گزارش نشست رسانه ای عوامل فیلم «بادیگارد»

حاتمی‏ کیا: در «بادیگارد» روال همیشگی‏ ام را طی کرده‏ ام

بانی فیلم-گروه سینمای ایران-  زینب علیپور: صبح روز گذشته نشست خبری فیلم «بادیگارد» با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه در سالن سعدی کاخ جشنواره برگزار شد. در این مراسم ابراهیم حاتمی کیا: کارگردان، پرویز پرستویی و مریلا زارعی: بازیگران، پژمان لشگری پور: تهیه کننده و مجری طرح، عزیز الله حاجی مشهدی: منتقد و حمید باباوند به عنوان مدیر جلسه حضور داشتند. البته در میان جلسه کارن همایونفر نیز آهنگساز این فیلم وارد جلسه شد. در ابتدای مراسم که طبق معمول از عکاسها خواسته شد تا پیش از شروع صحبتها عکسهای خود را بگیرند. بازار عکس گرفتن که از بازیگران و کارگردان بسیار داغ بود. یکی از حواشی این فیلم در نمایش شب گذشته نمایش بدون فرش قرمز بود که سوال بسیاری از خبرنگاران بود که در میان جلسه به آن پاسخ داده شد.
در ابتدا حاتمی کیا از حضور همه در این جلسه تشکر کرده و گفت که هنرمند جماعت این وقت صبح بیدار شدنش سخت است. درباره خبرنگاران نیز بیان کرد که می داند شب گذشته اصحاب رسانه تا دیر وقت در برج میلاد بوده اند و از این حضور تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد تا همه بتوانیم به وظایفمان درست عمل کنیم.
در ادامه تهیه کننده نیز یادی از محمود کلاری کرد که به دلیل بزرگداشت از فیلمبرداران در فرانسه حضور دارد و آن مراسم با جشنواره فیلم فجر تداخل پیدا کرده و نتوانست در اینجا حضور داشته باشد. همچنین از بازیگرانی چون بابک حمیدیان و امیر آقایی که به دلیل بازی در کارهای دیگر فرصت نکردند در این جلسه حضور داشه باشند.
پرویز پرستویی نیز به خبرنگاران خداقوت گفت و از تلاش شبانه روزی آنان برای پوشش جشنواره تشکر کرد.
اما پس از صحبتهای اولیه عوامل، حاجی مشهدی درباره این فیلم صحبت کرده و گفت: این فیلم در جریان ساخت در سکوت کامل خبری ساخته شد که آن هم از سیاست های کارگردان است که هم می تواند اتفاق خوبی باشد و هم بد. اما به خودم می بالم که پیش از پرداختن به نکات منفی یک فیلم اول نکاتی که به نظرم خوشایند است می پردازم. بنابراین در این باره می گویم که «بادیگارد» از یک ایده مرکزی بک استفاده کرده که تقریبا در میان فیلمهای دیگر جزو ایده های تکرار ناشدنی بوده است. کارگردان در این فیلم به شخصیتی پرداخته که به کار خود معتقد است و عشق می ورزد و باور دارد. وی تنها یک محافظ شخصی نیست. حاج حیدر به محافظت از شخصیت بیشتر از جایگاه وی اهمیت می دهد و این یکی از امتیاز های این فیلم است. همینطور به مسئله دانشمندان هسته ای که چند سالی است به /انها پرداخته می شود نگاه ویژه ای داشته است. وی در ادامه همچنین افزود: یکی دیگر از امتیازهای این فیلم حضور محمود کلاری است که پس از ۲۵ سال که از فیلم «از کرخه تا راین» می گذرد، بار دیگر با یکدیگر همکاری کرده اند و حضور این استاد فیلمبرداری بی بدیل برای این فیلم اتفاق مبارکی است. آن هم با این تعدد لوکیشن و صحنه های اتومبیلرانی و موتورسواری در لوکیشن های شهری فیلم که کار سختی بوده است. همین طور صدابرداری و ضبط آن هم که کار دشواری بوده است و جزو امتیازهای فیلم به حساب می آید. از همه مهمتر جمع کردن بازیگرانی که با هم همخوانی دارند. به عنوان مثال حضور بابک حمیدیان برای نخستین بار در این فیلم و مریلا زارعی که برای نخستین بار در کنار بازیگری در پشت صحنه نیز سرک کشیده و بازیگردانی ان را نیز برعهده دارد که مسئولیت سنگینی برای وی بوده و تجربه گران باری برای اوست.
اما حاتمی کیا در پاسخ به این سوال که تا چه حد این فیلم نقطه عطفی در کارهای وی است، عنوان کرد: من فکر می کنم این فیلم نقطه عطفی در کار من نیست. بادیگارد هجدهمین فیلم من است که مثل همیشه من روال همیشگی ام را طی کرده ام و مسیری است که در تمام فیلمها می روم. اما حال و هوای این جشنواره من را به یاد سال ۶۵ و فیلم هویت انداخت که همزمان با عملیات کربلای ۵ بود. من خجالت می کشیدم که دوستانم در عملیات بودند و فیلم من به نمایش درآمده بود. الان هم شنیده ام که دوستان مستندساز در سوریه هستند و من اینجا و باز هم خجالت می کشم.
کارن همایونفر نیز در ادامه از تاخیرش از حضار عذرخواهی کرده و از سابقه زیاد همکاری که با حاتمی کیا داشته گفت. وی در ادامه نیز افزود: من به جملات کوتاهی در این زمینه بسنده می کنم. اینکه اقای حاتمی کیا به من گفت خیلی در فیلم غرق نشو و از آن فاصله بگیر. چون آنقدر عاشقانه وارد ان شده ای که نگرانم چیزی از قلم بی افتد. اما من همچنان این عاشقانه را تا پایان حفظ کردم.
پرویز پرستویی با اشاره به وقفه چند ساله ای که در همکاری اش با حاتمی کیا افتاده بود کرد و گفت: برای من حضور در این فیلم اتفاق بزرگی بود. آن هم در غیبت چند ساله ای که در همکاری با ایشان داشتم. اما همکاری من با ایشان از فیلم «آژانس شیشه ای» تا به حال اتفاقات خوشایندی برای من بوده است.
مریلا زارعی نیز درباره حضور در این فیلم به عنوان بازیگر و بازیگردان نیز بیان کرد: من فکر می کنم برای یک بازیگر خیلی فرصت مغتنمی است که با چنین گروهی کار کند و خوشحالم که این فیلم چهارمین همکاری من با این کارگردان بود. به خصوص که ایشان به من لطف داشته و مسئولیت سنگینی را روی دوش من گذاشتند و من توانستم برای نخستین بار از پشت دوربین به گروه بازگران نگاه کرده و حس متفاوتی را از این نظر تجربه کنم. وی همچنین ادامه داد: بودن در کنار بازیگران خوب و نگاه سینمایی و با تجربه کارگردان بعد از این دو دهه کار حرفه ای که انجام می دهم، اتفاق مهم و جذابی بود. من همواره خودم را نسبت به برخی کارگردانان مدیون می دانم. آقای حاتمی کیا یکی از این کارگردانان است.
پرستویی در پاسخ به سوالی در این زمینه که در یکی از صحنه های مهم فیلم که وی حضور داشته تماشاگر خندید اظهار داشت: اتفاقا دوستان آن صحنه را بسیار شگفت انگیز طراحی کردند و من برای سومین بار که شب گذشته این فیلم را دیدم، با چنین بازتابی از تماشاگر روبرو بودم. احساس شخصی من این است که به دلیل محدودیت هایی که ما داریم و باید به اصطلاح حجابمان را رعایت کنیم، برای تماشاگر این صحنه خنده دار بود. گرچه من خودم به شخصه این صحنه را خیلی دوست داشتم و نمی دانم کارگردان با این صحنه چه باید بکند.
کارگردان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با روند تولید این فیلم عنوان کرد: ما سه ماه فشرده فیلمبرداری این فیلم را انجام دادیم. من در خیلی از سکانس ها دوست داشتم تا اکشن کار دربیاید و اصرار داشتم که هیچ کدام کم نیاوریم. به خصوص در صحنه های خیابانی که کابوس ما بود.از شکستن دست پرویز و پیچ خوردن دستش و بازی در زیر باران گرفته تا فشری که روی فیلمبردار کار بود. هنوز هم پرویز به فیزیو تراپی می رود. اما خوشحالم که از کارهای آپارتمانی که به دلیل کمبود بودجه است و کارهای ساده دور بودیم و یک فیلم پر پلان داشتیم. اما در پاسخ به سوال یکی از خبرنگارن در زمینه عدم پرداختن به جزئیات کار توضیح داد: ما تحقیقات بسیاری در این زمنیه داشتیم و من برای این کار به نطنز و اصفهان رفتیم و با دوستان بسیاری در این زمینه صحبت کرده و تحقیقات جامعی داشتیم.
حاتمی کیا در پاسخ به سوال دیگری در این باره که تا چه حد در فیلم نگاه و نقدی به دولت تدبیر و امید داشته بیان کرد: بحث ما بحث الان و معاصر است و من می دانستم که ممکن است چنین تعبیری پیش بیاید. اما به طور اخص من نگاهی به این مسئله نداشتم و فیلم ما ربطی به این دولت و آن دولت ندارد. وی همچنین درباره عدم برگزاری فرش قرمز برای این فیلم نیز توضیح داد: من نمی دانم منشا این شایعات کیست اما من حرفی در این باره نزدم و نمی دانم کدام خبرنگاری برای نخستین بار این خبر را منعکس کرد که من به بازیگران اجازه این کار را ندادم. حقیقتش این است که من و پرویز علاقه ای به این حال و فضا نداریم و اصولا من از این کارها خجالت می کشم. البته قصد توهین و بی احترامی به هیچ کسی را ندارم که روی این فرش قرمز راه رفته اند و یا قرار است راه بروند. من در کل آدم خجالتی هستم و با این نوع فضاها و راه رفتن روی فرش قرمز و عکس گرفتن میانه خوبی ندارم. به خصوص کت و شلوار پوشیدن و…
پرستویی نیز در تکمیل صحبتهای کارگردان افزود: چون فضا مفرح است لازم می بینم در این زمینه من نیز توضیحی بدهم. من نخستین بار روز عروسی ام کت و شلوار پویدم و همان روز هم بلایی سرم آمد. بنابراین اصولا وقتی در این میزانسن قرار می گیرم، تعادلم به هم میریزد. البته من این حسن نیت را می فهمم و تماشاچی هم این فضا را دوست دارد اما من خیلی با ان ارتباط برقرار نمی کنم.
در پایان مراسم نیز مریلا زارعی درباره بحث انتخاب بازیگر گفت: انتخاب بازیگر قطعا قصه ای دارد که اگر آقای حاتمی کیا صلاح بدانند خودشان بیان می کنند. اما آنچه که در فیلم دیده شد، حاصل یک گفت و شنود بین من و کارگردان و گاهی هم با آقای پرستویی بود . اما لازم می دانم درباره حضور شیلا خداداد نیز توضیح دهم خانم خداداد سه سال بود که از سینما فاصله گرفته بودند و بازی در این فیلم پایان غیبتشان در سینما بود. ویژگیهای این نقش به خانم خداداد خیلی نزدیک بود. لحن، صدا، صداقتی که در نگاه و چشمهای ایشان بود خیلی وی را به نقش نزدیک می کرد. به همین خاطر ایشان برای این کار انتخاب شدند. البته پیش از وی بازیگر دیگری قرار بود که این نقش را بازی کنند که به دلیل حضور در کار دیگری نتوانستند در این فیلم حضور پیدا کنند. من احساس می کنم شیلا خداداد با این فیلم سلام تازه ای به سینما داد. وی درباره حضور پرستویی نیز عنوان کرد: من در حضور ایشان جسارت نمی کنم و لفظ انتخاب بازیگر را به کار ببرم. من زمانی که برای اولین بار فیلمنامه را خواندم، احساس کردم این نقش متعلق به این بازیگر است. حتی به آقای حاتمی کیا گفتم اگر روزی به هر دلیلی این بازیگر نتوانست در این فیلم حضورداشته باشد، بهتر است که بادیگارد ساخته نشود. به نظر من آقای پرستویی صرفا یک بازیگر خوب و حرفه ای نیست. ما از این دست بازیگران کم داریم که با تمام وجودشان و با عشق بازی می کنند و بار مثبتی را به کار اضافه می کنند.
در پایان مراسم نیز حاجی مشهدی باز هم درباره ویژگیهای این فیلم سخن گفت و از صدا، تصویر، طراحی صحنه و همه ابعاد کارگردانی به عنوان امتیازهای کار نام برد. البته با شنیدن موسیقی که صدایش همچنان بیشتر می شد، به صحبتهای خود علی رغم میل باطنی اش پایان داد.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *