فارس به توانمندی فیلمسازی حرفه ای رسیده است

حمایت از پژوهش و نشر

به گزارش رسیده، سعید توکلیان با تاکید بر اینکه مانند هر نهاد و سازمان یا مرکز آموزشی طبیعتا هریک از مراکز دچار افت و خیزهایی است، عنوان کرد:  شیراز در سابقه ذهنی همه فعالترین هنرمندان ایران به ویژه در فیلمسازی دارد و در حوزه انیمیشن نیز توانمندی های شیراز بر کسی پوشیده نیست.
وی دوره ای از کارکرد دفتر شیراز انجمن را بسیار کوشا عنوان کرد و افزود: خوشبختانه اکنون با تمهیداتی که در نظر گرفته شده و بازگشت به مدیریت پیشین موجب شده که گلبولهای سفید این انجمن دوباره به کار بیفتد و گلبولهای قرمز حساس و فعال شود.
توکلیان با این اعتقاد که دوره جدید انجمن اکسیژنی برای تنفس در هوای پاک اسینمای جوانان است، رکود حاکم بر این دفتر را تایید کرد و در عین حال گفت: ابزار و لوازم پایه فیلمسازی و عکاسی در دفتر سینمای جوانان فارس خوشبختانه وجود دارد، اما با وجود رسانه های جدیدی که مردم با آن سر و کار دارند قطعا و یقینا انجمن سینمای جوانان استان هم باید مجهز به ابزارهای نوین شود.
وی مکان کنونی انجمن سینمای جوانان فارس را در شهر شیراز نیازمند مناسب سازی دانست و گفت: علیرغم هزینه های گزاف تبلیغ که از عهده انجمن خارج است، اعتباراتی باید کسب شود تا شناخت بیشتری میان جوانان از این انجمن به وجود آید.
معاون فرهنگی و آموزش سینمای جوانان ایران از برگزاری نشست های نقد و بررسی و ایجاد و افزایش دوره های تک‌درس  در سینمای جوانان فارس خبر داد و گفت: شیوه های آموزش و منابع آموزشی به طور مرتب برای انجمن در فارس ارسال خواهد شد و مرتب کتابخانه انجمن در شیراز تقویت می شود. همچنین فیلمسازان جوان در بازسازی و نوسازی این دفتر به مشارکت دعوت خواهند شد.
توکلیان ادامه داد: با وجود تک درس هایی که برای مشاغل سینمایی طراحی شده، طبعا از جمله برنامه هاییست که انجمن دنبال خواهد کرد. همچنین سمینارها و نشست های فرهنگی با دعوت از متخصصانی که توانایی برگزاری کارگاه دارند از جمله برنامه های پیش روی دفتر شیراز در دوره جدید مدیریتی است.
معاون آموزش و پژوهش سینمای جوانان ایران از برگزاری دوره های تخصصی همزمان با سراسر کشور در قالب برنامه هایی که در توان مراکز است خبر داد و از برنامه ریزی و تقویت دوره های آموزشی رشته های انیمیشن نام برد و گفت: دوره های تخصصی مستندسازی و فیلمنامه نویسی با تاکید بر آموزش مجازی است که بر اساس یک برنامه ریزی دوساله طراحی شده است.
وی از تسهیل تنگناهای آموزشی در سینمای جوانان فارس خبر داد و درباره کاهش انیمیشن سازی در شیراز با توجه به امکاناتی که صداوسیمای مرکز فارس و حوزه هنری استان دارد واجد برنامه های سینمای جوانان برای تقویت این رشته فیلمسازی دانست و گفت: احاطه ای که امور استانهای صداوسیما بر تولیدات به ویژه انیمیشن دارد و فیلمنامه ها، طرح ها و مضامینی که باید به تایید این سازمان برسد تا بودجه آن تامین شود گرچه راضی کننده نیست، اما با در نظر گرفتن آثاری که مراکز استان ها از جمله در شیراز تولید می شوند متاثر از نگاه سازمانی و کارمندی دچار اَفت شده است.
بنیان گذار رشته انیمیشن دانشکده صداوسیما، ادامه داد: جلب انیماتورهای واحد انیمیشن صداوسیما و حوزه هنری توسط انجمن به عنوان مربی، مدرس و تولیدکننده در جهت ایجاد فضای نوین در سینمای جوانان از مواردی است که باید در نظر گرفته شود.
وی از کافی نبودن بودجه های تولید در بخش انیمشین های تلویزیونی نام برد و گفت: موسسه فرهنگی و هنری صبا در این خصوص با دخل و تصرف هایی که در بخش مدیریتی شده دچار کاهش و بعضا برخی پروژه ها کاملا متوقف شده است. لذا اثرگذاری این موسسات به بازنگری و بازپروری دارد. همچنین نامطمئن بودن و ناچیزی بودجه ها دیگر پرداخت های بعدی و قراردادهای بسته شده را نمی تواند تضمین کند.
توکلیان جذب اسپانسر را مسیری در جهت تولید انیمیشن دانست و افزود: به واسطه این بخش می شود از شیوه های دولتی بیرون آمده و به بخش خصوصی منتقل شود تا به مرور سازمان ها و تهیه کنندگان خصوصی به مشارکت در تولید تشویق شوند. در عین حال رابطه با ارگانها و سازمان ها می تواند کارگشا باشد.
سرپرست بخش فرهنگی و آموزشی سینمای جوانان ایران از مساعدت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در تامین ساختمانی برای دفتر شیراز خبر داد و اعلام کرد: خوشبختانه با همکاری مدیرکل ارشاد مقدمات  آن فراهم شده است. زیرا ساختمان کنونی متناسب با فضای انجمن نیست.
توکلیان خواستار روشن شدن اهداف فرهنگی در تولیدات انجمن ها شد و گفت: اگرکه دوره مدیریتی طولانی شود شاید مدیران ما با گام های استوارتری بتوانند از تولید حمایت کنند.
وی درباره کهولت تجهیزات دفاتر در شهرستان ها و فرسودگی که این ابزار دچار شده اند، تصریح کرد: قطعا این موضوع با تمهیداتی که می شود اندیشید قابل جبران است. از آنجا که سینما در چهارچوب پرده نمایش دیده می شود، صحنه نمایش و درام در فیلمسازی دگرگونی یافته و به فضای تلفن های هوشمند همراه و اینترنت نقل مکان کرده است. از این رو، قرار گرفتن در این فضا نیاز به ابزارهای جدید دارد.
توکلیان بازنگری در تجهیزات فیلمسازی را ضروری دانست و افزود: امروزه شیوه های جدید فیلمسازی از جمله به وسیله فیلمسازی کوله پشتی از مواردی است که می تواند به تولید کمک شایانی کند.
سرپرست آموزش و پژوهش سینمای جوانان ایران برنامه آینده این بخش را حمایت از «R&D»  و پژوهش و نشر عنوان کرد و افزود: انجمن در تدارک برنامه  و گروهی است که منابع کمک آموزشی و دروس تخصصی را به ریز به طور مکتوب با مجری های کارشناس تولید کند. زیرا دامنه پژوهشی و آموزشی هنرجویان دوره ها از حد کلاس ها گذشته است.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *