینگ بلوز محلی را با ریتم‌های شهرهای بزرگ تلفیق کرد و صدایی خلق کرد که برای میلیون‌ها نفر قابل شناسایی است؛ یک گیتار نیش‌دار با ویبراتوی لرزان، نت‌هایی که مانند یک حیوان وحشی می‌پیچیدند و می‌پریدند و صدای خواننده‌ای که زیر وزن اشتیاق، آرزو و عشق از دست رفته خم می‌شد. او معتقد بود که باید گیتارش را به احساسات انسانی متصل کند.
پیتر گورالنیک تاریخدان حوزه موسیقی، زمانی به این نکته اشاره کرد که کینگ به‌دلیل «شهری بودن نواختنش، الهام‌پذیری نه تنها با بلوز که با وقار رفتاری و قابلیت وفق پیدا کردن با طرفداران جدید» توانست به گسترده کردن مخاطبان موسیقی بلوز کمک بی‌نظیری کند. او پس از این که نخستین آهنگ‌هایش در سال۱۹۵۱ به صدر جدول ریتم و بلوز کشور رسیدند، در سالن‌های کوچک و کلوب‌ها شروع به کار کرد و تنها در سال۱۹۵۶ توانست ۳۴۲ اجرای یک شبه برگزار کند و در نیم قرن بعد نیز با اجرای ۲۰۰ تا ۳۰۰ اجرا در سال این کار را پیش برد. او به سالن‌های کنسرت بزرگ‌تر، صحنه‌های اصلی کلوب‌های بزرگ و شهرت جهانی دست پیدا کرد. بسیاری از طرفداران راک ‌اند رول دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نیز طرفدار او شدند و درحالی که همه با هم بزرگ‌تر می‌شدند، وفاداری‌شان نیز بیشتر می‌شد. نوازندگی بی‌بی‌ کینگ بر گیتاریست‌های راک افسانه‌‌ای دیگر آن دوران ازجمله اریک کلاپتون و جیمی هندریکس نیز تاثیر گذاشت.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *