آمار فروش فیلم ها در گیشه آمریکای شمالی و سینماهای جهان

جهان در تسخیر جنگ ستاره‌ها

بانی فیلم – گروه سینمای جهان:  فقط آمریکای شمالی نبود که تن به برتری خیره کننده اقتصادی نسخه تازه «جنگ ستاره‌ها» در بازار فروش فیلم‌های سینمایی‌اش طی هفته سپری شده داد و این اتفاق در بسیاری از مناطق و کشورهای دیگر هم افتاد. این فیلم از این طریق در اروپا، آسیا، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه مجموعاً 279 میلیون دلار فروخت و این در حالی است که اکران آن در چین که بالقوه بازار بسیار پرفروشی برای آن خواهد بود هنوز آغاز نشده و این کار زودتر از 19 دی انجام نخواهد شد. رقمی که آمد، سومین میزان فروش برای یک فیلم تازه اکران شده در مناطقی بجز آمریکا و کانادا در تمامی  دوران‌ها به حساب می‌آید و فقط «دنیای ژوراسیک» با شروع اکرانی 316 میلیون دلاری و قسمت هشتم (و آخر) سری فیلم‌های «هری پاتر» با آغاز نمایشی 314 میلیون دلاری بهتر از نسخه جدید استاروارز در بدو اکران‌شان عمل کرده‌اند. اگر آمار خیره کننده فروش فیلم در آمریکای شمالی را نیز به دستاوردهایش در سایر قاره‌ها بیفزاییم، می‌بینیم که «جنگ ستاره‌ها: نیرو بیدار می‌شود» در اولین هفته اکرانش و بهتر بگوییم تا یکشنبه شب مجموعاً 517 میلیون دلار فروخته و به واقع جهان را در تسخیر خود داشته است. البته این نیز کمتر از مجموع فروش 525 میلیون دلاری «دنیای ژوراسیک» در بدو اکران این فیلم در اواسط بهار امسال است.

پیشتازی در آلمان، فرانسه و روسیه
نه فقط «نیرو بیدار می‌شود» در آمریکای شمالی بهترین شروع فروش را به ثبت رساند و بالاترین میزان سودسازی را در تاریخ سینمای این منطقه در هفته نخست اکران یک فیلم موجب شد، این کار را در کشورهای متعدد دیگری هم انجام  داد. از این دست کشورها می‌توان به بریتانیا اشاره کرد که 9/48 میلیون دلار را در بدو اکران «استاروارز 7» به حساب سازندگان این فیلم ریخت و نام آلمان نیز باید بیاید زیرا فروشی 3/27 میلیون دلاری را برای این فیلم سرشار از جلوه‌های ویژه بصری به تصویر کشید. سایر کشورهایی که «جنگ ستاره‌ها 7» در آنها نیز بالاترین شروع اکران را به ثبت رساند، فرانسه (7/22 میلیون دلار)، استرالیا
(9/18 میلیون) و روسیه 3/12 میلیون) بودند. این فیلم که کارگردانی آن با جی‌جی ابرامز است به جز دو کشور کره جنوبی و ویتنام در تمامی کشورهایی که در آنها اکران شد، به صدر جداول پرفروش‌ها رسید.

پول‌های «ایمکسی» جنگ ستاره‌ها
نمایش‌های «نیرو بیدار می‌شود» به سیستم ایمکس 48 میلیون دلار از محل کل مبلغ نجومی فروش فیلم در هفته اول را به خود اختصاص داد و این هم یک حد نصاب تازه است و رکورد قبلی در زمینه بیشترین فروش با سیستم ایمکس 44 میلیون دلار و در اختیار «دنیای ژوراسیک» بود. در همین راستا «نیرو بیدار می‌شود» بهترین آغاز پخش با سیستم ایمکس را در کشورهای متعددی موجب شد و از آن قبیل بودند فرانسه، آلمان و ایتالیا

کشور به کشور
اگر بخواهیم به فهرست رکوردهای جدید «جنگ ستاره‌ها: نیرو بیدار می‌شود» نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم و کشور به کشور جلو برویم، آوردن این آمار و توضیحات الزامی است.


*بریتانیا: بهترین شروع فروش تاریخ در چهار روز نخست
*آلمان: بهترین فروش پایان هفته در تمامی دوران‌ها
*سوئد: بهترین فروش پایان هفته در تاریخ
*نروژ: برترین فروش پایان هفته در همه دوران‌ها
*فنلاند: بهترین فروش آخر هفته در تمامی تاریخ
*اتریش: بالاترین فروش پایان هفته در همه تاریخ
*لهستان: بیشترین فروش در سه روز نخست اکران در همه ادوار
*دانمارک: بیشترین فروش در 5 روز نخست اکران در همه دوران‌ها
*فرانسه: دومین پایان هفته پرفروش در همه ادوار
*بلژیک: دومین خاتمه هفته پرسود در تمامی دوران‌ها
*اسپانیا: سومین پایان هفته پرفروش در همه تاریخ
*ایتالیا: بالاترین فروش ماه دسامبری در تمامی دوران‌ها
*سوییس: بهترین شروع در ماه دسامبر در همه زمان‌ها
*هلند: بهترین آغاز اکران در ماه دسامبر در تاریخ سینمای این کشور
*پرتغال: برترین شروع در ماه دسامبر در تمامی دوران‌ها
*استرالیا: برترین فروش پایان هفته در تمامی دوران‌ها
*نیوزیلند: پرفروش‌ترین پایان هفته در همه تاریخ
*روسیه: بهترین فروش پایان هفته در تاریخ سینما
*ژاپن: برترین پایان هفته در طول سال 2015
*هنگ کنگ: پرفروش‌ترین در ماه دسامبر در تاریخ این کشور
*مالزی: پرفروش‌ترین طی ماه دسامبر در تاریخ سینمای این کشور
*سنگاپور: برترین فروش ماه دسامبر در تاریخ سینمای این کشور
*برزیل: سومین شروع فروش برتر در همه دوران‌ها
*مکزیک: بالاترین آغاز فروش ماه دسامبر در تاریخ سینمای این کشور
*آرژانتین: بالاترین شروع فروش در ماه دسامبر در تاریخ حیات سینمای این کشور.
*شیلی: دومین پایان هفته پرفروش در همه ادوار سینمای این کشور.

فاصله شگرف سایر فیلم‌ها با صدرنشین مطلق جدول پر فروش‌های آمریکای شمالی
همان طور که از قبل هم پیش بینی می‌شد، قسمت هفتم سری فیلم‌های فضایی و فانتزی و پر برخورد «جنگ ستاره‌ها» (Star Wars) در بدو اکرانش با فروشی نجومی صدرنشین مطلق جداول فروش در آمریکای شمالی هم شد و البته بر سایر نقاط جهان هم سیطره پیدا کرد.
این فیلم در راه صدرنشینی در آمریکا و کانادا رکوردهای متعددی را شکست اما به یکی- دو حد نصاب هم که طی سال جاری بدست آمده بود، نرسید. میزان فروش «استاروارز 7» که نام جنبی و کامل کننده آن «نیرو بیدار می‌شود» است، در سه روز پایانی هفته سپری شده به 238 میلیون دلار رسید و این یک رکورد جدید در زمینه آغاز اکران در این منطقه از جهان است. این میزان فروش 14 درصد قوی‌تر و 19/29 میلیون دلار بیشتر از شروع نمایش رکوردار قبلی، یعنی «دنیای ژوراسیک» است که این فیلم نیز در سال جاری و رو به پایان میلادی به نمایش در آمد و کارش را با 81/208 میلیون دلار در گیشه‌های آمریکای شمالی شروع کرده بود.

ادامه‌ای بر «بازگشت جدای»
شروع نمایش «استاروارز 7» زمانی درخشان‌تر جلوه می‌کند که در نظر بگیریم که پیش‌تر هرگز فیلمی در این منطقه از جهان کارش را در ماه دسامبر با رقمی بالاتر از 100 میلیون دلار آغاز نکرده بود. دارنده قبلی حد نصاب آغاز اکران در ماه دسامبر در آمریکا و کانادا فیلم «هابیت یک» بود که با نام کامل کننده «یک سفر غیرمنتظره» در سال 2012 پخش شده و در هفته اول 62/84 میلیون دلار فروخته بود. یک مسئله مهم که کمک کرد «استاروارز 7» به دستاوردهای فوق برسد، این نکته بود که این فیلم سرانجام ادامه‌ای بر ماجراهای پایان پذیر «استاروارز» در فضا و در محیطی است که آن را امپراتوری نامیده‌اند. تریلوژی دوم «جنگ ستاره‌ها» که مثل سه گانه اول توسط جورج لوکاس ساخته و در سال‌های 1999 تا 2005 اکران شد، نه دنباله و ادامه‌ای بر اتفاقات سه فیلم اول بلکه رجعت به گذشته و تشریح کارها و اقدامات اولیه کاراکترهای فیلم و ترسیم خاستگاهها و ریشه‌های آنان و معرفی چهره‌هایی تازه بود که وابستگان و نیاکان شخصیت‌های مشاهده شده در تریلوژی نخست بودند که در حد فاصل سالهای 1977 تا 1984 اکران شدند. به این ترتیب جهانیان سرانجام با فیلم هفتم می‌توانند ببینند که بعد از وقایع فیلم «بازگشت جدای» محصول 1984 چه بر سر کاراکترهای تریلوژی نخست آمده است و اگر هنوز زنده و فعال‌اند، در کدام جایگاه قرار دارند.

بازگشت 3 چهره کلیدی
در همین راستا جی جی آبرامز کارگردان قسمت هفتم، سه شخصیت کلیدی سه فیلم اول را هم که لوک اسکای واکر، پرنسس لیا و هان سولو هستند، به صحنه بازگردانده است و سیمای پیر شده آنان (با بازی مارک همیل، کری فیشر و هریسون فورد) در کنار نسل جدیدتر و کاراکترهایی که با قسمت هفتم وارد مجموعه شده‌اند، مشاهده می‌شود. سازندگان فیلم نیز که محصول نهایی کارشان از بهمن سال پیش آماده اکران بود، با صبری طولانی و تبلیغات فزاینده پیرامون آن توقعات موجود را هر روز بالاتر بردند و در ماهها و هفته‌های اخیر هر روز و همه جا نشانه‌ها و آثار و وصف این فیلم شنیده می‌شد و راجع به آن صحبت‌ها جریان داشت و هواداران چندین و چند میلیونی این سری فیلم‌ها بی‌تابی و کم صبری خیره کننده‌ای برای اکران فیلم از خود بروز می‌دادند و همین مسئله هم طبعاً بر میزان رویکرد مردم به سالن‌های محل نمایش فیلم افزود. این تالارها در آمریکای شمالی از 4130 سالن نیز بیشتر بود و این هم نشانه‌ای روشن از اقبال عظیم مردم و واکنش‌ استودیوهای سازنده فیلم در قبال این علاقه بود.

امواج بعدی هم در راه است
«جنگ ستاره‌ها: نیرو بیدار می‌شود» کارش را با فروشی 5/120 میلیون دلاری در روز جمعه شروع کرد و به رغم نزولی 43 درصدی در روز شنبه 7/68 میلیون دلار هم در این روز فروخت. آمار این فیلم در آمریکای شمالی طی روز یکشنبه نیز نشانگر نزولی 29 درصدی ولی فروشی 80/48 میلیون دلاری و تازه بود. با احتساب در پیش بودن کریسمس (در روز جمعه) و سپس چند روز تعطیلی سال نو میلادی (در حول و حوش 10 دی) تنها چیزی که در ارتباط با این فیلم که نسل تازه‌ای از بازیگران با در برداشتن آدام درایور، جان بویه‌گا، اسکار ایزاک و دیزی ریدلی هم در آن بازی می‌کنند. باید انتظار آن را کشید، امواج تازه‌ای از موفقیت و فروش و پولسازی است. سرشکن کردن تماشاگران هفته نخست قسمت هفتم «استاروارز» این را هم مشخص کرد که 58 درصد آنها مرد بوده و 63 درصد بالای 25 سال سن داشته‌اند و اعضای خانواده‌ها 20 درصد از کل بینندگان را تشکیل می‌دادند. از کل درآمد هنگفت فیلم نیز 47 درصد در سالن‌هایی بدست آمدند که از امکانات نمایش 3 بُعدی برخوردار بودند و اگر پخش به شیوه ایمکس را مبنا بگذاریم، می‌بینیم که 30 میلیون دلار از ارقام نجومی فوق از طریق پخش این فیلم با این سیستم حاصل آمده است.

برابر با پیش بینی‌ها
در هفته‌ای که «استاروارز» جدید بر همه چیز سایه انداخت و رکوردهای متعددی را زد و کلکسیونی از حد نصاب‌های جدید را به ثبت رساند، آمار فروش سایر فیلم‌ها و حتی فیلم‌های دوم و سوم به طرز وحشتناک و خیره‌ کننده‌ای کمتر از ارقام فروش «جنگ ستاره‌ها» بود. در این میان ورسیون جدید کارتون‌های «الوین و چیپ مانکز» که نام جنبی و تکمیلی آن «جاده چیپ» است با 4/14 میلیون دلار فروش در روزهای پایانی هفته صاحب رتبه دوم در جدول پر فروش‌های آمریکای شمالی شد. این چهارمین قسمت از این فرانچیز پر سود سینمایی است و شرکت فاکس بخش‌هایی از آن را با ترکیبی از آدم‌های زنده نیز همراه ساخته است. شاید زندگی زیر سایه وسیع و محو کننده «استاروارز» جدید سرنوشت محتوم این فیلم نیز بوده باشد و راه گریزی از آن وجود نداشته است اما در مجموع باید گفت که این ورسیون جدید «الوین و چیپ مانکز» تقریباً برابر با ارقامی فروخت که برایش پیش بینی می‌شد. این آمار به ما می‌گوید که شروع نمایش این فیلم در گیشه‌ها در قیاس با نتایج کار قسمت‌ قبلی که «الوین و چیپ مانکز: کشتی به گل نشسته» نام داشت و در سال 2011 اکران شد، 38 درصد ضعیف‌تر بود. آن فیلم در هفته نخست نمایش‌اش 24/23 میلیون دلار در آمریکا و کانادا فروش کرده بود. از آنجا که تا 25 دی ماه فیلم خانوادگی جدید و عمده دیگری اکران نخواهد شد. «جاده چیپ» که در عین کارتونی بودن یک فیلم با تم خانوادگی هم به حساب می‌آید، می‌تواند روی ادامه فروش خود و رسیدن مجدد به ارقامی از همین دست امید ببندد.

کار تازه یونیورسال روی سکوی سوم
«خواهران» کمدی جدیدی که تینا فی و ایمی پولر در آن بازی می‌کنند و مثل نسخه تازه «الوین و چیپ مانکز» اولین هفته اکرانش را سپری می‌کرد و جزو فیلم‌های تازه اکران شده این هفته بود، با فروشی 42/13 میلیون دلاری رتبه سوم جدول سودسازان سینمای آمریکای شمالی را به خود تعلق داد. در سالی که یونیورسال بازار را به قبضه خود در آورده و درآمدسازترین سال عمر طولانی‌اش را بین استودیوهای هالیوودی سپری کرده. این رقم فروش رقمی پایین محسوب می‌شود اما دفاعیه‌ای که تمامی فیلم‌های در حال نمایش در این هفته داشتند نیز به قوت خود باقی است و آن قبضه شدن بازار توسط نسخه جدید «جنگ ستاره‌ها» است. 25 دی ماه فیلم جدید کمپانی لایونزگیت که «Norm of The North» نام دارد، اکران می‌شود و این اولین فیلم خانوادگی جدید و جدی و قابل ذکری است که به اکران در می‌آید و تا آن زمان فیلم «خواهران» نیز مثل کارتون «الوین و چیپ مانکز 4» می‌تواند به یک فروش قابل قبول چشم بدوزد. این نیز گفتنی است که «خواهران» نسبت به ارقام فروش فیلم «این 40 است» که تمی تقریباً مشابه با «خواهران» داشت و در دسامبر 2012 به نمایش در آمد، بیلانی 16 درصد بهتر را به ثبت رساند. آغاز فروش آن فیلم از 58/11 میلیون دلار فراتر نرفته بود و شاید کار مشترک موفق تینا فی و ایمی پولر پایه گذار این تفاوت ولو اندک بوده باشد. این نیز یک رویداد بدیهی بود که با توجه به تم زنانه فیلم «خواهران» 79 درصد تماشاگران هفته نخست آن زن بوده باشند.

هفتمین جنگ ستارگان
 ستایش منتقدان را برانگیخت

اولین نقدهای کامل از فیلم «جنگ ستارگان، نیرو بیدار می شود»آن را به عنوان یک دستاورد بزرگ و یک اثر کلاسیک ستوده اند.
روزنامه های بریتانیایی اولین رسانه هایی بودند که نقد کامل از اپیزود هفتم «جنگ ستارگان» را منتشر کردند. روزنامه های دیلی تلگراف و تایمز آن را لایق پنج ستاره می دانند.
کیت مویر، منتقد سینمایی روزنامه تایمز نوشت: تماشاگران بزرگسال را با بازآفرینی خاطراتشان از قسمت های قبلی این مجموعه به گریه وا خواهد داشت، چون اثری کلاسیک است.
او تا آنجا پیش می رود که جی جی آبرامز کارگردان این فیلم را در ساختن یک اثر اکشن حتی از جورج لوکاس خالق «جنگ ستارگان» بهتر می داند و نتیجه گیری می کند: این فیلم دقیقا چیزی است که همه ما آرزویش را داشتیم.
برایان وینر، منتقد سینمایی روزنامه دیلی میل آن را دستاوردی بزرگ برای گریز به دنیای تخیل و هیجان انگیز ترین اپیزود از مجموعه جنگ ستارگان توصیف کرد.
برایان وینر نقد خود را با این کلمات شروع می کند واقعا نیرو را بیدار کرده و بعد با این جمله آن را می ستاید: صحنه های نبرد آن مثل رقص باله آمیخته با چتربازی است که خاطره بهترین فیلم های مربوط به جنگ جهانی دوم را زنده می کند. او به این فیلم چهار ستاره داده است.
او تاکید می کند که ستاره اصلی این نمایش سینمایی مهیج دیزی ریدلی بازیگر زن جوان بریتانیایی است که ایفای نقش ری قاعدتا آینده بازیگری او را به خارج از جو زمین خواهد فرستاد.
روبی کالین، منتقد سینمایی روزنامه دیلی تلگراف که اعتراف می کند در طول تماشای فیلم سه بار به گریه افتاده، می نویسد: جی جی آبرامز کارگردان این فیلم و دستیارانش احساس جادویی و افسانه ای مجموعه سینمایی جنگ ستارگان را که کمی کهنه شده بود احیا کرده اند.
او می افزاید که هریسون فورد غوغا کرد و نقش خلبانی به نام هان سولو را به شیوه ای طعنه آمیز و ماجراجویی دنیادیده ایفا می کند که البته تمام بازیگری او نیست.
جان هیسکاک، منتقد سینمایی روزنامه دیلی میرور نوشت: تمام آنچه می توانم بگویم این است که نیرو بیدار می شود خاطرات جادویی اپیزود چهارم جنگ ستارگان، امیدی تازه محصول ۱۹۷۷ را به علاوه طنز، اکشن، درام و روح قوی تری زنده می کند.
کریستوفر ووتون، منتقد روزنامه ایندیپندنت به این فیلم چهار ستاره داده و می نویسد: از منظری بی طرفانه و واقع گرایانه احتمالا این فیلم بهترین اپیزود از مجموعه جنگ ستارگان است و اگر اولین فیلم از این مجموعه می بود در جایگاهی قرار می گرفت که هیچ قسمت دیگری به پای آن نمی رسید.
پیتر بردشاو، منتقد روزنامه گاردین نیز به این فیلم پنج ستاره داده و می نویسد :این فیلم البته تا حدی مضحک، ملودرام و زیاد از حد احساساتی است، ولی در عین حال مهیج و سرشار از انرژی و دارای سخاوتی ویژه خودش است.
تاد مک کارتی در هالیوود رپورتر نوشت: نیرو بازگشته است و بسیار قوی بازگشته است. این بهترین اثر از مجموعه سینمایی، تلویزیونی، بازیهای کامپیوتری و تمام محصولات دیگر جنگ ستارگان حداقل طی ۳۲ سال گذشته است. این فیلم به مجموعه جنگ ستارگان که تا حدی تهی شده بود، انرژی و حیات تازه ای بخشیده آنهم به شیوه ای که هم لذاید قدیمی را احیا می کند و هم جهت گیری نوینی را برای این مجموعه نوید می دهد.
جاستین چانگ منتقد مجله ورایتی این فیلم را چندان ستایش نکرده و می نویسد: این فیلم در بازگو کردن سرنوشت شخصیت های قدیمی و ثابت جنگ ستارگان عالی است، اما با وجود حضور دو بازیگر جدید و توانا در این فیلم، راضی کردن طرفداران این مجموعه ارجحیت پیدا کرده، داستان آن ضعیف و فرعی شده و از نظر ارائه و تحریک تخیل نیروی جدیدی ندارد.
مانولا دارگیس، منتقد روزنامه نیویورک تایمز می نویسد: مهم ترین خبر در مورد اپیزود جدید جنگ ستارگان این است که فیلم خوبی است. این فیلم با وجود تمام غوغایی که قبل از اکران آن به پا شد، نه جهان را نجات خواهد داد و نه هالیوود را. به شکل بی عیب و نقصی بین چهره های محبوب و قدیمی این مجموعه مثل هریسون فورد و شخصیت های پلید تازه وارد و یا شخصیت هایی که در قسمت های قبلی مجموعه مفقود شده بودند، یک تعادل خوبی ایجاد کرده است.
هلن اوهارا، منتقد مجله امپایر به این فیلم چهار ستاره داده و شخصیت کایلو رن را به عنوان بهترین شخصیت پلید در کل مجموعه جنگ ستارگان برمی گزیند و می افزاید: کایلو رن نه فقط وارث لایقی برای ویدر بلکه حتی ممکن است جالبتر از او باشد.جیمی گراهام، منتقد مجله توتال فیلم نوشت:با وجودی که قسمت هفتم جنگ ستارگان به شکلی برده وار به تمامی جزییات و میراث قسمت های قبلی این مجموعه وفادار مانده و هر اشاره و کنایه آن یادآور قسمت های قبلی است، با این وجود بهتر از تکرار اشتباهات جورج لوکاس در اپیزودهای اولیه است.
او می افزاید: بدون تردید این فیلمی است که طرفداران جنگ ستارگان می خواستند و حق شان بود. این کاملا بجاست چون در ورای تمام جزییات مهیج و اکشن آن حکایتی است از رابطه والدین با فرزندان، تاثیر یک نسل بر نسل بعدی و در یک کلام عنصر عمیق آن میراث است. این فیلم سال های سال تماشا خواهد شد و از نسلی به نسل بعدی منتقل می شود.
مراسم پیش نمایش جنگ ستارگان، نیرو بیدار می شود چهارشنبه در بریتانیا، فرانسه، آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر برگزار شد. این فیلم اولین بار دوشنبه گذشته در لس آنجلس پیش نمایش شد. ۱۷ دسامبر در بریتانیا و ایرلند و ۱۸ دسامبر در آمریکا اکران عمومی آن آغاز شد.
نیرو بیدار می شود علاوه بر بازگرداندن شخصیت هایی مثل هان، لوک و لیا در بردارنده عناصر و نکات فراوان دیگری برای طرفداران سه‌گانه اول مجموعه جنگ ستارگان است.
ظاهر و لحن فیلم یادآور دقیقی از امیدی تازه محصول ۱۹۷۷ اپیزود چهارم جنگ ستارگان است، از طراحی تولید فیلم گرفته تا داستان آشنایی که موضوع آن آرزوهای جوان ساکن یک سیاره خشک برای رسیدن به یک زندگی بهتر است.
دقیقا به همین خاطر این اپیزود بیشتر حال و هوای آن قسمت هایی از مجموعه جنگ ستارگان را دارد که در دهه هفتاد و هشتاد میلادی ساخته شدند.
داستان فیلم در شخصیت های قوی و کشمکش و تقابل های واقعی ریشه دارد. تماشاگر حتی اگر همه آنها را دوست نداشته باشد می تواند با آنها ارتباط برقرار کند.
منبع:سایت بی.بی.سی