9:18

موزه موسیقی اصفهان که درحال حاضر مستأجر سه خانه است، اظهارنامه تخلیه گرفته و در آستانه تعطیلی کامل قرار دارد.
موزه موسیقی از آذرماه ۱۳۹۴ فعالیت خود را در شهر اصفهان آغاز کرده و از جمله موزه‌های خصوصی برتر کشور است که مورد پسند گردشگران خارجی نیز هست. در این موزه حدود ۴۰۰ ساز ملی، محلی و خارجی به نمایش گذاشته شده که در جریان بازدید افراد، گوشه‌هایی از موسیقی را نیز به اجرا می‌گذارد. شهریار شکرانی، مدیر این موزه اما از آسیبی که ویروس کرونا، تعطیلی‌های مکرر و طولانی و نبود حمایت به موزه موسیقی وارد کرده و آن را در آستانه تعطیلی کامل قرار داده است، با ایسنا سخن گفت.
شکرانی اظهار کرد: در یک سال و چند ماهی که موزه‌ها نیمه‌تعطیل بودند، شرایط این موزه فوق‌العاده وحشتناک بود. ما سه خانه برای موزه موسیقی اجاره کرده‌ایم، خسارتی که از محل اجاره در این مدت متحمل شده‌ایم بیش از ۳۰۰ میلیون تومان شده است. علاوه بر این، هزینه‌های نیروهایی که تعدیل نکردیم و سایر امور جاری و نگهداری موزه را هم باید درنظر بگیریم. شرایط بسیار سختی را می‌گذرانیم، درحالی که کمک‌ها و حمایت‌ها صفر بوده است.
او افزود: موزه موسیقی اصفهان هیچ کمک مالی را در دوران کرونا دریافت نکرده است. علاوه بر این، ناچار شدیم از بین ۲۰ نیروی شاغل، فقط سه نفر را حفظ کنیم و باقی تعدیل شدند.
مدیر موزه موسیقی همچنین گفت: به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره ماهانه، دو مالک از سه مالک خانه‌های در اختیار موزه موسیقی، اظهارنامه تخلیه ملک داده‌اند و موزه در معرض تعطیلی کامل قرار گرفته است.
او در ادامه متذکر شد: کمکی به موزه‌ها در قالب بسته حمایتی کرونا اختصاص پیدا کرده؛ ۱۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد و مهلت بازپرداخت دو سال است که شرایط سخت تأمین ضامن را هم دارد، درحالی که فقط اجاره یک ماه موزه موسیقی ۲۵ میلیون تومان است. شرایط این وام به قدری خجالت‌آور بود که از گرفتن آن منصرف شدیم.
شکرانی اضافه کرد: کمک مالی دیگری هم بود که وزارت میراث فرهنگی مصوب کرده و صرف هزینه‌های ساختمانی فضاهای تازه اضافه‌شده به موزه می‌شد، اما ذی‌حسابی اداره میراث اصفهان به دلیل دیر و زود شدن بازدید کارشناسان، مدارک را نپذیرفت و با پرداخت این وام هم موافقت نکرد. البته رقم این وام چندان زیاد نبود، ۲۰ میلیون تومان می‌شد که به هر حال، ذی‌حسابی به بهانه این‌که مصالح قبلا خریداری شده و فرصت بازدید کارشناس نبوده، پرداخت همین مبلغ را هم تایید نکرد.
او درباره این‌که موزه موسیقی با وجود این خسارت مالی و تعدیل نیرو آیا شرایط بازگشایی دارد، اظهار کرد: همین چند روز پیش میزبان رایزن فرهنگی سفارت اتریش در ایران بودیم. موزه سرپا است، اما باز کردن آن در وضع موجود صرفه اقتصادی ندارد. وقتی موزه باز شود، هزینه نیروی انسانی و نگهداری آن هم باید تأمین شود.
او با بیان این‌که از دست دادن بخش زیادی از فضای موزه، ادامه فعالیت آن را غیرممکن می‌کند، اضافه کرد: امکان نگهداری سازها در انبار وجود ندارد. البته شهرداری اصفهان قول‌هایی داده بود که در مکان دیگری این موزه برپا شود، اما جابه‌جایی مکان مستلزم هزینه سنگینی خواهد بود. ما برای آماده کردن این خانه‌های مسکونی و تبدیل آن‌ها به موزه موسیقی، میلیون‌ها میلیون هزینه کرده‌ایم و در وضع موجود انجام دوباره این کار دشوار است.
شکرانی ادامه داد: قرار بود وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای موزه تسهیلاتی بدهد، حتی اداره میراث اصفهان، موزه موسیقی را به تهران معرفی کرده بود، چند ماه است که درخواست فرستاده‌ایم، اما تا به حال جوابی نگرفته‌ایم. از طرفی، آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) هم قرار بود به موزه‌های ایران کمک کند، اما از آن هم خبری نشده است. موزه‌های خصوصی تنهای تنها هستند.
او افزود: بعید است موجران از تخلیه خانه‌ها منصرف شوند، چون شرایط از سطحی گذشته که به سادگی جبران نمی‌شود. ما خیلی تلاش کردیم تسهیلات خوبی دریافت کنیم، اما حمایتی نشد.
این موزه‌دار گفت: در دوران کرونا یک‌سری از مشاغل آسیب بیشتری متحمل شده‌اند، در عین حالی که بعضی از مشاغل اتفاقا در این دوران رشد اقتصادی هم داشته‌اند. این وظیفه دولت است که به میزان آسیب‌پذیری مشاغل، از آن‌ها حمایت کند. فضاهای توریستی در این دوران بیشترین آسیب و خسارت را دیده‌ و عملا تعطیل شده‌اند. از اسفندماه ۹۸ تا امروز، هیچ‌گونه درآمدی نداشتیم، دارایی خود را فروختیم به امید این‌که اوضاع بهتر می‌شود. دائما با تهران و اصفهان در تماس بودیم که حمایتی را دریافت کنیم، اما هیچ خبری نشده است.
او سپس بیان کرد: آن‌هایی که وارد بخش فرهنگ می‌شوند، اشخاصی با دغدغه و عِرق فرهنگی هستند، به‌ویژه موزه‌دارها که البته در مفهوم آن نوعی تضاد دیده می‌شود؛ اگر موزه خصوصی برپا کنیم، باید سرمایه‌گذاری به شکلی انجام شود که سود و برداشت مالی داشته باشد، درحالی که موزه در کشور ما سودده و فعالیتی اقتصادی نیست، بنابراین افرادی که وارد موزه‌داری می‌شوند بیشتر به حمایت نیاز دارند.
شکرانی در ادامه گفت: موزه‌دار که نباید همه دارایی خود را صرف کند که فقط سرپا بماند، وظیفه دولت است در شرایط بحرانی و ویژه‌ای مثل کرونا به همه مشاغل با یک چشم نگاه نکند. باید بسته به این‌که کدام مشاغل بیشتر آسیب دیده‌اند حمایت‌ها را درنظر بگیرد. مبلغ و شرایط وام حمایتی دولت برای بخش موزه‌ها واقعا خنده‌دار است. وزارت میراث تا قبل از کرونا تسهیلات بلاعوض به موزه‌ها اختصاص می‌داد که شرایط خوبی هم داشت، اما از زمانی که این ویروس شایع شده است و مشاغل مرتبط با این حوزه دچار خسارت سنگین شده و در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند، همان مقدار تسهیلات هم متوقف شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *